فون گریم در واقع یک کرم همانند کرم پودر صورت است که برای رفع نواقص صورت و بدن استفاده می‌شود؛ کاور آن بسیار بالا است و برای استفاده روزمره مناسب نمی‌باشد؛ زیرا تمام منافذ پوست را می‌بندد و مانع از اکسیژن رسانی به پوست می‌شود. بنابراین بهتر است از کرم گریم، تنها در مجالس خاص و به صورت محدود استفاده شود؛ البته برخی کرم‌های گریم با غلظت کمتر و سبک‌تر طراحی شده‌اند که برای استفاده روزانه نیز مناسب می‌باشند.

کرم گریم به صورت طبیعی سطح پوست را می‌پوشاند و با آرایش ملایم بر روی آن پوست را به صورت طبیعی و بدون هیچ نقصی نشان می‌دهد. این کرم را در ابتدا آرایش و بر روی صورت یا بدن استفاده می‌کنند تا انواع اشکالات پوستی مانند لکه، خال، جای جوش و چین و چروک و حتی تتو را از بین ببرد. کرم گریم در انواع مختلفی مانند کرم گریم مخصوص صورت و مخصوص بدن ارائه می‌شود و دارای رنگ بندی متنوعی است و باید متناسب با رنگ پوست و نوع پوست انتخاب شود.

فهرست مطالب مقاله

فون یا فوندیشن گریم(Foundation) یکی از محصولات مهم در آرایش است که به عنوان پایه‌ای برای سایر محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول، به صورت مایع یا پودر با رنگبندی مختلف تولید می‌شود و برای پوشش دادن نقاط ضعف صورت و یا ایجاد یک پوست صاف و بدون عیب استفاده می‌شود.

فوندیشن گریم به دو صورت پوشش بالایی و پوشش کمتر تولید می‌شود. فوندیشن با پوشش بالا، پوست را کاملاً مات و بدون لک و جوش می‌کند، در حالی که فوندیشن با پوشش کم، جلوه‌ی طبیعی‌تر و از بین بردن خطوط و پوسته‌های صورت را برای آرایشکار فراهم می‌کند.

پیشینه استفاده از گریم و فون گریم

تاریخچه استفاده از گریم و فون گریم به قدمت تاریخ بشر است. انسان ها از دیرباز از مواد مختلفی برای تغییر ظاهر خود استفاده می کردند. در اینجا مروری بر پیشینه استفاده از گریم و فون گریم در دوران مختلف ارائه می شود:

گریم مصر

مصریان باستان از مواد معدنی مانند سرمه و کحل برای آرایش چشم ها و از رنگ های گیاهی برای رنگ آمیزی لب ها و گونه ها استفاده می کردند. در یونان و روم باستان، آرایش برای زنان و مردان متداول بود. یونانی ها از پودر سفید برای روشن کردن پوست و از رنگ های تیره برای برجسته کردن چشم ها و ابروها استفاده می کردند. رومی ها از کرم ها و روغن های مختلفی برای مراقبت از پوست و آرایش استفاده می کردند.

در قرون وسطی، استفاده از آرایش به دلیل تعلقات مذهبی به شدت محدود شد. در دوران رنسانس، استفاده از آرایش دوباره رواج پیدا کرد. زنان از پودر سفید، رژ لب قرمز و سایه چشم برای آرایش استفاده می کردند.در قرن هجدهم، استفاده از آرایش به اوج خود رسید. زنان از آرایش های غلیظ و پر زرق و برق استفاده می کردند.

در قرن نوزدهم، استفاده از آرایش طبیعی تر شد. زنان از کرم پودر، رژ لب و ریمل برای آرایش استفاده می کردند. در قرن بیستم، صنعت آرایش به سرعت رشد کرد. برندهای مختلف آرایشی محصولات جدیدی را به بازار عرضه کردند. امروزه، استفاده از آرایش در سراسر جهان متداول است. افراد از آرایش برای زیبایی، تغییر ظاهر وزیبایی خود استفاده می کنند.

انواع فون گریم

همه می دانیم که پوست درخشان و صاف مهم ترین فاکتور در داشتن یک آرایش و میکاپ بی عیب و نقص محسوب می شود. اگر شما هم مانند بسیار از افراد پوست صاف و بی عیب نقصی ندارید اصلا جای نگرانی نیست؛ زیرا امروزه محصولات آرایشی متنوعی وارد بازار شده است که دغدغه ای ما را برای داشتن پوستی صاف و زیبا در زمان میکاپ از بین می برد.

