هیالورونیک اسید به خاطر کاربرد گسترده خود در تولید محصولات مراقبت پوستی، در باور عموم به عنوان نوعی اکتیو پوستی شناخته می‌شود؛ ولی ساختار شیمیایی و بنیاد عملکردی این ماده از کجا منشا گرفته است؟ جالب است بدانید که هیالورونیک اسید، بخشی از سیستم طبیعی و فیزیولوژیک بدن ما است. این ماده با نام علمی گلیکوز آمینو کلیکان، نوعی درشت مولکول است که از پیوند تکراری مولکول‌های قند تولید می‌شود.

هیالورونیک اسید، با نام‌های هیالورونات، هیالورونان و اختصار لاتین HA در صنعت مراقبت پوست شناخته می‌شود. این ماده، ظاهری شفاف، غلیظ و بی‌رنگ دارد و به خاطر خاصیت چسبندگی و لغزندگی توامان خود مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به این ویژگی‌ها، وجود مقدار گسترده HA در نقاط مختلف بدن مانند مفاصل، چشم، پوست و … کاملا قابل درک است. این ماده، با کاربرد تسهیل حرکت مفاصل و ماهیچه‌ها و حفظ رطوبت درون بافتی در بدن ما تولید می‌شود.

با رسیدن به دروازه میانسالی، نشانه‌های پیری به مرور زیر پوست ریشه می‌دوانند؛ ظهور چین و چروک‌های ریز و عمیق شدن خطوط اخم و لبخند از جمله بارزترین علائم پیری به شمار می‌روند. در این بین، برخی محرک‌های محیطی و داخلی مانند کم آبی و دهیدراتاسیون وجود دارند که روند پیری را تسریع می‌نمایند. اما در عصر جدید، صنعت زیبایی با به کارگیری اکتیو‌هایی مانند هیالورونیک اسید امکان مقابله با این محرک‌های مرموز و قدرتمند را برای ما فراهم نموده است.

فهرست مطالب

هیالورونیک اسید ماده‌ای است که در بدن انسان تولید می‌شود، اما با افزایش سن و عوامل محیطی تولید آن کاهش می‌‌یابد. یکی از وظایف اصلی هیالورونیک اسید آبرسانی به پوست است که از چین و چروک جلوگیری می‌کند و موجب جوانی و شادابی آن می‌شود. در همین راستا و با آگاهی از خواص هیالورونیک اسید محصولات متنوع پوستی مانند کرم، سرم، ماسک، تونر و آمپول به بازار عرضه می‌شوند. گنجاندن این محصولات در روتین پوستی به افراد کمک می‌کند تا از ایجاد خطوط ریز جلوگیری کنند و پوستی باطراوت و جوان داشته باشند.

نظر متخصصین

فواید هیالورونیک اسید برای پوست

هیالورونیک اسید به واسطه ویژگی‌های خاص خود، به عنوان اکتیوی با پتانسیل درمانی بالا شناخته می‌شود. این ماده با خاصیت آبرسانی، آنتی باکتریال، ضد التهاب و …  کمپلکسی از نیازهای پوستی شما را در خود جای داده است. برخورداری از تمام اقدامات هیالورونیک اسید در کنار یکدیگر، می‌تواند پوستی صاف، سالم و درخشان به شما هدیه دهد:

1*اصلی‌ترین خاصیت هیالورونیک اسید برای پوست، خواص آبرسانی آن که از طریق جذب و نگهداری مولکول‌های آب انجام می‌شود.

2*یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز، آبرسانی به پوست است. هیالورونیک اسید با حفظ رطوبت از ایجاد خطوط ریز روی پوست جلوگیری می‌کند و ظاهری جوان‌تر به افراد می‌بخشد.

3*هیدراتاسیونی که از طریق اسید هیالورونیک انجام می‌شود با کمک به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، آن‌را سفت‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌‌سازد.

4*یکی از مزایای اسید هیالورونیک، سازگاری آن با انواع پوست است. به این معنی که می‌توانید بدون نگرانی از بروز انواع واکنش‌های حساسیتی و آلرژیک، با هر جنس پوستی از خواص این ماده بهره‌مند شوید.

فایده آبرسان

5*با توجه به خاصیت آنتی باکتریال هیالورونیک اسید، می‌توان گفت این ماده در کاهش امکان بروز آکنه‌های چرکی و باکتریایی موثر است. در نتیجه، افرادی که مستعد جوش و آکنه هستند می‌توانند از مزایای HA برای کنترل آکنه و کاهش التهابات ناشی از آن استفاده نمایند.

6*خاصیت اسیدی هیالورونیک اسید، قدرت لایه برداری بسیار ملایمی به این ماده می‌بخشد. به همین دلیل، به روشن شدن رنگ پوست و از بین بردن سلول‌های مرده کمک می‌کند.

