گاهی اوقات احساس می‌کنیم که پوست صورت شادابی و براق بودن همیشگی را ندارد و باید لایه مزاحم و زشتی را از روی پوست صورت برداریم. در لایه برداری (Exfoliate) یا پیلینگ (Peeling) صورت که توسط اسکراب صورت، ماسک‌های لایه بردار یا روش‌های دیگر انجام می‌شود، سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوستی سالم و تازه به شما هدیه داده می‌شود.

فهرست مطالب

با بالا رفتن سن و کم شدن تعویض سلولی (رشد سلول‌های جدید و جایگزین شدن با سلول‌های قبلی)، پیلینگ صورت یکی از روش‌هایی است که از پوست رنگ پریده جلوگیری می‌کند، رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند و موجب می‌شود پوست شاداب و جوان‌تر به نظر برسد. همچنین پیلینگ صورت باعث کم‌رنگ شدن لکه‌های پوستی و جای جوش، از بین رفتن جوش‌های سر سیاه روی پوست و نرم شدن پوست صورت هم می‌شود.

تاریخچه لایه برداری پوست

مصریان باستان

تاریخچه لایه برداری پوست به هزاران سال قبل برمی گردد. مصریان باستان از مخلوط نمک دریا و نمک اپسوم برای لایه برداری پوست خود استفاده می کردند. رومیان باستان از صابون و آب داغ برای لایه برداری پوست خود استفاده می کردند.

در قرن نوزدهم، پزشکان شروع به استفاده از اسید سولفوریک برای لایه برداری پوست کردند. این روش می تواند بسیار دردناک باشد و اغلب منجر به زخم می شود.

در قرن بیستم، روش های لایه برداری پوست ملایم تر توسعه یافتند. این روش ها شامل استفاده از کرم های لایه بردار، لوسیون ها و اسکراب ها بود.

در دهه 1970، اسید گلیکولیک به عنوان یک روش لایه برداری پوست محبوب شد. اسید گلیکولیک یک اسید آلفا هیدروکسی (AHA) است که به لایه برداری سلول های مرده پوست کمک می کند.

در دهه 1980، اسید سالیسیلیک به عنوان یک روش لایه برداری پوست محبوب شد. اسید سالیسیلیک یک بتا هیدروکسی اسید (BHA) است که به لایه برداری سلول های مرده پوست و باز کردن منافذ کمک می کند.

امروزه، لایه برداری پوست یک روش مراقبت از پوست محبوب است. روش های لایه برداری پوست مختلفی برای انواع مختلف پوست موجود است.

بررسی روش های لایه برداری پوست

در لایه برداری پوست،اسیدها و آنزیم های خاص در پوست یک سوختگی شیمیایی خفیف و کنترل شده ایجاد می کنند و باعث از بین رفتن سلول های مرده می شوند. پس از اینکه سلول های مرده از بین می روند، سلول های سالم و جوان جای آنها را می گیرند و اینگونه پوست لایه برداری می شود.

به طور کلی لایه برداری پوست دو نوع دارد: فیزیکی، شیمیایی. لایه‌برداری فیزیکی به مکانیسم و روش انجام لایه‌برداری اشاره دارد. برای لایه­ برداری فیزیکی در خانه کافی است کمی اسکراب روی لیف حمام بریزید و صورتتان را با آن ماساژ دهید از این طریق سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند.

اما لایه ­برداری شیمیایی که اغلب در مطب انجام می‌شود شامل مواد شیمیایی فعال مثل آلفا هیدروکسی اسید، اسید لاکتیک و اسید سالیسیلیک است. لایه‌­برداری شیمیایی برای کسانی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند توصیه می‌شود زیرا به عمق منافذ نفوذ کرده و بدون ساییدگی، به درمان آکنه کمک می‌کند.

لایه برداری پوست1

بهترین زمان لایه برداری پوست

بهترین فصل برای انجام پیلینگ پوست یا پیلینگ، پاییز و زمستان یا اوایل بهار می باشد. زیرا اشعه خورشید از نفوذ کمتری برخوردار است و با توجه به اینکه دوره ترمیم و بازسازی سلول های پوستی یک ماه است. البته مراقبت پوست در فصل پاییز هم باید مورد توجه قرار گیرد.

برای جوانی و طراوت مداوم پوست، تکرار پیلینگ هر 6-3 ماه یکبار توصیه می شود. با لایه برداری منظم پوست روند رشد سلول های جدید را افزایش دهید.

پاکسازی پوست به صورت دوره ای (هر چند وقت یکبار) از مهمترین روش های مراقبت از پوست است. در پاکسازی دوره ای علاوه بر اینکه بسیاری از مشکلات پوستی پیشگیری می کند، باعث می شود تا برای همیشه پوستی زیبا و شفاف داشته باشیم و نیاز کمتری به کرم و کانسیلر و دیگر موارد آرایشی داشته باشید.