یکی از این لوازم آرایشی فون یا فوندیشن است، این محصول مانند معجزه ای تمام لک، جای جوش، جای زخم، سیاهی زیر چشم، کبودی و… را از بین میبرد و پوست زیبا و صاف را برای شما به ارمغان می آورد.فون و فوندیشن ها متناسب با انواع پوست، مدت زمان، شرایط آب و هوایی و میزان آرایش تولید می شوند و آن ها می توان از نظر بافتی که دارند به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • فوندیشن خشک و پودری (Powder) : فوندیشن‌های خشک و پودری معمولا به صورت پودری موجود هستند و برای انواع پوست چرب مناسب‌تر هستند. این محصولات پوشش دهی فوق‌العاده‌ای داشته و باعث می‌شوند که طول عمر آرایش بیشتر شود.
  • فوندیشن نیمه جامد و کرمی (Cream) : این نوع از فون حالتی کرم مانند و البته جامد دارد. استفاده از کرم پودر کرمی فشرده با اسفنج امکان پذیر است. این فوندیشن‌ها برای پوست‌ های خشک تا مختلط مناسب هستند و البته پوشش دهی خوبی برای پوست دارند.
  • فوندیشن مایع و لیکویید (Liquid) : فوندیشن مایع به احتمال زیاد اولین نوع از فوندیشن‌هاست که وقتی می‌خواهید آرایش کنید، از آن استفاده می‌کنید. در ترکیبات فون مایع سیلیکون، آب و رنگدانه وجود دارند که مانند یک سرم صورت عمل می‌کنند. این فوندیشن‌ها در انواع مات و براق موجود هستند. فون های آرایشی مایع معمولا پوشش دهی متوسطی دارند و می‌توانند پوست شما را به خوبی زیبا نشان دهند. اگر دوست دارید که آرایش‌تان ماندگار باشد، حتما از انواع فون مایع استفاده کنید.
  • فوندیشن جامد یا استیک (Stick) : ساده‌ترین نوع فوندیشن‌ها برای استفاده، فون های آرایشی جامد یا استیکی و یا انواع کرم پودر فشرده هستند. به راحتی می‌توان از آن‌ها در زیر آرایش استفاده کرد و البته چربی پوست را تا حد زیادی کنترل کرد.
  • فوندیشن اسپری (Spray) : استفاده از فوندیشن‌های اسپری در مقایسه با انواع فون سخت‌تر است. چرا که فوت و فن خاص خود را دارد. اگر از نوع فون اسپری استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید که تمامی قسمت‌های صورت را به شکل یکنواخت، فوندیشن اسپری کنید.

استفاده از فون گریم می تواند یک فرآیند پیچیده باشد و به مهارت و تجربه نیاز دارد. هنرمندان گریم معمولاً سال ها آموزش می بینند تا بتوانند جلوه های واقع بینانه و متقاعد کننده ای ایجاد کنند.

استفاده از فون گریم

قبل از هر کاری حتی قبل از فراهم کردن وسایل و لوازم مورد نیاز برای گریم کردن صورت، باید نوع پوست صورت خود را بشناسید. یعنی باید تشخیص دهید پوست صورتتان از نوع چرب، خشک، معمولی و … است. تشخیص نوع پوست در آرایش گریم صورت اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر پوست چرب باشد، باید پیش از هر کاری، چربی آن به کمک شیر پاک کن، دستمال مرطوب و… گرفته شود. اگر پوست خشک باشد، برای این که مواد به خوبی روی آن بخوابد، باید از ماسک های آبرسان استفاده نمود. فقط پوست معمولی است که هیچ مشکلی ندارد و بدون هیچ کاری آماده آرایش گریم صورت است.

علاوه بر این، تشخیص نوع پوست به انتخاب بهترین کرم پودر گریم(فون گریم) هم کمک زیادی می کند.پیش از هر کاری لازم است تا وسایلی که برای آرایش گریم صورت لازم دارید را آماده کنید. با یادگیری ترفندهای گریم صورت می توانید تمام ایرادات و نقاط ضعف صورتتان را رفع کنید و چهره ای زیبا و طبیعی تر داشته باشید.در اینجا چند نکته برای استفاده از فون گریم آورده شده است:

قبل از استفاده:

  • همیشه قبل از استفاده از فون گریم، تست تکه ای را انجام دهید. این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که به هیچ یک از مواد موجود در فون گریم حساسیت ندارید.
  • پوست خود را آماده کنید. پوست خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.
  • رنگ فون گریم مناسب را انتخاب کنید. فون گریم باید با رنگ پوست شما مطابقت داشته باشد.

اعمال فون گریم:

  1. از ابزارهای مناسب استفاده کنید. می توانید از برس، اسفنج یا انگشتان خود برای اعمال فون گریم استفاده کنید.
  2. فون گریم را به طور یکنواخت روی پوست خود بمالید. از لبه های صورت خود شروع کنید و به سمت مرکز حرکت کنید.
  3. از پودر تثبیت کننده استفاده کنید. پودر تثبیت کننده به ماندگاری بیشتر فون گریم شما کمک می کند.
گریم انجام

نکات اضافی: برای ایجاد ظاهری طبیعی، از هایلایتر و کانتور استفاده کنید.از خط چشم، ریمل و رژ لب برای تکمیل آرایش خود استفاده کنید.در صورت نیاز، می توانید از فون گریم برای ایجاد جلوه های خاص مانند زخم، کبودی و سوختگی استفاده کنید.

