سلامتی و درخشندگی پوست صورت در زیبایی ظاهری ما تاثیر چشمگیری دارد. پوست شفاف، صاف و زیبای دوران جوانی با گذر عمر دستخوش تغییراتی می‌شود که تا حدی قابل پیشگیری هستند.پوست سالم و درخشان تنها به ساختار DNA آن مربوط نمی‌شود و مراقبت‌های روزانه‌ای که برای آن در نظر گرفته می‌شوند، شرط اصلی هستند. اگر راه های مراقبت از پوست صورت را بدانید و به دقت از آن‌ها پیروی کنید، می‌توانید پیری پوست را تا سال‌ها به تاخیر بیندازید.

روتین مراقبت از پوست درواقع روندی است که به‌صورت روزانه و طبق یک روال منظم برای حفظ سلامت پوست تکرار می‌شود. بدیهی است یک روال ثابت و واحد برای همه پوست‌ها وجود ندارد و هر پوست باتوجه‌به جنس و مشکلاتی که دارد، روتین مخصوص به‌خودش را داراست. همچنین روتین مراقبت از پوست در طول روز متفاوت خواهد بود و برای هر وعده باید محصولات بهداشتی خاصی را استفاده کرد. یک روتین مراقبت پوستی معمولاً شامل برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های مراقبتی و حتی مصرف محصولات بهداشتی می‌شود.

فهرست مطالب

مراقبت از پوست صورت و بدن به ویژه بعد از ۳۰ سالگی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. معمولاً در این دوران دچار تغییراتی می‌شوید که تا پیش از این سن با آن‌ها رو به رو نشده‌اید. اما برای مراقبت از پوست چه کنیم. جای نگرانی نیست؛ با 14 راهکار ساده می‌توانید پوست جوان و شاداب داشته باشید. این مقاله را دنبال کنید تا همه‌ی روش‌های مفید را بدانید. فهرست زیر نکات مهمی است که برای داشتن پوست خوب باید بدانید.

1.پاکسازی پوست

شستن صورت

اگر با آرایش بخوابید، علاوه بر لوازم آرایشی، تجمع تمام آلودگی‌ها، چربی‌ها و سمومی که در طول روز روی پوستتان جمع شده باعث بروز مشکلات پوستی زیادی از جمله مسدود شدن منافذ، تحریک شدن پوست و بروز جوش و آکنه می‌شود. پاکسازی پوست صورت از باکتری‌های مضر که به پیشگیری از مشکلات پوستی ناخوشایند در آینده کمک می‌کند، تنها یکی دو دقیقه از وقت شما را می‌گیرد. این کار به همان ضرورت مسواک زدن است.

صورت خود را دست کم یک بار صبح و یک بار قبل از اینکه بخوابید بشویید. برای تمیز کردن سطح پوستتان می‌توانید به انتخاب خود از یک پاک کننده صورت استفاده کنید. پاک کننده‌های صورت به شما در برطرف کردن لکه‌های تیره که در اثر آفتاب سوختگی یا آلودگی‌های محیطی بوجود آمده‌اند کمک می‌کنند.اگرچه بیشتر افراد در پاکسازی پوست خود قبل از خواب تنبلی می‌کنند، اما پاکسازی پوست تاثیرات شگفت انگیزی روی رنگ پوست می‌گذارد‌‌.

خرید پاک‌کننده صورت از گالری برادری

2.استفاده از ضد آفتاب مناسب برای پوست

اگر هر روز از پوست خود در برابر خورشید مراقبت نکنید، آسیب‌های ناشی از خورشید می‌تواند سبب مشکلات پوستی جدی در شما شود. در واقع، قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید دلیل اصلی پیری پوست است.

به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب به عنوان بخشی از برنامه روزانه مراقبت از پوست ضروری است. اگرچه ممکن است مرطوب کننده یا لوازم آرایشی‌ حاوی کرم ضد آفتاب باشند، اما برای مراقبت از پوست در تمام روز کافی نخواهند بود. بنابراین هر روز به صورت جداگانه از یک کرم ضد آفتاب طیف گسترده با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید.

خرید ضد آفتاب اصل از فروشگاه برادری

3.محافظت از پوست

در طول روز برای مراقبت از پوست خود از سرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین C استفاده کنید. این دو ماده در ترکیب با هم یک محافظ قوی می‌سازند. دقت کنید که در ابتدا ضدآفتاب را روی پوست خود بمالید و بعد از این سرم‌ها استفاده کنید.

