آرایش و گریم دو عنصر مهم در دنیای زیبایی و ظاهر هستند که هر دو به منظور تغییر ظاهر فرد و ایجاد زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو عنصر از دیرباز به‌عنوان روش‌هایی برای تزیین بدن و صورت افراد مورد استفاده بوده‌اند و تا به امروز نیز جایگاه ویژه‌ای در صنعت زیبایی و فرهنگ جامعه دارند.

آرایش به عنوان یک هنر و فن، با استفاده از انواع محصولات آرایشی مانند رژلب، پودر، رژ گونه، مداد چشم و … به منظور بهبود و تغییر ظاهر پوست صورت و بدن به کار می‌رود. هدف اصلی آرایش افزایش زیبایی طبیعی فرد، مخفی کردن عیوب پوست و بهبود اعتماد به نفس است. این هنر زیبایی با استفاده از رنگ‌ها، تکنیک‌های مختلف و خلاقیت، به ایجاد ظاهری جذاب و زیبا برای فرد کمک می‌کند.

در مقابل، گریم به عنوان یک فن دیگر، برای ایجاد تغییرات بزرگ‌تر در ظاهر فرد استفاده می‌شود. این فن به شکل‌ها و ابزارهای متنوعی برای ایجاد ترکیب‌های پیچیده‌تر و تغییرات بزرگتر در صورت و بدن افراد استفاده می‌کند. هدف اصلی گریم ایجاد تغییرات در ظاهر فرد برای ایجاد شخصیت‌های مختلف، ایجاد اثرات ویژه برای فیلم و تئاتر و یا حتی تبدیل فرد به شخصیت‌های خیالی است.

آرایش و گریم  هر دو از محصولات و تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند و هر کدام نیاز به دانش و تخصص خاصی در زمینه استفاده از این محصولات و تکنیک‌ها دارند. از آنجایی که هر دو به عنوان روش‌هایی برای بهبود ظاهر و ایجاد زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب در کنار یکدیگر برای ایجاد اثرات بیشتر استفاده می‌شوند و همزمان عناصری از هر یک را می‌توان در یک ظاهر استفاده کرد.

فهرست محتوا

بارها اتفاق افتاده‌ است که افراد به دلیل آشنا نبودن با معنای دقیق اصطلاحات دنیای آرایش، منظور خود را اشتباه عنوان کرده‌اند. تفاوت آرایش و گریم بسیار است؛ اما افراد زیادی هستند که این دو را با هم اشتباه می‌گیرند و حتی آن‌ها را به جای یکدیگر به کار می‌برند.

در این مطلب از گالری برادری قرار است برایتان از فرق آرایش و گریم بگوییم. برای آشنایی با آن‌ها، ابتدا به‌صورت جداگانه هر کدام را تعریف می‌کنیم تا دقیقا منظور از هر کدام را بدانید. سپس، از تفاوت‌ها و شباهت‌های میان آن‌ها صحبت می‌کنیم. اگر این مطلب را تا آخر بخوانید، خواهید دید که از کاربردهای آن‌ها هم صحبت کرده‌ایم تا بتوانید بین گریم یا آرایش ، گزینه درست و مناسب خود را انتخاب کنید.

سرچشمه تکنیک آرایش در تاریخ بشری

آرایش پیشینیان به عمل زیبایی پرداختن افراد در دوره‌های قدیمی اشاره دارد. در طول تاریخ، مردمان از آرایش برای تزیین بدن و صورت خود استفاده کرده‌اند، اما این آرایش‌ها ،متفاوت از روش‌ها و محصولاتی است که امروزه به کار می‌روند. در زیر به برخی از روش‌های آرایش پیشینیان اشاره می‌شود:

مردمان مصر باستان از آرایش برای تزیین چشمان و صورت استفاده می‌کردند. آرایش چشمان به وسیله ماده‌ای به نام “کحل” که از سنگ سرمه ساخته می‌شد، انجام می‌شد. این ماده برای تیره کردن مرزهای چشم و ایجاد تأثیرات بصری استفاده می‌شد. برای آرایش صورت، مردمان مصر از رنگ‌های طبیعی مانند خاکستر و پودرهای گیاهی استفاده می‌کردند.