با کمی تمرین، می توانید از فون گریم برای ایجاد طیف وسیعی از جلوه های چشمگیر استفاده کنید.

نکات کلیدی در استفاده از فوندیشن و فون گریم

  1. شما باید فوندیشن متناسب با نوع پوست خود و شرایط آب و هوایی انتخاب کنید. به طور مثال افرادی که دارای پوست چرب هستند با از فوندیشنی که مات و فاقد چربی است استفاده کنند تا نتیجه دلخواهشان حاصل شود.
  2. در زمان استفاده از فوندیشن از مالش آن بر روی صورت خودداری کنید، این کار باعث ایجاد چروک بر روی پوست شما می شود
  3. برای استفاده از فوندیشن بر روی پوست باید از ضربه های آرام به وسیله ی انگشت یا پد آرایشی استفاده کرد.
  4. هرگز بعد از استفاده فوندیشن مایع از فوندیشن پودری استفاده نکنید، زیرا فوندیشن پودری چرب و سنگین است و ترکیب آن با فوندیشن مایع ظاهری مصنوعی به شما می دهد.
  5. قبل از استفاده ی فوندیشن مایع حتما آن را خوب تکان دهید تا یکنواخت شود.

تفاوت بین کرم پودر و فون گریم

کرم پودر و فون گریم هر دو محصولاتی هستند که برای پوشاندن عیوب پوست و ایجاد یکدست شدن رنگ پوست استفاده می شوند. با این حال، تفاوت های کلیدی بین این دو محصول وجود دارد:

1.پوشش دهی

کرم پودرها به طور کلی پوشش دهی کمتری نسبت به فون گریم دارند و برای پوشاندن عیوب جزئی مانند لک های تیره و منافذ پوست مناسب هستند. درصورتیکه فون گریم ها پوشش دهی بیشتری نسبت به کرم پودرها دارند و می توانند برای پوشاندن عیوب بزرگتر مانند جای زخم، کبودی و سوختگی استفاده شوند.

2.ماندگاری

کرم پودرها به طور کلی ماندگاری کمتری نسبت به فون گریم دارند و ممکن است در طول روز نیاز به تجدید داشته باشند اما فون گریم ها ماندگاری بیشتری نسبت به کرم پودرها دارند و می توانند تا چندین ساعت بدون نیاز به تجدید باقی بمانند.

3.نوع پوست

کرم پودرها در انواع مختلفی برای انواع پوست های مختلف از جمله پوست خشک، چرب و مختلط وجود دارند ولی  فون گریم ها به طور کلی برای انواع پوست مناسب هستند.

4.قیمت

کرم پودرها به طور کلی ارزان تر از فون گریم ها هستند و همه می دانیم که فون گریم ها به طور کلی گران تر از کرم پودرها هستند.

5.کاربرد

کرم پودرها برای استفاده روزمره مناسب هستند در صورتی که فون گریم ها برای استفاده در مواقع خاص مانند عکاسی، فیلمبرداری و تئاتر و مراسم خاص مانند عروسی و ...مناسب هستند.

کلام آخر

هنر گریم صورت از قدیمی ترین روش ها در آرایش است و یکی از رازهای یک میکاپ آرتیست است . خیلی از خانمها در مورد این رازها چیزی نمی دانند و اینکه این تکنیکها هرروز پیشرفت میکند .کار اصلی گریم صورت این است که با آرایش کمتر و ایجاد تکنبکهای سایه روشن و تیرگی ، عیوب صورت را کم می کنیم که یک آرایش طبیعی و زیبایی داشته باشیم . پس در گریم باید آرایش بسیار ساده و طبیعی بنظر برسد .در میکاپ، آرایشگر بیشتر روی اصلاح رنگ و لعاب صورت و طرح و مدل آن تاکید دارد و رنگ چهره و اجزای صورت را تغییر می دهد، یا به آن رنگ می افزاید. اما در گریم تمام تمرکز آرایشگر روی اصلاح فرم صورت و متعادل سازی برجستگی ها، فرو رفتگی ها و زوایای صورت است.

در این مقاله مواردی راجع به فون گریم و تفاوت های آن با کرم پودر ذکر شد و امیدواریم توانسته باشیم به شما در این مورد کمک کرده باشیم.بهترین مارک‌ فوندیشن معمولا پوشش دهی بسیار مناسبی داشته و البته بافتی سبک دارند. مثلا فون گریم کتی کت لاکورت علاوه بر پوشش دهی مناسب ، زیبایی خاصی به پوست و صورت شما می‌دهد. برای تهیه این فون گریم به فروشگاه برادری مراجعه کرده و از گریم طبیعی صورت خود لذت ببرید.