پوست شما یکی از بزرگترین عضوهای بدن شماست و به همین دلیل، شایسته مراقبت و توجه مناسب است. اما قبل از اینکه بتوانید بهترین محصولات و روتینها را برای پوست خود انتخاب کنید، دانستن این که چه نوع پوستی دارید بسیار مهم است.

دانستن نوع پوست فقط یک موضوع برای حفظ زیبایی نیست. همچنین دانستن این که پوست شما از چه نوعی است، میتواند به شما در پیشگیری و درمان مشکلات مختلف پوستی مانند آکنه، خشکی، حساسیت، علائم پیری و غیره کمک کند.

انواع مختلف پوست نیازهای متفاوتی دارند و به عوامل خارجی مانند آب و هوا، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی، استرس، رژیم غذایی و لوازم آرایشی واکنش متفاوتی نشان میدهند.

با شناخت نوع پوست خود میتوانید مناسبترین محصولات و روتینها را برای پوست خود انتخاب کنید و از مواردی که میتوانند به آن آسیب برسانند یا آن را تحریک کنند، اجتناب کنید.

تشخیص انواع پوست هم برای زنان و هم برای مردان بسیار مهم است، زیرا هر دو میتوانند از مزایای داشتن پوستی سالم و درخشان بهره مند شوند و از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری کنند.

بهتر است بدانید مردان ممکن است پوست ضخیمتر و چربتری نسبت به زنان داشته باشند، اما همچنین نیاز به مرطوب کردن، پاکسازی، لایه برداری و محافظت از پوست خود در برابر آسیب آفتاب و پیری را دارند.

فهرست مطالب

نوع پوست ها می‌تواند در طول زمان تغییر کند. به عنوان مثال، افراد جوان‌تر از افراد مسن‌تر به احتمال زیاد نوع پوست طبیعی دارند. شما باید بدانید که پوست شما زیر کدام یک قرار می گیرد تا بتوانید بهتر از آن مراقبت کنید.

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع مختلف پوست استفاده می شود. به عنوان مثال، طبقه بندی فیتزپاتریک که برای اولین بار در سال 1975 توصیف شد، براساس رنگ پوست و واکنش آن به قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. از جمله برای تعیین نوع مناسب فاکتور محافظتی در برابر آفتاب یا پیش بینی خطر سرطان پوست استفاده می شود.

با این حال، از نظر زیبایی، پوست براساس چندین عامل مرتبط با تعادل آن طبقه بندی می شود: ترشح چربی، آبرسانی و سطح حساسیت. بنابراین، هر نوع پوست ویژگی های خاص خود را دارد و نیاز به مراقبت های متفاوتی دارد. نوع پوست توسط ژنتیک تعیین می شود، اگرچه تحت تأثیر عوامل دیگری نیز قرار می گیرد و می تواند با گذشت زمان تغییر کند.

برای شناخت نوع پوست خود بهتر است با ناحیه T و U صورت خود آشنا شوید:

ناحیه T صورت شامل پیشانی، بینی و چانه است. این ناحیه معمولاً چرب تر از سایر قسمت های صورت است. این به این دلیل است که در این ناحیه غدد چربی بیشتری وجود دارد.

ناحیه U صورت شامل گونه ها و اطراف چشم ها است. این ناحیه معمولاً خشک تر از سایر قسمت های صورت است. این به این دلیل است که در این ناحیه غدد چربی کمتری وجود دارد.

شناخت ناحیه T و U صورت برای تشخیص نوع پوست مفید است. به عنوان مثال، اگر ناحیه T صورت شما چرب باشد و ناحیه U صورت شما خشک باشد، احتمالاً پوست مختلط دارید.