در یونان باستان، زنان و مردان هر دو از آرایش برای زیبایی استفاده می‌کردند. استفاده از رنگ‌های طبیعی مانند زعفران برای رنگ‌آمیزی لب‌ها و گونه‌ها رایج بود. برای آرایش چشمان، مردمان یونان باستان از کحل استفاده می‌کردند که از گیاهانی مانند سنبل، سیب سرخ و عسل تهیه می‌شد.

زنان رومی از آرایش برای تیره کردن ابروها و آرایش چشمان استفاده می‌کردند. برای آرایش لب‌ها از رنگ‌های طبیعی مانند انگور و شوید استفاده می‌شد. آرایش صورت با استفاده از پودر سفید برای روشن کردن پوست و پودرهای گلی برای رنگ‌آمیزی خود مرسوم بود.

این توصیفات تنها یک نگاه کلی به آرایش پیشینیان هستند و تکنیک‌ها و محصولات مورد استفاده در هر فرهنگ و دوره زمانی ممکن است متفاوت باشد. اما این نشان می‌دهد که آرایش از دوران‌های باستان نقش مهمی در زیبایی و تزیین بدن و صورت انسان‌ها داشته است و از آن زمان تا به امروز، یک جزء اساسی از فرهنگ و زندگی انسان‌ها بوده است.

سرچشمه تکنیک گریم در تاریخ بشری

تاریخچه گریم آرایشی یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تاریخ زیبایی و ظاهر است. از زمان‌های باستان تا امروز، گریم آرایشی با توجه به نیازهای زمان خود تکامل یافته و تغییرات زیادی را تجربه کرده است. در زیر به برخی از مهم‌ترین مراحل تاریخی گریم آرایشی اشاره می‌کنیم:

گریم آرایشی در دوران باستان نیز وجود داشت. مردمان باستان از مواد طبیعی مانند گیاهان و مواد معدنی برای آرایش استفاده می‌کردند. استفاده از کحل برای تیره کردن چشمان و آرایش لب‌ها، استفاده از زغال سنگ برای رنگ‌آمیزی و تیره کردن گونه‌ها و همچنین استفاده از پودرهای طبیعی برای روشن کردن پوست از جمله تکنیک‌های رایج آرایشی در این دوره بود.

در قرون وسطی، گریم آرایشی به شکل‌های پیچیده‌تر و هنرمندانه‌تری توسعه یافت. استفاده از رنگ‌های طبیعی و مواد معدنی برای آرایش صورت و بدن مرسوم بود. این آرایش‌ها اغلب با رنگ‌های شاد و زیبا تزئین می‌شدند. در دوران رنسانس، گریم آرایشی به سطح بالاتری از هنر و زیبایی رسید.آرایش‌های پیچیده‌تر، استفاده از پودرهای رنگی، رنگ‌آمیزی بیشتر و آرایش‌های فرازمینی متداول شدند.

با پیشرفت علم و صنعت، محصولات آرایشی و گریم به شکل‌های جدیدی تولید شدند.ظهور محصولات جدیدی مانند رژلب، رژ گونه، پودرهای رنگی، ابروپاش و … باعث شد تا گریم آرایشی به یک صنعت پر رونق تبدیل شود.

در دوران مدرن، گریم آرایشی به شکل‌های پیچیده‌تر، تخصصی‌تر و هنرمندانه‌تری توسعه یافته است. استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، محصولات با کیفیت بالا و آموزش‌های حرفه‌ای باعث شده تا گریم آرایشی به یک هنر و حرفه مستقل تبدیل شود. در کل، تاریخچه گریم آرایشی نشان می‌دهد که این هنر از دوران باستان تا به امروز تکامل یافت.

آرایش صورت چگونه انجام می‌شود؟

تکنیک آرایش(میکاپ)، بر مبنای استفاده از لوازم آرایشی برای زیباسازی و تغییر رنگ و لعاب چهره بنا شده است و متخصصان این تکنیک، آرایشگر یا میکاپ آرتیست نامیده می‌شوند. در روند میکاپ، آرایشگر سعی می‌کند با به کارگیری محصولات آرایشی مختلف، زیبایی‌های چهره‌تان را برجسته‌تر کند.

