حتما همه ما در اطرافیان خودمان افراد زیادی را دیده ایم که پوست صورت آنها دچار آکنه و التهابات پوستی است. اما چرا پوست دچار چنین التهابی میشود؟ آیا راهی رای درمان سریع این مشکل وجود دارد؟ آیا این بیماری پوستی مختص سن یا جنس خاصی هست؟ همه اینا سوال هایی هست که ذهن همه ما رو درگیر کرده، پس برای گرفتن جواب این سوال ها با ما در این مقاله همراه باشید.

جوش و آکنه
جوش و آکنه

آکنه چیست؟

از نظر علمی و پزشکی، آکنه نوعی از یک بیماری پوستی میباشد که در اثر تحریک غدد چربی ایجاد میشود. آکنه که یک نوع عفونت پوستی است عمدتأ در دوران بلوغ و هنگامی که که غدد چربی فعال میشوند بروز پیدا میکند. این بیماری پوستی شایع ترین نوع بیماری های پوستی میباشد. طبق آخرین برآورد ها در کل جهان در حدود 700 میلیون نفر دچار این بیماری پوستی هستند.

 

چرا آکنه بوجود می آید؟

شاید بهتر است ایجاد آکنه را به بهداشت شخصی افراد مرتبط دانست، زیرا زمینه اصلی این بیماری محیط نامناسب و آلوده است. علاوه بر محیط آلوده، نوع رژیم غذایی، میزان فعالیت های بدنی و ورزش روزمره نیز میتواند جزو دلایل شیوع و رشد این بیماری باشد.

 

تا حالا به رنگ قرمز جوش و آکنه دقت کرده اید؟

دلیل این موضوع که جوش و آکنه ایجاد شده بر روی صورت قرمز رنگ است، وجود عفونت در داخل پوست است. آکنه ممکن است به صورت های مختلفی بروز پیدا کند. آکنه میتواند با جوش های دوره ای، پاپول های التهابی خفیف، همراه با گره ها و یا کیست های شدید همراه باشد و نوع درمان آکنه نیز باید متناسب با شرایط ایجاد آن باشد.

شایع ترین بازه زمانی برای ایجاد آکنه کدام است؟

به طور قطع نمیتوان گفت که آکنه مربوط به یک سن خاص میباشد، اما بررسی های انجام شده این اطلاعات را در اختیار ما قرار داده است که حدودأ 85 درصد از گروه های سنی ما بین 10 الی 30 سال دچار این بیماری پوستی میشوند.

حدود 27 درصد مردان بزرگسال و 50 درصد از خانم های بزرگسال در دوره ای از زندگی خود دچار این بیماری پوستی شده اند. این آمار ها به خوبی بیانگر این موضوع هستند که این بیماری پوستی سن خاصی ندارد و باید برای دور ماندن از این بیماری همه افراد در همه سنین اقدامات بهداشتی را انجام دهند.

 

با انواع جوش و آکنه آشنایی دارید؟

معرفی انواع جوش و آکنه به صورت اینفوگرافیک
انواع جوش و آکنه

آکنه روزاسه

گروه هدف اصلی این نوع بیماری پوستی خانم ها و بویژه بزرگسالان هستند. در این نوع آکنه رگهای خونی صورت متورم شده و حاصل آن ظاهری برافروخته است. آکنه روزاسه جایی برای نگرانی ندارد و قابل درمان میباشد.

روزاسه غالبأ بر روی قسمت مرکزی صورت و علی الخصوص بینی پدید می آید. شرایط ایجاد آن متغیر است و در بازه های مختلف زمانی تشدید و یا تسکین میابد. از علائم این نوع آکنه میتوان به قرمز شدن صورت، جوش و خطوط ریز قرمر در نواحی مختلف صورت اشاره کرد.

 

آکنه ولگاریس

شایع ترین نوع آکنه، آکنه ولگاریس میباشد. معمولا افراد از سنین 18 سالگی تا بزرگسالی امکان ابتلا به این بیماری پوستی را دارند. مشخص شدن این نوع آکنه با ایجاد سبوره، کومدون، گره، پاپول، پوکه و کیست میباشد.

