درطول روز، پوست شما در معرض آلاینده‌های مختلفی همچون ذرات ریز عرق، مواد آرایشی، گردوغبار و دیگر عوامل محیطی قرار می‌گیرد. به‌همین­ دلیل، پاک­ کردن آرایش و پایبندی به بهترین روش پاکسازی آرایش، جزو مهم‌ترین مواردی است که باید هر شب قبل از خواب نسبت به آن مداومت داشته باشید. در غیراین‌صورت، آلاینده‌ها و کثیفی‌ها روی پوست شما تجمع کرده و موجب انسداد روزنه‌های پوست و کدر شدن پوست شما می‌شوند. پاک کردن آرایش صورت به‌طورکامل، ذرات باقیمانده در منافذ باز پوست را از بین می‌برد و پوست شما را درخشان و جوان نگه می‌دارد.

عدم پاکسازی مواد آرایشی از روی پوست، می‌تواند منجر به بزرگ­شدن منافذ پوست و ایجاد جوش، کدری و  چین‌وچروک بر روی آن شود. از طرفی، پاکسازی پوست به‌صورت منظم و اصولی، موجب طراوت و شادابی آن خواهد شد. استفاده از محصولات مناسب، پاکسازی چشم و لب‌ها به‌طور جداگانه و رعایت مراحل صحیح پاکسازی صورت، ازجمله نکاتی هستند که باید در زمان پاک‌کردن آرایش صورت، مدنظر قرار گیرند.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید

پاک­ کردن آرایش صورت و پاکسازی پوست، از جمله اقدامات مهمی هستند که توجه به آن‌ها اهمیت زیادی دارد. شاید فکر کنید که پوست شما با یک شستشوی ساده تمیز می‌شود، اما پاک کردن آرایش صورت به‌طور اصولی و با رعایت نکات پاکسازی پوست، می‌تواند تأثیر بسیار بهتری بر ظاهر و زیبایی پوست شما داشته باشد. شما می‌توانید با رعایت یک روتین صحیح، پوست خود را از یک پوست آکنه‌دار، کدر و بدون درخشندگی، به پوستی درخشان و سالم تبدیل کنید.

از میان فواید پاکسازی پوست می‌توان به افزایش شفافیت، رطوبت، نفس­ کشیدن پوست، جوانسازی و افزایش اثربخشی محصولات پوستی اشاره کرد. در ادامه این مطلب از گالری برادری شما را با نحوه و مراحل پاک کردن آرایش صورت بیشتر آشنا کرده و برخی نکات طلایی در این خصوص را با شما در میان بگذاریم. با ما‌ همراه باشید.

اهمیت و ضرورت پاک کردن آرایش صورت

پاک کردن آرایش صورت قبل از خواب از واجبات مراقبت از پوست است و فواید متعددی برای سلامتی و زیبایی پوست شما دارد. در ادامه به برخی از این فواید اشاره می‌کنیم:

#1جلوگیری از جوش و آکنه:آرایش منافذ پوست را مسدود می‌کند و اگر به موقع پاک نشود، چربی، آلودگی و سلول‌های مرده در منافذ جمع شده و منجر به ایجاد جوش و آکنه می‌شوند.

#2جلوگیری از پیری زودرس:آرایش مانع از تنفس و ترمیم طبیعی پوست در طول شب می‌شود و به مرور زمان باعث پیری زودرس، چین و چروک و خطوط ریز روی پوست می‌شود.

#3حفظ سلامت پوست:پاک کردن آرایش به حفظ رطوبت پوست، تعادل pH و سلامت کلی پوست کمک می‌کند.

#4جلوگیری از تیرگی و کدر شدن پوست:آرایش می‌تواند باعث تیرگی و کدر شدن پوست شود. پاک کردن به موقع آرایش به روشنایی و شادابی پوست کمک می‌کند.

#5بهبود کیفیت خواب:خوابیدن با آرایش می‌تواند باعث تحریک و التهاب پوست و همچنین بی‌خوابی شود.

پاک کردن اصولی آرایش صورت در ۵ مرحله

پاک کردن اصولی آرایش صورت قبل از خواب، از واجبات مراقبت از پوست است و فواید متعددی برای سلامتی و زیبایی پوست شما دارد. در ادامه به 5 مرحله کلیدی برای پاک کردن اصولی آرایش صورت اشاره می‌کنیم:

قبل از پاک کردن آرایش، بهتر است دست‌های خود را کاملاً بشویید تا از انتقال باکتری از انگشتان به صورت جلوگیری کنید. از صابون و آب گرم استفاده کنید، سپس دستان خود را خشک کنید.

1. پاک کردن آرایش چشم

پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست نازک اطراف چشم‌ها و تارهای ظریف مژه‌ها، اولین مرحله پاکسازی پوست محسوب می‌شود.باقی ماندن مواد آرایشی روی چشم‌ها موجب تشدید فرآیند ایجاد چین و چروک می‌شود. به همین منظور محصولاتی مانند میسلارواترها و محلول‌های دوفاز آرایشی وارد بازار شدند.