نکته قابل توجهی که درباره تکنیک آرایش وجود دارد، تابع مد بودن آن است. در طول دهه‌ها و قرن‌ها، مفهوم زیبایی شناختی و معیارهای زیبایی تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. برای درک این مفهوم، کافی است به روند آرایشی ده سال اخیر نگاهی بیندازید. از مدل ابرو ،رنگ رژ لب گرفته، تا رژگونه و … همه چیز دست‌خوش تغییری بزرگ شده است. در حقیقت آرایش صورت یک فرآیند هنری است که با استفاده از محصولات و تکنیک‌های مختلف، به تغییر ظاهر و زیبایی صورت فرد می‌پردازد. در زیر یک روند کلی برای انجام آرایش صورت آورده شده است:

آرایش
  1. تمیز کردن پوست: اولین قدم در آرایش صورت، تمیز کردن پوست است. از آب گرم و ملایم یا محصولات پاک‌کننده مناسب استفاده کنید تا پوست را از آلودگی‌ها، چربی و آثار آرایش پیشین پاک کنید.

  2. مرطوب کردن پوست: بعد از تمیز کردن، پوست را مرطوب کنید تا از خشکی جلوگیری شود و پوست آماده جذب محصولات آرایشی شود.

  3. استفاده از پایه آرایش (پرایمر): پایه آرایش یا پرایمر را بر روی پوست صورت بمالید. این محصول باعث می‌شود آرایش بهتر و ماندگارتری داشته باشد و از خطوط و چین‌های پوست پیشگیری می‌کند.

  4. استفاده از کرم‌های آرایشی: اگر نیاز به پوشاندن عیوب پوست یا تجمیل آن است، از کرم‌های پوشاننده، کانسیلر و پودر استفاده کنید تا پوست یکنواخت و صاف به نظر برسد.

  5. آرایش چشم: با استفاده از ابروپاش، مداد چشم، ماسکارا و سایه چشم، چشمان خود را زیبا کنید. این شامل تیره کردن ابروها، تیره کردن خطوط چشم و افزایش حجم مژه‌ها می‌شود.

  6. آرایش لب: با استفاده از رژ لب، خط لب و براق لب، لب‌های خود را رنگی و زیبا کنید.

  7. تکمیل آرایش: پس از انجام آرایش چشم و لب، آرایش خود را با استفاده از پودر ثابت کنید و ممکن است از روشن کننده‌ها یا رژگونه‌هایی برای افزایش روشنایی و زیبایی پوست استفاده کنید.

  8. ثابت کردن آرایش: در نهایت، آرایش خود را با استفاده از اسپری ثابت کننده آرایش (فیکساتور) ثابت کنید تا ماندگاری آرایش بیشتر شود.

همچنین باید توجه داشت که انتخاب محصولات مناسب بر اساس نوع پوست و نیازهای شخصی اهمیت دارد و پیش از استفاده از هر محصولی، به تست واکنش پوست به آن توجه شود.

گریم صورت چگونه انجام می‌شود؟

برخلاف آرایش که تنها برای بهبود چهره و زیباسازی انجام می‌شود، گریم صورت هدف دیگری دارد. از انواع گریم برای تغییر چهره و رفع نقص‌های احتمالی صورت افراد استفاده می‌شود. با توجه به کاربرد گریم، طبیعی است که از این روش برای تغییر چهره بازیگران در دنیای فیلم و سینما نیز استفاده شود.

نشان‌دادن جوانی یا کهولت سن بازیگران برای روایت بخشی از داستان، تغییر چهره در اثر عوارض بیماری یا جراحت و یا حتی نشان‌دادن حالت‌های روحی مختلف هم‌چون روان‌پریشی، خشم و استیصال، همه از کاربردهای مختلف گریم است. به همین خاطر باید بگوییم علی‌رغم شباهت اولیه آرایش و گریم، تفاوت این دو نوع روش زیباسازی، بسیار بیشتر است.

برای اجرای گریم‌های مختلف، از ابزار و مواد خاصی باید استفاده شود. انواع چسب‌های پوستی، رنگ‌های مختلف، ابزارهای سیلیکونی و انواع مواد دیگر، همه بخشی از لوازم اجرای گریم است. با پیشرفت صنعت سینما و البته آرایشی، لوازم و محصولات اختصاصی گریم نیز با پیشرفت‌های بسیار زیادی روبه‌رو شده است. استفاده از مواد مضر در این صنعت نیز کمتر شده و در حال حاضر، مواد اولیه گریم با کیفیت‌های بسیار خوب و البته با قیمت تقریبا بالا، به‌فروش می‌رسند.