4.استفاده از مرطوب‌کننده‌ مناسب پوست و آبرسانی به پوست

اگر برنامه روزانه ی شما به نحوی است که باعث عجله ی زیاد به هنگام صبح می شود، گاهی اوقات ممکن است از مرطوب کننده استفاده نکنید. در کنار ضد آفتاب، مرطوب کننده بهترین محصولی است که می‌توان به برنامه روزانه مراقبت از پوست اضافه کرد.پوست شما چه چرب باشد چه خشک یا چیزی بین این دو، انتخاب‌‌‌ مرطوب کننده‌ مناسب با نوع پوستتان، می‌تواند سبب تفاوت‌های چشمگیری در زیبایی صورت شما شود

خرید مرطوب کننده و آبرسان از فروشگاه برادری

از خشک شدن پوست در اثر کم‌آبی جلوگیری کنید. بیشتر از ۵ دقیقه دوش آب گرم نگیرید و با آب ولرم حمام کنید. آب خیلی گرم چربی طبیعی روی پوست شما را از بین می‌برد. معمولاً بعد از ۳۰ سالگی به دلیل تغییرات هورمونی میزان ترشح چربی پوست کم می‌شود و در نتیجه پوست بیشتر در معرض خشکی است. برای مراقبت از پوست در مقابل خشکی، از شامپوهای شست‌وشوی حاوی مرطوب‌کننده استفاده و بعد از آن با کرم‌های مرطوب‌کننده از پوست محافظت کنید.

به‌راحتی می‌توانید درخانه ترکیب‌ مؤثری برای آبرسانی به پوست تهیه کنید. ۴ تا ۵ قطره از هر کدام از  این مواد را با دو لیوان آب مخلوط و روی بدن اسپری کنید:روغن بدن،روغن بادام،روغن ویتامین E،روغن کنجد.

5.استفاده از تونر

خاصیت تونرها ( یا تونیک های پوستی ) بازگرداندن ph پوست به حالت متعادل و مناسبی است که ممکن است با استفاده از شوینده‌ها به هم بخورد. به این ترتیب استفاده از تونر  متناسب با جنس پوست شما رطوبت از دست رفته را به آن بر می‌گرداند. استفاده از تونر برای پوست‌های چرب، خشک و مختلط از مواردی است که به شما کمک می‌کند پوست متعادل‌تری داشته باشید.

6.لایه برداری پوست

لایه‌برداری به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند، اما لایه‌برداری بیش از حد می‌تواند باعث شود پوست شما با تولید بیش از حد چربی یا جوش‌ها واکنش نشان دهد.بهتر است با جلسات یک بار در هفته آن را به حداقل برسانید.

خرید لایه‌بردار صورت از گالری برادری

7.کمک به افزایش کلاژن‌سازی

کلاژن یکی از موارد مهم در بازسازی و جوانسازی پوست است. بعد از سن ۳۰ سالگی روند تولید کلاژن کند می‌شود، پس باید به تولید آن کمک کرد. اگرچه کرم‌های حاوی کلاژن به بازسازی پوست کمک می‌کنند اما نقش تغذیه در کلاژن‌سازی مهم‌تر است. ماهی، سبزیجات تازه‌ی سبز، ویتامین ث، تخم مرغ، گوجه فرنگی، مغز تخم کدو، آووکادو، سیر، دانه‌ی گیاه شیا و ژلاتین منابع مهم برای کمک به تولید کلاژن در بدن هستند. همچنین می‌توانید از متخصص تغذیه برای شناختن مکمل‌هایی که به کلاژن‌سازی کمک می‌کنند مشورت بگیرید.

ویتامین ها و تغییرات رژیم غذایی می توانند پوست شما را متحول کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که کربوهیدرات ها و لبنیات می توانند پوست را برای برخی ملتهب کنند. برای یافتن غذاهایی که بهترین درخشش شما را به شما می دهند، آزمایش کنید.

8.از ساعت خواب‌تان کم نکنید

خواب نقش زیادی در سلامتی بدن و زیبایی صورت و پوست دارد. شما باید هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید تا بدن تان برای ترمیم و به دست آوردن انرژی دوباره برای روز بعد زمان داشته باشد.اگر به بدن تان برای استراحت و تجدید نیرو زمان کافی ندهید، در نهایت با پف چشم، حلقه‌های سیاه دور چشم، جوش، چین و چروک، التهاب و دیگر مشکلات پوستی مواجه می‌شوید. اگر در خوابیدن مشکل دارید، یک برنامه شبانه آرامبخش برای خود تنظیم کنید.

خواب پوست

9. از پوست گردن و قفسه سینه به راحتی نگذرید

زمانی که صحبت از مراقبت از پوست می‌شود، تمرکز برخی افراد فقط روی صورت شان است. به یاد داشته باشید که علاوه بر صورت، گردن و قفسه سینه نیز در معرض دید هستند. پوست این قسمت‌ها نسبت به سایر قسمت‌های بدن نازک‌تر بوده و بیشتر در معرض آسیب‌ قرار دارند.بنابراین برای مبارزه با نشانه‌های پیری و درخشان نگه داشتن پوست این نواحی، حتما آنها را مرطوب و لایه برداری کنید و به آنها ضد آفتاب بزنید.