تفاوت میسلارواتر و محلول دوفاز را در یک جمله می‌توان خلاصه کرد؛ میسلارواتر محلولی بر پایه آب و محلول دوفاز بر پایه روغن است. با محلول دوفاز می‌توانید مواد آرایشی ضدآب را از روی چشم‌ها پاک کنید ولی میسلارواتر می‌تواند مواد آرایشی معمولی را از روی آن‌ها پاک کند.با استفاده از یک پد پنبه‌ای آغشته به پاک‌کننده مخصوص چشم، به آرامی آرایش چشم خود را پاک کنید.دقت کنید که داخل چشم را به هیچ عنوان با پد یا دستمال نمالید.برای پاک کردن ریمل ضد آب، می‌توانید از یک پاک‌کننده دو فاز استفاده کنید.

آرایش چشم

 ما فکر می‌کنیم روغن نارگیل، بهترین پاک‌کنندۀ آرایش چشم برای محافظت و حفظ پوست لطیف اطراف چشمان است. مهم نیست از چه چیزی استفاده می‌کنید، حتماً از یک لمس نرم اضافی استفاده کنید و از مالیدن چشم خودداری کنید. هنگامی که چشمان شما تمیز و بدون آرایش شد، کرم دور چشم ضد پیری را هم می‌توانید بزنید.

2. پاک کردن آرایش لب

از یک پد پنبه‌ای آغشته به پاک‌کننده آرایش یا بالم لب استفاده کنید و به آرامی آرایش لب خود را پاک کنید.برای پاک کردن رژ لب‌های مات و ضد آب، می‌توانید از یک پاک‌کننده قوی‌تر مانند روغن نارگیل یا زیتون استفاده کنید.

3. پاک کردن آرایش پوست صورت

پس از پاک کردن چشم‌ها نوبت به پاک کردن آرایش صورت می‌رسد. مرحله پاک کردن صورت که به آن دابل کلینزینگ می‌گویند شامل دو مرحله پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست و شستن پوست با شوینده است که موجب پاکسازی پوست می‌شود.

از یک پاک‌کننده مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.مقدار کافی از پاک‌کننده را روی پوست خود بمالید و به آرامی با حرکات دورانی ماساژ دهید.دقت کنید که تمام قسمت‌های صورت، از جمله خطوط مو، پیشانی و گوش‌ها را به طور کامل پاک کنید.

 این باور اشتباه که ” شستن پوست با داغ موجب باز شدن منافذ پوست می‌شود” را فراموش کنید. منافذ پوست مانند درب ساختمان نیستند که با آب داغ باز و با آب سرد بسته شوند.حقیقت اصلی این است که آب داغ ممکن است موجب تحرکات و قرمزی پوست شود. به همین دلیل استفاده از آب ولرم توصیه می‌شود.

4. شستشوی صورت

صورت خود را در آینه، با دقت بررسی کنید. اطراف چشم‌ها، خط رویش مو و خط فک‌تان را بررسی کنید تا وجود مواد آرایشی سرسخت یا باقی‌ماندۀ آن را ببینید.

نوبت مرحله شستن پوست با شوینده مناسب است. انجام این مرحله موجب پاک شدن منافذ باز پوست از هر گونه آلودگی و باقی مانده مواد آرایشی از روی پوست می‌شود. بدین ترتیب پوست بعد از ساعت‌ها می‌تواند نفس بکشد.برای رعایت این مرحله، ژل شستشو را میان دست‌ها ریخته ماساژ می‌دهیم تا گرم شود و بعد به صورت دورانی و به مدت یک دقیقه آن را روی پوست صورت ماساژ می‌دهیم؛ سپس صورت را آبکشی می‌کنیم. برای آبشی در این مرحله بهتر است از آب ولرم استفاده شود.

از صابون‌های قوی برای شستشوی صورت خود استفاده نکنید، زیرا می‌توانند باعث خشکی و تحریک پوست شوند.تمیز کردن به تعدادِ دوبار، روشی عالی برای از بین بردن ذرات کثیفی، مواد آرایشی باقی‌مانده، روغن یا آلودگی ذرات از روی صورت است.

خوب است بدانید:آب، هنگام تمیز کردن بسیار مهم است، اما فقط روغن‌ها، روغن‌ها را حل و پاک می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که برای پاک کردن آرایش خود استفاده می‌کنید، حاوی روغن است تا به آرامی لوازم آرایشی مبتنی‌بر روغن شما را از بین ببرد.

5. استفاده از تونر و مرطوب‌کننده

استفاده از تونر نیز یکی از واجبات است که به شما این اطمینان را می‌دهد که آرایش به صورت کامل از روی پوست پاک شده است. از این مرحله به عنوان تکمیل کننده فرآیند پاکسازی پوست یاد می‌شود.تونرها محصولاتی با فرمولاسیون بسیار سبک هستند؛ اغلب ترکیبات گیاهی دارند و موجب تسکین پوست می‌شوند.