چیزی که ما امروزه به عنوان گریم می‌شناسیم، برگرفته از واژه فرانسوی گریم به معنی ادا، شکلک، صورتک و ایجاد خطوط پیری بر چهره است. اگر بخواهیم تعریفی قابل درک و واقع‌گرایانه از گریم داشته باشیم، می‌توانیم آن را نوعی بازی با سایه‌ها در نظر بگیریم. مفهوم کلی گریم در دنیای امروز، به کارگیری تکنیک سایه‌ها برای اصلاح چهره است که اغلب به کمک فونداسیون، انجام می‌شود.

در این تکنیک، درک زوایای صورت، حالت استاندارد چهره و استفاده از مواد آرایشی تخصصی برای اجرای گریم را به افراد آموزش می‌دهند و متخصصین این زمینه را چهره‌پرداز یا گریمور می‌نامند.گریمورها، با استفاده از ابزار و مواد مخصوصی که در اختیار دارند، می‌توانند نواقص چهره را برطرف نمایند و حتی حالت کلی صورتتان را نیز تغییر دهند.

در زیر به برخی اصول اساسی گریم اشاره شده است:

  1. شناخت چهره: شناخت دقیق و صحیح از اندازه، شکل و ویژگی‌های چهره فرد مهم است. این شناخت به گریم‌آرتیست کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را در مورد استفاده از محصولات و تکنیک‌های گریم برای به دست آوردن نتیجه مطلوب بگیرد.

  2. استفاده از محصولات با کیفیت: استفاده از محصولات آرایشی با کیفیت و مناسب برای نوع پوست و نیازهای فرد، از جمله اصول اساسی گریم است. محصولات با کیفیت بهترین نتایج را در زمان طولانی مدت و با کمترین عوارض جانبی فراهم می‌کنند.

  3. تمیزی و آماده‌سازی پوست: پوست فرد باید قبل از انجام گریم، کاملاً تمیز و مرطوب شود. استفاده از محصولات تمیز کننده و مرطوب‌کننده پوست، موجب آماده‌سازی مناسب آن برای گریم می‌شود.

  4. تکنیک‌های پوشش دهی: تکنیک‌های پوشش دهی مناسب مانند استفاده از کرم پوشاننده، کانسیلر و پودر، برای پنهان کردن عیوب پوست و ایجاد یک پایه مات و صاف برای آرایش بعدی بسیار حیاتی است.

  5. تعادل و هماهنگی رنگ: انتخاب رنگ‌های مناسب برای آرایش و تطابق آنها با رنگ پوست و ویژگی‌های فرد، برای ایجاد یک ظاهر طبیعی و هماهنگ بسیار مهم است.

  6. تمرکز بر جزئیات: جزئیات کوچک مانند ابروها، لب‌ها، چشم‌ها و نقاط دیگر از صورت باید به دقت طراحی شوند، زیرا آنها می‌توانند بر تمام ظاهر گریم تاثیر بسزایی بگذارند.

  7. آزمون و خطا: گریم یک فرآیند هنری است و ممکن است در ابتدا نتایج دلخواه به دست نیاید. بهترین روش برای یادگیری، تجربه و آزمون و خطاست. به مرور زمان، با تمرین و تجربه، می‌توانید تکنیک‌های بهتری را درک کنید و به نتایج بهتری دست یابید.

  8. بهره‌گیری از تصاویر مرجع: استفاده از تصاویر مرجع و مدل‌های آرایشی برای الهام گرفتن و یادگیری تکنیک‌های جدید بسیار مفید است.

تفاوتهای بین آرایش و گریم کدامند؟

همانطور که گفته شد وقتی فردی بر روی صورت شما میکاپ یا ارایش انجام می‌دهد با رنگهایی تند و مدل سروکار دارد. به چهره و صورتتان در واقع رنگ می‌افزاید تا زیباتر شوید ورنگی به صورت شما بدهد وشاداب وسرزنده تر نشان داده شوید اما گریم اینطور نیست و بر روی فرم و زوایا کارمی‌کند. و از تکنیک سایه روشن بهره می‌گیرد ومیتواند بسیار تغییر در صورت افراد ایجاد کند .

در حقیقت  آرایشگران با استفاده از رنگها تغییراتی در صورت ایجاد می کنند ، مثلاً استفاده از سایه چشم، مژه مصنوعی، رژگونه و رژ لب پررنگ و حجم دهنده در آرایش  بسیار رایج است. 