شناخت انواع پوست

به طور کلی، پنج نوع پوست وجود دارد که بر اساس میزان چربی، رطوبت و حساسیت طبقه بندی می شوند. هر گروه ویژگی ها و راه های مراقبتی خاص خود را دارند که باید به درستی تشخیص داده شوند

  • 1.پوست خشک: معمولا در این نوع پوست، فرد احساس خارش و کشیدگی و پوسته‌ پوسته شدن نقاطی از صورت مثل دور لب ها و بینی را تجربه می کند.برای مراقبت از پوست خشک، استفاده از محصولات نرم کننده و مرطوب کننده پوست، مصرف آب کافی و استفاده از روش های مناسب شستشوی پوست مهم است. 
  • 2. پوست چرب: احساس چربی و درخشش زیادی به‌ ویژه در ناحیه T صورت دیده می شود؛ اگر در پوست صورت خود نیم ساعت پس از شست و شو احساس چربی کردید،نوع پوست شما چرب است.به همین دلیل عموما ماندگاری مواد آرایشی به دلیل تولید چربی پاک بسیار کم است و پودر یا اسپری فیکس کننده آرایشی یکی از همراهان شما می‌باشد در مقاله ”استفاده از پودر فیکس” بیشتر در این مورد توضیح داده‌ایم.
  • 3. پوست مختلط: این دسته از افراد در ناحیه T صورت،پوست چرب و روی گونه ها، چانه و دور لب پوست خشک و معمولی دارند.برای مراقبت از پوست مختلط، از شوینده های ملایم برای شستشوی صورت استفاده کنید تا پوست از آلودگی ها و چربی های اضافی پاک شود. استفاده از تونر مناسب نیز به پوست کمک می‌کند تا تعادل خشکی و چربی را به دست آورد. برای حفظ نرمی و رطوبت پوست، از مرطوب کننده استفاده کنید و با استفاده از ماسک های مناسب پوست خود را تغذیه کنید و از جوش ها و چربی های اضافی جلوگیری کنید، اگر پوست خشکی دارید برا درمان خشکی پوست باید از آبرسان استفاده نمایید. همچنین، استفاده از اسکراب مناسب می‌تواند به تمیز کردن پوست و حذف سلول های مرده کمک کند.
  • 4.پوست معمولی:اگر شما روی بینی و پیشانی خود احساس چربی بیش از حد نمی کنید و گونه های شما دچار خارش و خشکی نمی شود؛ پوست شما کاملا معمولی و نرمال است.پوست معمولی و نرمال در بسیاری از موارد نرم، صاف و بدون عیوب است. در نتیجه، نیاز به مراقبت ویژه ای ندارد، با این حال، باز هم باید مراقبت مناسبی برای حفظ سلامتی پوست انجام شود. با این وجود اگر نوع پوست شما نرمال است اما با بروز جوش بر روی آن مواجه هستید بهتر است از کرم ضد جوش استفاده نمایید.
  • 5.پوست حساس: افرادی که جزء دسته حساس هستند، پوست مستعد آکنه و ملتهبی دارند که با کوچک ترین تغییر در روند شست و شو، صورت آن ها قرمز و دچار خارش می شود.برخی از عواملی که می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند عبارتند از: محصولات آرایشی و بهداشتی، آلودگی هوا، شستشوی بیش از حد پوست، نور خورشید و تماس با مواد شیمیایی. این نوع پوست به دلیل مشکل حساسیتی که دارد عموما بیشتر با مشکلات چین وچروک مواجه هستند. برای خرید کرم ضد چروک می توانید به فروشگاه برادری مراجعه نمایید.

روش های تشخیص نوع پوست

بطور معمول از پنج راه میتوان نوع بافت پوستی خود را تشخیص دهید. یا بر اساس مشاهده، یا بر اساس علائم پس از شستشو ،یا به کمک پزشک ، آزمایش و لمس که به شرح پنج روش معمول بصورت جداگانه میپردازیم.

روش اول: مشاهده ظاهر پوست

یکی از ساده ترین روش های تشخیص نوع پوست، مشاهده ظاهر پوست است. پوست چرب معمولاً براق و دارای منافذ باز است. پوست خشک معمولاً خشک و زبر است. پوست معمولی معمولاً نرم و لطیف است. پوست مختلط معمولاً در برخی مناطق چرب و در برخی مناطق خشک است. پوست حساس معمولاً قرمز، خارش دار یا تحریک پذیر است.