فواید لایه‌برداری منظم پوست

لایه‌برداری منظم پوست فواید زیادی برای سلامت پوست دارد. در اینجا برخی از مهم‌ترین فواید لایه‌برداری منظم آورده شده است:

فواید لایه برداری
  • از بین بردن سلول‌های مرده پوست: لایه‌برداری به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. این سلول‌های مرده می‌توانند باعث انسداد منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه شوند.
  • افزایش گردش خون: لایه‌برداری به تحریک گردش خون در پوست کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود پوست ظاهری سالم‌تر و درخشان‌تر داشته باشد.
  • کاهش چین و چروک: لایه‌برداری به از بین بردن لایه‌های خارجی پوست کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود پوست ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر داشته باشد.
  • افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست: لایه‌برداری به افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود محصولات مراقبت از پوست موثرتر عمل کنند.

لایه‌برداری منظم برای همه انواع پوست مفید است. با این حال، افرادی که پوست حساسی دارند باید از لایه‌بردارهای ملایم استفاده کنند.

به طور کلی، توصیه می‌شود لایه‌برداری را یک یا دو بار در هفته انجام دهید. اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بخواهید لایه‌برداری را یک بار در هفته یا حتی کمتر انجام دهید.

مراقبت های بعد از لایه برداری پوست

مراقبت های بعد از لایه برداری پوست مهم است تا پوست شما به طور طبیعی بهبود یابد و خطر عوارض جانبی را کاهش دهد. در اینجا چند نکته برای مراقبت از پوست بعد از لایه برداری آورده شده است:

  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. پوست شما بعد از لایه برداری حساس تر به آفتاب است. از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و از قرار گرفتن در معرض آفتاب طولانی مدت خودداری کنید.
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید. لایه برداری می تواند پوست شما را خشک کند. از مرطوب کننده بدون روغن استفاده کنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست خشن استفاده نکنید. از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد شیمیایی تحریک کننده مانند الکل یا عطرها خودداری کنید.
  • اگر پوست شما تحریک شد، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید.

خطرات افراط در لایه‌برداری پوست

در صورتی که پیلینگ پوست بیش از اندازه معمول انجام شود، آنچه باقی می‌ماند پوستی قرمز است که پوسته می‌دهد. شاید برخی افراد با دیدن این علائم پوستی تصور کنند که لایه برداری به درستی انجام شده و در حال مشاهده نتایج رضایت‌بخش لایه برداری هستند! یا حتی شاید فکر کنند لایه برداری بیشتر، پوست‌های جدیدتر و شفاف‌تری را روی صورتشان باقی می‌گذارد! ولی این باور کاملا غلط است. با مشاهده پوست قرمز و پوسته‌های ریز روی آن، در واقع هشداری به شما است برای اینکه باید لایه برداری را متوقف کنید و با فواصل زمانی طولانی‌تری پیش بروید.

برخی از خطرات لایه‌برداری زیاد پوست عبارتند از:

  • تحریک پوست: لایه‌برداری زیاد پوست می‌تواند باعث تحریک شدید پوست شود. این تحریک می‌تواند شامل قرمزی، خارش، سوزش، پوسته‌پوسته شدن یا خشکی شدید پوست باشد.
  • حساسیت پوست: لایه‌برداری زیاد پوست می‌تواند باعث حساسیت شدید پوست شود. این حساسیت می‌تواند باعث قرمزی، خارش یا سوزش شدید پوست شود.
  • آکنه: لایه‌برداری زیاد پوست می‌تواند باعث ایجاد آکنه در افرادی شود که مستعد آکنه هستند.
  • درماتیت تماسی: درماتیت تماسی یک واکنش آلرژیک به یک ماده خاص است. لایه‌برداری زیاد پوست می‌تواند باعث درماتیت تماسی شدید به مواد موجود در لایه‌بردار شود.
  • عفونت پوست: لایه‌برداری زیاد پوست می‌تواند باعث عفونت شدید پوست شود. این عفونت می‌تواند شامل عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی باشد.
  • تغییر رنگ پوست: لایه‌برداری زیاد پوست می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست شود. این تغییر رنگ می‌تواند شامل تیره شدن پوست یا روشن شدن پوست بیش از حد باشد.
  • پیری زودرس پوست: لایه‌برداری زیاد پوست می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود. این پیری زودرس می‌تواند شامل ایجاد چین و چروک، لکه‌های تیره و خطوط ریز باشد.
پوست آسیب دیده

کلام آخر

جای جوش و سلول های مرده روی پوست، باعث تیرگی رنگ آن می‌شوند و هرچند که پوست قابلیت ترمیم خود را دارد، بهتر است در مبارزه با این سلول‌ها به آن کمک کنیم تا بافت روشن‌تر و نرم‌تری به خود بگیرد.

لایه برداری پوست صورت و بدن، یکی از راه‌هایی است که به دو روش شیمیایی و فیزیکی انجام می‌شود و فواید بسیاری برای پوست دارد اما نباید در انجام آن زیاده‌روی کرد. همچنین می‌توان از یک لایه بردار خانگی برای شفاف شدن رنگ پوست و جدا کردن لایه‌های مرده پوست کمک گرفت .