برای استفاده از تونر، پد صورت را آغشته به محلول کرده و به آرامی روی پوست صورت می‌کشیم. در این مرحله به هیچ وجه نباید روی پد شاهد آثاری از مواد آرایشی باشیم.این مرحله از پاکسازی پوست به دلیل ایجاد رطوبت روی پوست این امکان را ایجاد می‌کند تا کرم‌ها و سرم‌هایی که در ادامه روتین استفاده می‌شود، به راحتی جذب پوست شوند.از یک تونر مناسب برای تنظیم pH پوست خود استفاده کنید.

بعد از پایان پاکسازی عمیق پوستی، بهترین زمان برای استفاده از محصولات رطوبت‌رسان است. در این لحظه پوست عاری از هرگونه آلودگی بوده و آمادگی لازم برای جذب رطوبت در عمیق‌ترین لایه‌های پوست را دارد. استفاده از ماسک صورت حاوی ترکیبات آبرسان، کرم مرطوب کننده صورت محصولاتی هستند که می‌توانید از آن‌ها به جهت شادابی و طراوت پوست استفاده کنید.از یک مرطوب‌کننده مناسب برای آبرسانی پوست خود استفاده کنید.

نکات کلیدی پاک کردن آرایش صورت

پس از آشنایی با مراحل مختلف و بهترین روش‌های پاک­ کردن آرایش از روی پوست، اکنون زمان آن است که با مهم‌ترین نکات مرتبط با پاک­ کردن اصولی آرایش صورت آشنا شوید. آگاهی از این نکات موجب می‌شود که بهترین نتیجه را از روتین پوستی خود به دست آورید و پوستی سالم، جوان و شاداب داشته باشید.

  • هرگز با آرایش به خواب نروید.
  • از دستمال مرطوب آرایشی به طور مرتب استفاده نکنید، زیرا می‌توانند باعث خشکی و تحریک پوست شوند.
  • هرگز از دستمال مرطوب کودک برای پاک­ کردن آرایش صورت خود استفاده نکنید. دستمال مرطوب نوزاد برای پاک­ کردن ادرار و مدفوع از سطح پوست است و برای پاک کردن میکاپ مناسب نخواهد بود.
  • به طور مرتب براش ها و پدهای آرایشی خود را تمیز کنید.
  • در صورت داشتن پوست حساس، از محصولات مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید.

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید به طور کامل و اصولی آرایش صورت خود را پاک کنید و از سلامتی و زیبایی پوست خود محافظت کنید.

نحوه خشک کردن صورت بعد از پاکسازی

چکیدن آب از پوست موجب هیدراته کردن صورت نمی‌شود. زمانی‌که اجازه دهید پوست در معرض هوای محیط خشک شود، خشکی پوست زودتر به سراغ شما می‌آید به همین دلیل بعد از انجام فرآیند پاکسازی پوست به یک حوله نرم و تمیز نیاز دارید.

کشیدن حوله همراه با فشار دست یکی از راه‌های ایجاد چین و چروک است پس حوله را به آهستگی روی پوست قرار دهید و بردارید. در این صورت آب اضافی پوست کشیده شده و پوست صورت نم‌دار باقی می‌ماند.بعد از آن می‌توانید به خوبی توسط کرم‌ها و سرم‌ها، پوست خود را تغذیه کنید.

عواقب پاک نکردن آرایش

پاک کردن آرایش فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی پوست شما دارد. پس هرگز از این کار غافل نشوید.بالعکس پاک نکردن آرایش عواقبی به دنبال دارد مانند:

  • جوش و آکنه
  • پیری زودرس
  • چین و چروک و خطوط ریز
  • تیرگی و کدر شدن پوست
  • خشکی و زبری پوست
  • التهاب و تحریک پوست
  • بی‌خوابی
عواقب باآرایش

در حالی‌که روی میز آرایش بیشتر خانم‌ها را محصولات مراقبت از پوست پر کرده است با هدف داشتن پوستی سالم، اما ممکن است مهم‌ترین قدم و ضروری ‎ترین راه برای داشتن پوستی سالم را فراموش کرده باشند که آن پاک کردن مواد آرایشی و پاکسازی پوست است.

زمانی‌که صحبت از پاکسازی پوست می‌کنیم منظور پاک کردن صورت با یک دستمال مرطوب و شستشو با صابون نیست.پاک کردن مواد آرایشی و پاکسازی صورت در ۵ مرحله یکی از اصولی‌ترین راه‌ها است. بعد از انجام مداوم آن می‌توانید شاهد پوستی سالم و بی عیب و نقص باشید.تنها ۵ قدم برای داشتن پوستی بهتر کافی است. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما برای داشتن حال بهتر کمک کند.

کلام آخر درباره پاک کردن آرایش صورت

توجه داشته باشید که پاکسازی صورت تنها مختص مواقعی نیست که آرایش کرده‌اید، بلکه انجام این کار برای از بین بردن چربی و آلایندگی‌های طبیعی پوست نیز ضرورت دارد.‌درماگور ژل پاک کننده متیدرم تهیه شده از مواد فوق العاده با کیفیت و اصل ضامن سلامتی و زیبایی هرچه بیشتر شما است. استفاده از محصولات ارگانیک و طبیعی برای پوست و مو می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات شیمیایی باشد.