روش دوم: لمس پوست

روش دیگر تشخیص نوع پوست، لمس پوست است. پوست چرب معمولاً هنگام لمس احساس چربی می کند. پوست خشک معمولاً هنگام لمس احساس خشکی می کند. پوست معمولی معمولاً هنگام لمس احساس نرمی می کند. پوست مختلط معمولاً در برخی مناطق احساس چرب و در برخی مناطق احساس خشکی می کند. پوست حساس معمولاً هنگام لمس احساس تحریک پذیری می کند.

روش سوم: آزمایش پوست

روش سوم تشخیص نوع پوست، آزمایش پوست است. برای این کار، ابتدا صورت خود را به مدت 30 دقیقه با آب و صابون بشویید و خشک کنید. سپس، با انگشتان خود به پوست خود فشار وارد کنید. اگر پوست شما احساس چربی کرد، احتمالاً پوست چرب دارید. اگر پوست شما احساس خشکی کرد، احتمالاً پوست خشک دارید. اگر پوست شما احساس نرمی کرد، احتمالاً پوست معمولی دارید. اگر در برخی مناطق پوست شما احساس چربی و در برخی مناطق احساس خشکی کرد، احتمالاً پوست مختلط دارید. اگر پوست شما هنگام لمس احساس تحریک پذیری کرد، احتمالاً پوست حساس دارید.

شستشو صورت

روش چهارم:"اندازه منافذ" راحت ترین روش تشخیص نوع پوست

تعداد و اندازه منافذ باز، راهنمای ساده ای در تشخیص نوع پوست است. اگر منافذ روی پوست، زیاد بزرگ نیستند، شما پوست معمولی دارید. چند قدم از آینه فاصله بگیرید. اگر از این فاصله دور هنوز هم میتوانید تمام منافذ باز پوست را ببینید قطعا شما پوست چربی دارید. اگر سایز منافذ پوست شما مختلف است؛ یعنی با دور شدن از آینه در بعضی قسمت ها منافذ را نمی توانید تشخیص دهید، یعنی پوست مختلطی دارید. در نهایت اگر روی صورت خود هیچ منافذ بازی نمی بینید، شما پوست خشکی دارید. 

روش پنجم: مراجعه به متخصص پوست

اگر هنوز مطمئن نیستید که نوع پوست شما چیست، می توانید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست می تواند با معاینه پوست شما، نوع پوست شما را تشخیص دهد.

حالا که نوع پوست خود را شناخته اید، فروشگاه برادری به شما کمک می کند تا مناسب ترین محصولات مراقبتی پوست را انتخاب کنید. 

عوامل تغییر نوع پوست

در واقع بخش بزرگی از نوع پوست هر فرد به ژنتیک او برمی گردد. اما عواملی مانند آب و هوا، سبک زندگی و رژیم غذایی، بیماری ها و مصرف داروهای متعدد، تغییرات هورمونی در دوره های مختلف، افزایش سن و استفاده از محصولات مراقبت پوستی از جمله مواردی هستند که ممکن است نوع پوست شما را تغییر دهند. به عنوان مثال افراد نوجوان و جوان غالبا پوست های چرب و مستعد جوش بیشتری دارند. هر چه سن افراد افزایش می یابد، ترشح چربی پوست کمتر شده و به سمت خشک شدن پیش می رود.

کلام آخر

شناخت نوع پوست اولین قدم برای مراقبت از پوست و حفظ سلامت و زیبایی آن است. با رعایت نکات این مقاله از وبلاگ فروشگاه برادری میتوانید با استفاده از روشهای ساده، نوع پوست خود را تعیین کنید، نحوه مراقبت صحیح از هر نوع پوست را یاد بگیرید و بهترین محصولات برای پوست خود را پیدا کنید.امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و چیزهای جدیدی در مورد پوست خود یاد گرفته باشید.