10.ورزش کردن و پرهیز از استرس

ورزش پوست

روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی یا ورزش کنید و استرس را کاهش دهید. استرس موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن و کاهش بازسازی سلول‌های بدن می‌شود. فعالیت بدنی نه تنها به مراقبت از پوست کمک می‌‌کند بلکه فعالیت سلول‌های خون را نیز افزایش می‌دهد و اکسیژن‌رسانی را بهبود می‌‌بخشد. ورزش کردن باعث بالا رفتن ضربان قلب و ترشح هورمون‌های مفیدی می‌شود که استرس را کم می‌کنند؛ در نتیجه سرعت روند جوانسازی پوست افزایش می‌یابد.

11.اجتناب از درمان‌های خانگی

برخی از مردم ادعا می‌کنند که از انجام روش‌های خانگی همچون استفاده از آبلیمو و خمیردندان برای درمان مشکلات پوستی خود نظیر برآمدگی ناشی از جوش و لک‌های تیره نتیجه گرفته‌اند. اما حقیقت این است که این روش‌ها سبب آسیب‌های بلند مدت می‌شوند، زیرا می‌توانند به سلول‌های پوستی آسیب برسانند. 

12.نوشیدن آب کافی

برای مراقبت از پوست به اندازه‌ی ۸ تا ۱۰ لیوان در روز آب بنوشید. به همین سادگی! نوشیدن منظم آب برای آب‌رسانی به ارگان‌های داخلی بدن حیاتی است. می‌توانید کمی آبلیمو یا تکه‌های لیموترش را به آب اضافه کنید تا نتیجه مؤثرتری بر سلامت پوست داشته باشد. علاوه بر این، مواد غذایی با فیبر بالا به سیستم گوارش شما کمک می‌کند تا آب کمتری از دست بدهید.

13.مراقبت از پوست صورت و دور چشم‌ها

از مراقبت پوست دور چشم غافل نشوید. پوست دور چشم حساس‌ و آسیب‌پذیر است، پس در فرآیند افزایش سن به مراقبت بیشتری احتیاج دارد. از پاک‌کننده‌های مخصوص دور چشم استفاده کنید و بعد از آن یک کرم مخصوص دور چشم را روی پوست اطراف چشم بمالید.

خرید کرم دور چشم از گالری برادری

14.منع مصرف دخانیات و الکل

دخانیات پوست

یکی از مهم‌ترین راه های مراقبت از پوست صورت کنار گذاشتن دخانیات و دوری از نوشیدنی‌های الکلی است. احتمالاً از مضرات کلی این دو برای بدن مطلع هستید. بیایید تاثیرات مخرب‌شان بر پوست را با هم مرور کنیم:

  • سیگار و قلیان تاثیرات بسیار مخربی روی پوست صورت دارد و می‌تواند باعث ایجاد لک‌های زرد، چین و چروک‌ها و دیگر علایم پیری پوست شوند. این دو باعث می‌شوند که خون و اکسیژن کافی به پوست صورت نرسد.
  • از اثرات مضر الکل روی پوست صورت می‌توان به گودی، افتادگی و پف زیر چشم اشاره کرد که از نشانه‌های مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی است. همچنین مصرف الکل باعث کم‌آبی پوست می‌شود.

کلام آخر

مراقبت صحیح از پوست همیشه آسان نیست. به یاد داشته باشید: آرزوی داشتن پوست “عالی” تقریباً بیهوده است.بسیاری از چیزهایی که در رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات می‌بینیم، فیلتر، فتوشاپ و ویرایش شده‌اند.درحقیقت هیچ کمالی در پوست وجود ندارد. «همه ما عیب، ایراد و اضطراب داریم. طبیعی است و انسانی است. یاد بگیرید پوستی را که در آن هستید دوست داشته باشید و مراقب پوستتان باشید.

به هر حال همیشه پیشگیری بهتر، موثرتر و ارزان‌تر از درمان است. سعی کردیم در این مقاله به راه های اساسی مراقبت از پوست اشاره کنیم. پس این موارد را جدی بگیرید و حتماً به توصیه‌هایی که گفتیم تا حد امکان عمل کنید.اگر از پوست خود به خوبی مراقبت نکرده‌اید و اکنون دچار مشکل شده، هرچه زودتر برای رفع مشکلات اقدام کنید. درمان سریع‌تر، همیشه نتایج بهتری دارد.