7*اسید هیالورونیک در ترمیم‌ و بازسازی بافت‌ها نقش دارد، به‌همین دلیل در روند بهبود زخم‌های سطح پوست موثر است.

8*مسدود شدن منافذ، از عوامل ایجاد آکنه در پوست‌های حساس محسوب می‌شود. هیالورونیک اسید، غیرکومدون‌زا است و منافذ را مسدود نمی‌کند، از‌این‌رو افراد دارای پوست‌های حساس می‌توانند از محصولات حاوی این ماده استفاده کنند.

اشکال مختلف هیالورونیک اسید و طرز استفاده از آن‌ها

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید در اشکال مختلفی وجود دارد که می توان از آنها برای آبرسانی به پوست استفاده کرد. برخی از اشکال رایج هیالورونیک اسید عبارتند از:

  • هیالورونیک اسید هیدراته (HA): این نوع هیالورونیک اسید ساده ترین شکل هیالورونیک اسید است. این ماده به راحتی جذب پوست می شود و می تواند به خوبی رطوبت را حفظ کند.
  • هیالورونیک اسید هیپر کراس لینک شده (Hyaluronic acid crosslinked): این نوع هیالورونیک اسید از دو یا چند زنجیره هیالورونیک اسید تشکیل شده است. این ماده پایدارتر از هیالورونیک اسید هیدراته است و می تواند رطوبت بیشتری را در پوست نگه دارد.
  • هیالورونیک اسید هیدرولیز شده (Hyaluronic acid hydrolysed): این نوع هیالورونیک اسید از مولکول های کوچکتر هیالورونیک اسید تشکیل شده است. این ماده به راحتی جذب پوست می شود و می تواند به خوبی رطوبت را به لایه های عمیق تر پوست منتقل کند.

هر نوع هیالورونیک اسید مزایا و معایب خاص خود را دارد. هیالورونیک اسید هیدراته ساده ترین شکل هیالورونیک اسید است و برای اکثر افراد مناسب است. هیالورونیک اسید هیپر کراس لینک شده پایدارتر است و می تواند برای پوست های خشک یا حساس مفید باشد. هیالورونیک اسید هیدرولیز شده به راحتی جذب پوست می شود و می تواند برای آبرسانی به لایه های عمیق تر پوست مفید باشد.

برای استفاده از هیالورونیک اسید برای آبرسانی به پوست، می توانید از محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید. محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید می تواند شامل سرم ها، کرم ها، ماسک ها و سایر محصولات باشد.

هیالورونیک اسید با رایحه‌های خوش

هیالورونیک اسید را می توان با انواع رایحه ها تهیه کرد. برخی از رایحه های محبوب عبارتند از:

گل ها: گلاب، یاس، رزماری، اسطوخودوس

میوه ها: لیمو، پرتقال، آناناس، توت

گیاهان: اکالیپتوس، نعناع، اسطوخودوس

عطر: رایحه های شیرین، گرم، یا خنک

هنگام انتخاب کرم آبرسان هیالورونیک اسید با رایحه، مهم است که رایحه ای را انتخاب کنید که دوست دارید و که با پوست شما سازگار باشد. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از کرم آبرسان هیالورونیک اسید با رایحه ملایم استفاده کنید.

استفاده از هیالورونیک اسید

شادابی آبرسان

اسید هیالورونیک مانند چوبی جادویی است که با زدن آن روی پوست می‌توانید جوانی و شادابی‌ را به آن هدیه بدهید. اما بسیاری از افراد در‌ هنگام استفاده از محصولات حاوی این ماده مفید اشتباهاتی را انجام می‌دهند. در‌ ادامه طرز استفاده صحیح از محصولات حاوی اسید هیالورونیک را برایتان شرح می‌دهیم.

هیالورونیک اسید برای عملکرد بهتر به رطوبت نیاز دارد تا بتواند آن‌ را جذب و حفظ کند. این رطوبت باید از طریق کرم آبرسان و مرطوب کننده تامین شود تا محصول حاوی هیالورونیک اسید کارکرد بهتری داشته باشد و از تبخیر رطوبت موجود در پوست جلوگیری کند.

نکات استفاده موثر از هیالورونیک اسید

در اینجا چند نکته برای استفاده موثر از هیالورونیک اسید برای آبرسانی به پوست آورده شده است:

  • 1.محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید را بلافاصله پس از شستن صورت خود استفاده کنید. این کار به هیالورونیک اسید کمک می کند تا به راحتی جذب پوست شود.
  • 2.از محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید در طول روز استفاده کنید. این کار به حفظ رطوبت پوست در طول روز کمک می کند.
  • 3.اگر پوست خشکی دارید، می توانید از محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید همراه با سایر مرطوب کننده ها استفاده کنید.