ولی هنگام گریم بیشتر با استفاده از سایه روشن ها، برجسته سازی و غیره آرایشگر سعی در اصلاح و بهتر کردن چهره دارد دیگر آرایشگر کاری با مد ندارد. بلکه قسمتهایی را برجسته یا فرورفته می‌کند و این کار را با تیره یا روشن و براق نمودن قسمتهای خاص از صورت انجام می‌دهد. بدین صورت دیگر لازم نیست از لوازم آرایش غلیظ و پررنگ استفاده‌ کرد تا چهره عوض شود. گریم فقط اصلاح کننده است و حالت طبیعی چهره را حفظ‌ می‌کند. بنابراین در بیشتر جاها و مراسم ها می‌توانید از آن بهره گیرید.

آرایش گریم

اما تفاوت‌های مهمی که بین آرایش و گریم  وجود داردشامل موارد زیر می شود:

1- مواد مورد استفاده در آرایش و گریم

تفاوت مهم آرایش و گریم در اولین بخش، نوع مواد و نتیجه نهایی کار است. معمولا مواد و وسایل مورد استفاده در انواع آرایش، شامل رنگ‌های مختلف خواهد بود. انواع سایه‌ها، مژه‌های مصنوعی یا ریمل، رژ و رژگونه‌های رنگی، همه بخشی از انواع لوازم آرایشی هستند. در گریم، این نوع رنگ‌ها و لوازم، کاربردی ندارند. اغلب مواد مورد استفاده در گریم صورت، شامل رنگ‌های مشابه پوست با تناژهای مختلف تیره و روشن خواهند بود. فراموش نکنید که منظور ما در این بخش، گریم سینمایی نیست و تنها گریم آرایشی را مد نظر داریم. در گریم سینمایی، انواع لاتکس، سیلیکون، چسب و پروتزهای ثابت و متحرک، ابزار اصلی گریم هستند.

2- نتیجه کار و تفاوت آرایش و گریم

دیگر تفاوت آرایش و گریم در نتیجه نهایی کار است. با استفاده از لوازم آرایشی مختلف، چهره افراد تغییر چندانی نخواهد کرد. استفاده از این لوازم، تنها رنگ و لعاب بیشتری به صورت خواهد داد. این موضوع در گریم چهره کاملا تفاوت دارد. احتمالا شما هم تغییر چهره‌های باور نکردنی را در صفحه‌های مختلف اینستاگرام دیده باشید. تغییر کامل صورت، حالت بینی، میزان گردی یا کشیدگی صورت، نمایان‌کردن استخوان گونه یا فک، همه بخشی از اثرات گریم است. گریم می‌تواند چهره و مبنای صورت افراد را به‌کلی تغییر دهد. همین موضوع سبب شده که میکاپ‌آرتیست‌ها، از این روش برای اصلاح چهره یا تغییر آن برای ایجاد یک جلوه جدید استفاده کنند.

3- موقعیت استفاده

با توجه به نتیجه نهایی هرکدام از این روش‌های زیباسازی، باید اشاره کنیم که گریم صورت تنها در مواقع خاص اجرا می‌شود. برخلاف آن، آرایش را می‌توان یک روتین معمول روزانه نامید. افراد زیادی تصور می‌کنند که هرگونه آرایش کامل و سنگینی، گریم صورت نامیده می‌شود. در صورتی که در آرایش‌های جدید، ممکن است گریم‌های کامل و دقیقی انجام شوند که در نگاه اول، صورت فرد کاملا طبیعی و حتی بدون آرایش دیده شود.

این نوع گریم و آرایش را می‌توان در چهره برخی از بازیگران مشهور دنیا به‌خوبی دید. در این روش، آرایش این افراد با رنگ‌های بسیار کمتر و در طیف رنگی نود انجام خواهد شد. از سوی دیگر با زیرسازی کامل و استفاده از ترفندهای گریم، مبنای چهره افراد به‌خوبی اصلاح می‌شود. در این حالت، برخی نقص‌های موجود رفع شده و یا با تاکید بیشتر بر برخی از بخش‌های زیبای صورت، زیبایی افراد را دوچندان خواهند کرد.