از آنجایی که این نوع بیماری پوستی یعنی آکنه ولگاریس یک بیماری پوستی عمومی میباشد در نواحی مختلف پوست، بویژه در محل هایی با تراکم بالا رشد کرده مانند سینه، پشت و کمر و پاها و در پی آن غدد سباسه آلوده و مسدود میشوند.

 

انواع مدل های جوش و آکنه کدام ها هستند؟

جوش های سر سفید: در زیر پوست مانده و بسیار کوچک هستند.

جوش سر سفید
جوش سر سفید

جوش های سر سیاه: در سطح پوست هستند اما دلیل ایجاد آنها آلودگی نیست.

جوش های پاپیولز: برآمدگی های صورتی رنگ، لطیف و ریزی هستند که آشکارا بر روی پوست دیده میشوند.

جوش های چرکی: جوش هایی که در قسمت پایینی خود قرمز و در قسمت فوقانی دارای چرک هستند (غالبأ سفید رنگ) و بر روی پوست قابل مشاهده هستند.

جوش های کیستی: به وضوح در سطح پوست قابل مشاهده هستند، دارای ریشه عمیق، دردناک و از چرک هستند.

 

چه محرک هایی میتواند موجب ایجاد آکنه شود؟

در ابتدای این مقاله به عواملی مانند آلودگی محیط و رژیم غذایی نا مناسب اشاره کردیم. اما در کنار این مسائل میتوان به فاکتور های مهم دیگر مانند عوامل ژنتیکی، برخی از دارو های تجویز شده که حاوی آندروژن و لیتیوم هستند، مواد آرایشی نامرغوب و غیر اورجینال، تغییرات هورمونی، استرس عاطفی و در بانوان به دوران قاعدگی اشاره کرد.

 

مواد آرایشی نا مرغوب و غیر اصل چقدر میتواند در ایجاد آکنه نقش داشته باشد؟

از آنجایی که پوست آقایان و خانم ها میزبان محصولات آرایشی و بهداشتی حتی کرم ها در طول روز هست، پس باید دقت بسیار بالایی در انتخاب این محصولات داشت. محصولات غیر اورجینال میتواند آسیب های جبران نا پذیری به تمام قسمت های میزبان آن محصول بزند. هم چنین این محصولا میتوانند موجب ایجاد آکنه بر روی پوست شما نیز شوند.

لوازم آرایشی فیک
لوازم آرایشی فیک

 

چند تصور غلط درباره آکنه

  • اینکه آکنه مختص سنین جوانی است، اما همانطور که در قسمت ابتدایی این مقاله گفتیم این بیماری پوستی مربوط به سن خاصی نیست.
  • بسیاری بر این باورند که شست و شوی مداوم موجب افزایش آکنه میشود، بله شست و شوی زیاد میتواند موجب تحریک پوست و ترشح چربی شود و در نتیجه احتمال ایجاد آکنه افزایش یابد.
  • برخی تصور میکنند ایجاد آکنه تحت تأثیر خوردن شیرینی ها است در حالی که تأثیر چندانی بر روند ایجاد یا رفع آکنه ندارد.
  • اکثرا جوانان و نوجوانان برای راحت شدن از جلوه نامناسبی که جوش ها و آکنه به پوست میدهند سعی میکنند آنها را ترکانده و از شر آنها خلاص شوند، غافل از اینکه ترکاندن به پوست آن بخش آسیب زده و موجب پخش شدن محتویات آن در سطح پوست میشود.

 

راه های درمان خانگی آکنه چیست؟

برای درمان آکنه میتوان از مواد طبیعی که در خانه همه ما یافت میشود استفاده کرد، اما این موضوع دلیل بر اهمیت ندادن به عواقب استفاده از آن موضوع نمیشود.