    در اینجا چند مثال از محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید آورده شده است:

    • سرم آبرسان هیالورونیک اسید اوردینری (Hyaluronic Acid 2% + B5)
    • کرم آبرسان هیالورونیک اسید لورآل (Hydra Genius Aloe Vera Water-Infused Moisturizer)
    • ماسک آبرسان هیالورونیک اسید ایوروشه (Hydra Bomb Sheet Mask)
مراحل آبرسان

مراحل استفاده از سرم هیالورونیک اسید

برای استفاده از سرم اسید هیالورونیک کامل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. صورت خود را تمیز کنید: با تمیز کردن صورت خود با یک پاک کننده ملایم شروع کنید و با یک حوله تمیز خشک کنید.
  2. استفاده از تونر: از یک تونر برای متعادل کردن سطح pH پوست خود استفاده کنید و آن را برای سرم آماده کنید.
  3. سرم را بمالید: مقداری از سرم اسید هیالورونیک به اندازه نخود را روی نوک انگشتان خود بردارید و به آرامی با حرکات دایره ای روی صورت خود ماساژ دهید. از ناحیه چشم دوری کنید.
  4. صبر کنید تا جذب شود: قبل از استفاده از سایر محصولات مراقبت از پوست، اجازه دهید سرم به طور کامل جذب پوست شما شود.
  5. مرطوب کننده بزنید: مرطوب کننده معمولی خود را دنبال کنید تا هیدراتاسیون و تغذیه ارائه شده توسط سرم را حفظ کنید.
  6. استفاده از ضد آفتاب: استفاده از ضد آفتاب در طول روز برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV توصیه می شود.

هنگام انتخاب محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید، به برچسب محصول توجه کنید تا مطمئن شوید که هیالورونیک اسید به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده ذکر شده است. همچنین، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی هیالورونیک اسید در غلظت های بالا هستند.

عوارض سرم هیالورونیک اسید

همانطور که گفته شد هیالورونیک اسید در فرم طبیعی در بدن تولید می‌شود و مقادیر قابل توجهی از آن در سلول‌های پوستی وجود دارند. از این رو استفاده از محصولات حاوی هیالورونیک اسید منجر به بروز واکنش‌های تهاجمی و خطرناک از جانب سلول‌های پوستی نخواهد شد. با این حال در موارد نادر نمونه‌هایی از بروز واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های موضعی  در نتیجه تماس و جذب مقادیر مختلفی از هیالورونیک اسید در پوست مشاهده شده است که علل گوناگونی دارد.

در برخی موارد دوز هیالورونیک اسید موجود در ساختار یک محصول بیشتر از محدوده استاندارد است. استفاده مداوم از محصول یاد شده در روتین پوستی حساسیت‌ها و واکنش‌های آلرژیک را به دنبال خواهد داشت. با این وجود ممکن است برخی از واکنش‌های خطر آفرین نیز در پی حساسیت پوست نسبت به سایر فرآورده‌ها و مواد موجود در فرمولاسیون محصول مورد نظر رخ دهد و ایجاد واکنش‌ها به اعمال تاثیرات هیالورونیک اسید بر روی پوست مرتبط نباشد.

آیا همه می‌توانند از هیالورونیک اسید استفاده کنند؟

همه افراد با هر نوع پوستی می‌توانند از هیالورونیک اسید استفاده کنند؛ حتی آن دسته از افرادی که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند.

استفاده موضعی هیالورونیک اسید در دوران بارداری یا شیردهی هم ایمن بوده و خطری برای شما و فرزندتان ندارد. متخصصین پوست می‌توانند بر اساس شرایط و نوع پوستی که دارید، مشاوره لازم را جهت انتخاب بهترین محصول به شما ارائه دهند.

جمع بندی

هیالورونیک اسید ماده‌ای موثر و شفابخش در ترکیبات و ساختار محصولات مراقبت از پوست و مو است که به افزایش سرعت و مقدار جذب رطوبت در این سلول‌ها کمک می‌کند. همانطور که در خلال محتوا توضیح داده شد، استفاده از هیالورونیک اسید در محصولات مراقبتی مزایا و کاربرد زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حفظ رطوبت و لطافت پوست و مو اشاره نمود.

برای آبرسانی هرچه بیشتر به سلول‌های پوست و موی خود می‌توانید علاوه بر استفاده از محصولات مراقبتی حاوی هیالورونیک اسید در روتین روزانه، از مواد غذایی مختلف که جزء منابع سرشار از هیالورونیک اسید به شمار می‌آیند نیز استفاده نمایید. استفاده از ژل هیالورونیک اسید و تزریق این مواد به پوست نیز روش سوم بهرمندی از این فراورده محسوب می‌شود. در خرید مواد مراقبتی حاوی هیالورونیک اسید علاوه بر اعتبار برند مورد نظر به مقادیر هیالورونیک اسید موجود در ترکیبات این محصولات نیز توجه کنید.