به طور کلی، آرایش برای بهبود و تاکید بر زیبایی طبیعی و ویژگی‌های فرد استفاده می‌شود، در حالی که گریم برای تبدیل ظاهر فرد به شخصیت‌های دیگر استفاده می‌شود و از تکنیک‌ها و محصولات متفاوتی برای این منظور استفاده می‌کند.

آیا برای گریم نیاز به گریمور حرفه ای دارم؟

استفاده از گریمور حرفه‌ای یکی از موارد مهم در گریم حرفه‌ای است، اما برای استفاده خانگی یا در مواردی که به طور حرفه‌ای به گریم نیاز نیست، شما می‌توانید از موارد دیگری نیز استفاده کنید.

اگر قصد دارید به طور متداول و در خانه به گریم بپردازید، می‌توانید از مواردی مانند آینه، برس، اسفنج، محصولات آرایشی معمولی و ضدآب، اسپری ثابت‌کننده و مواردی از این دست استفاده کنید.

اگر از طرفی قصد دارید به عنوان یک گریم‌آرتیست حرفه‌ای فعالیت کنید، استفاده از گریمور حرفه‌ای ضروری است. این گریمورها حاوی مواد و محصولات آرایشی حرفه‌ای، ابزارهای مخصوص گریم و نکات تکنیکی مربوط به گریم حرفه‌ای هستند که به شما کمک می‌کنند تا نتایج بهتر و حرفه‌ای‌تری بدست آورید.

ماندگاری آرایش بیشتر است یا گریم؟

ماندگاری آرایش و گریم به عوامل مختلفی از جمله نوع محصولات استفاده شده، نوع پوست، شرایط هوا و فعالیت‌های روزمره شما بستگی دارد. به طور کلی، گریم حرفه‌ای تمایل به ماندگاری بیشتری دارد زیرا از محصولات حرفه‌ای و تکنیک‌های خاصی برای ثبات آرایش بر روی صورت استفاده می‌کند.

همچنین، گریم برای تبدیل شخص به شخصیت‌های مختلف و یا ایجاد تغییرات بزرگ در ظاهر فرد استفاده می‌شود، بنابراین ممکن است از مواد و تکنیک‌هایی استفاده کند که ماندگاری بیشتری داشته باشد.

اما در موارد مختلف، آرایش نیز می‌تواند ماندگاری مناسبی داشته باشد، به ویژه اگر از محصولات با کیفیت و ثابت‌کننده‌ها استفاده شود و فعالیت‌های فیزیکی یا تماس با آب حداقلی داشته باشد.

گریم آرایش

آرایش یا گریم، کدام بهتر است؟

انتخاب بین آرایش و گریم بستگی به نیازها، موقعیت و هدف شما دارد. به طور کلی:

  1. آرایش: آرایش برای تاکید بر زیبایی طبیعی و بهبود ویژگی‌های فرد استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید ظاهرتان را زیبا و طبیعی نگه دارید و فقط می‌خواهید ویژگی‌های خود را تاکید کنید، آرایش مناسب است. همچنین برای رویدادهای روزمره و مراسم‌های رسمی، آرایش مناسب است.

  2. گریم: گریم بیشتر برای تبدیل ظاهر فرد به شخصیت‌های دیگری استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید در نقشی بازی کنید، در فیلم‌ها یا تئاتر بازی کنید یا برای جشن‌های داشتن شخصیت‌هایی خاص، گریم مناسب است. در این حالت، گریم به شما اجازه می‌دهد تا به یک شخصیت کاملاً جدید تبدیل شوید.

بنابراین، بهتر است بر اساس نیازها و هدف خود انتخاب کنید که آیا آرایش یا گریم برای شما مناسب‌تر است.

کلام آخر

امروزه اغلب بانوان در زمینه آرایش صورت مهارت های کافی و خلاقیت های چشمگیری دارند. ولی گریم صورت تکنیکی بسیار تخصصی برای اصلاح فرم چهره می باشد. بعلاوه یادگیری آن هم نیازمند دوره های آموزشی پیشرفته ای است. با این حال ما در این مقاله سعی کردیم ضمن بررسی فرق گریم با میکاپ، اصول اولیه و کلی هر کدام را توضیح دهیم. بنابراین برای گریم می توانید از همین اصول اولیه کمک بگیرید تا گریم ساده و جذابی را روی صورتتان اجرا نمایید. یا بر حسب نیاز خود یکی از آن ها را بکار ببرید.