 

  • استفاده از سرکه سیب برای درمان آکنه

سرکه سیب که از تخمیر آب سیب به دست می آید خاصی فوق العاده ای برا مقابله با بیماری های عفونی و پوستی میباشد. برای استفاده از سرکه سیب برای درمان آکنه به اندازه سه برابر سرکه سیب به آن آب اضافه کنید (حجم آب را در پوست های حساس بیشتر کنید). صورت خود را کاملا شسته و از محصول سرکه سیب به وسیله پنبه بر روی صورت خود بمالید. حدودأ 5 الی 25 دقیقه صبر کرده و صورت خود را بشویید. برای اینکه اثر درمانی این روش را بببینید پیشنهاد میکنیم تا این کار را یک تا دو بار در روز انجام بدهید.

 

  • استفاده از مکمل زینک برای درمان آکنه

زینک یکی از مواد مورد نیاز برای رشد سلولی، تولید هورمون و عملکرد سیستم ایمنی می باشد. بر طبق یکی از تحقیقات انجام گرفته افرادی که دارای آکنه هستند با مصرف روزانه 3 مکمل زینک شاهد بهبودی 80 درصدی بوده اند.

 

  • استفاده از ماسک عسل و دارچین برای درمان آکنه

یکی از خصوصیاتی که این ماسک رو تبدیل به یک گزینه خوب برای مقابله با این بیماری میکنه خاصیت آنتی اکسیدان بودن ترکیبات اون یعنی عسل و دارچین هست. آنتی اکسیدان ها توانایی خوبی برای جنگیدن و مقابله با باکتری ها و کاهش التهاب را دارند.

برای استفاده از این ماسک کافی است دو قاشق غ.خ عسل را با یک ق.چ دارچین مخلوط کرده و پس از اینکه حالت خمیری پیدا کرد و پس از شست و شوی صورت ماسک را به مدت 10 الی 20 دقیقه بر روی پوست خود گذاشته و سپس صورت خود را آبکشی فرمایید.

 

راه‌های پوشاندن آکنه را اینجا بخوانید

 

کدام محصول برای درمان آکنه بسیار مفید میباشد؟

یکی از بهترین محصول هایی که در بازار شوینده های صورت موجود میباشد سرم زردچوبه نیتروژینا محصول کشور آمریکا هست.  سرم زردچوبه نیتروژینا حاوی عصاره زرد چوبه میباشد. این محصول مناسب پوست های خشک و مختلط و مستعد آکنه میباشد.

این سرم تسکین دهنده پوست، شاداب کننده پوست و مرطوب کننده پوست میباشد. از سرم زردچوبه نیتروژینا میتوان به عنوان مکمل کرم آبرسان نیز استفاده کرد، به این معنا که بعد از استفاده از آبرسان میتوانید از این سرم به عنوان مکمل آن استفاده کرد. همچنین اگر پوست خشکی دارید و به یک مرطوب کننده نیاز دارید، میتوانید از این سرم مرطوب کننده هر زمانی که احساس خشکی پوست داشتید استفاده کنید.

 

سرم آبرسان زردچوبه نیتروژینا
سرم آبرسان زردچوبه نیتروژینا

از ویژگی های منحصر به فرد این محصول میتوان به فاقد روغن، سولفات و پارابن بودن آن اشاره کرد. عصاره زرد چوبه استفاده شده در این سرم خواص بسیاری از جمله خاصیت ضد التهابی، از بین برنده آکنه، کاهنده تیرگی زیر چشم، محافظت از پوست در برابر پیری، محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش و کاهش دهنده علائم کشش پوست دارا میباشد. حجم سرم زردچوبه نوتروژینا 125  میلی لیتر  میباشد که به صورت تیوپی ارائه میشود.

 

از کجا میتوانم این محصول را تهیه کنم؟

شما میتوانید سرم زرد چوبه نیتروژینا را از فروشگاه اینترنتی گالری برادری به همراه ضمانت اصالت کالا خرید و همچنین از نقد و مقایسه این محصول با سایر محصولات دیگر نیز استفاده کنید.

 

 

محصولات مرتبط :