مداد چشم یک لوازم آرایشی است که برای ایجاد خطی در امتداد مژه ها استفاده می شود. می توان از آن برای تعریف چشم ها، ایجاد ظاهری چشمگیرتر یا به سادگی برای افزودن کمی رنگ به چشم ها استفاده کرد.

مداد و خط چشم از آن دست لوازم آرایشی چشم است که زمان های بسیار دور بین مصریان باستان، هند باستان و مردم بین النهرین استفاده می شده است. و در واقع برای حفاظت چشم در مقابل آفتاب سوزان صحرا بوده است. و حتی اعتقاد بر این بوده است که در مقابل شیاطین از آنها محافظت می شود.

اما از آنجایی که آرایش چشم، به ویژه خط چشم، چهره را بسیار تغییر میدهد و چشم ها را درشت تر، کشیده و دلربا می کند، استقبال بسیار زیادی بین خانم ها شد. از این رو شرکت های تولید کننده بسیاری اقدام به تولید انواع مداد و خط چشم کرده اند. 

فهرست محتوا

چشم‌ها نقش بسیاری زیادی در زیبایی چهره دارند و خط چشم و مداد چشم یکی از آن لوازم آرایشی است که می‌توان جذابیت چشم‌ها را چند برابر کند. با خط چشم، شما می‌توانید مدل و حالت چشم‌هایتان را عوض کنید به طوری‌که جوان‌تر و یا حتی پیرتر به نظر برسید. برای کشیدن خط چشم شما احتیاج به تمرکز و مهارت زیادی دارید تا فرم و حالت اصلی چشم‌ها حفظ شود. امروزه از مداد چشم برای پلک پایین چشم و قسمت درونی چشم استفاده می‌شود (درست همان کاری که قبلا با سرمه چشم انجام می‌دادند). مداد چشم‌ها در رنگ‌های مختلفی هستند و هرکدام کاربردی متفاوت دارند.

انواع مداد چشم

مداد چشم یکی از محبوب‌ترین لوازم آرایشی برای آرایش چشم است که برای خطوط ظریف و ضخیم، هاشور و ایجاد تنوع در آرایش به کار می‌رود. تنوع در رنگ، نوع و کاربرد مداد چشم انتخاب را برای افراد با سلیقه‌ها و نیازهای مختلف آسان می‌کند. در ادامه به معرفی انواع مداد چشم می‌پردازیم:

مداد چشم0

بر اساس نوع کاربرد:

  1. مداد چشم معمولی: این نوع مداد برای خطوط ظریف و ضخیم مناسب است و در رنگ‌های متنوعی مانند مشکی، قهوه‌ای، آبی و سبز موجود است.
  2. مداد چشم کژال: این نوع مداد، نرم و کرمی است و برای خطوط ضخیم و دودی مناسب است.
  3. مداد چشم ضد آب: این نوع مداد برای استفاده در آب و هوای مرطوب و یا برای کسانی که اشک چشم زیادی دارند، مناسب است.
  4. مداد چشم ضد حساسیت: این نوع مداد برای افراد با چشم‌های حساس مناسب است و از مواد ملایم و غیر حساسیت‌زا ساخته شده است.
  5. مداد چشم رنگی: این نوع مداد برای ایجاد تنوع در آرایش و برای کسانی که به دنبال رنگ‌های خاص هستند، مناسب است.
  6. مداد چشم مدادی: این نوع مداد، سفت‌تر و بادوام‌تر از مداد چشم معمولی است و برای خطوط دقیق‌تر مناسب است.
  7. مداد چشم ژلی: این نوع مداد، شبیه به مداد چشم کژال است، اما کاربرد آن آسان‌تر است و ماندگاری بیشتری دارد.
  8. مداد چشم مایع: این نوع مداد چشم برای ایجاد خطوط دقیق و ظریف بهترین است. با این حال، استفاده از آنها می‌تواند سخت‌تر از سایر انواع مداد چشم باشد.

بر اساس نوع مواد:

  • مداد چشم طبیعی: این نوع مداد چشم از مواد طبیعی مانند موم زنبور عسل و روغن‌های گیاهی ساخته شده است و برای افراد با پوست‌های حساس مناسب است.
  • مداد چشم شیمیایی: این نوع مداد چشم از مواد شیمیایی مانند پارابن و فتالات ساخته شده است و ممکن است برای افراد با پوست‌های حساس مناسب نباشد.

کاربرد مداد چشم

یکی از لوازم میکاپ کردن چشم‌ها، مداد چشم است. این ابزار کاربردی کمک می‌کند بتوانید حالت چشم‌ها را درشت‌تر و زیباتر نشان دهید. همچنین با بهترین مداد چشم‌ می‌توانید چشم‌ها را برجسته و گیرا نشان دهید. به عبارت بهتر، مداد چشم از آن دسته از محصولاتی می باشد که توسط خانم ها از گذشته تا به امروز بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. مداد، زیبایی چشم ها را چند برابر کرده و جذابیت آنها را بسیار زیاد می کند.

مداد چشم یکی از پرکاربردترین لوازم آرایشی برای آرایش چشم است که کاربردهای مختلفی دارد. در اینجا برخی از کاربردهای مداد چشم را به شما معرفی می‌کنیم:

کشیدن مداد

ایجاد خط چشم

می‌توانید انواع خط چشم کلاسیک،گربه‌ای،دنباله‌دار و دودی و... را بکشید.

پر کردن مژه ها

می‌توانید از مداد چشم برای پر کردن مژه‌های خود استفاده کنید.

تغییر رنگ چشم

می‌توانید از مداد چشم رنگی برای تغییر رنگ چشم خود استفاده کنید.

بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نشان دادن چشم‌ها

1.برای بزرگ‌تر نشان دادن چشم‌ها: از مداد چشم روشن در داخل چشم خود استفاده کنید. 2.برای کوچک‌تر نشان دادن چشم‌ها: از مداد چشم تیره در داخل چشم خود استفاده کنید.

مداد چشم را داخل چشم خود نکشید. این کار می‌تواند باعث تحریک چشم شما شود.اگر هم اشتباه کردید، می‌توانید از یک سواب پنبه‌ای برای پاک کردن آن استفاده کنید. درصورتی که مداد چشم شما خیلی سفت است، می‌توانید آن را با دست گرم کنید و اگر هم مداد چشم شما خیلی نرم است، می‌توانید آن را در یخچال قرار دهید.مداد چشم را همیشه در جای خنک و خشک نگهداری کنید.

فرمول های مداد چشم

مداد چشم در تماس مستقیم با چشم است ، بنابراین باید از محصولاتی استفاده کنید که برای چشم مضر نیستند. در غیر این صورت ممکن است تورم ، قرمزی و … را تجربه کنید.بنابراین مهم است بدانید مداد چشم چه ترکیباتی دارد.فرمول‌های مداد چشم زیادی وجود دارد، اما همه آنها از مواد اولیه مشابهی تشکیل شده‌اند:

مداد چشم2
  • موم‌ها: موم‌ها به مداد چشم حالت و سختی می‌دهند. رایج‌ترین موم‌های مورد استفاده در مداد چشم عبارتند از: موم زنبور عسل، موم کارناوبا و موم Candelilla.
  • رنگدانه ها: رنگدانه ها به مداد چشم رنگ می دهند. رایج ترین رنگدانه های مورد استفاده در مداد چشم عبارتند از: کربن سیاه، اکسید آهن و اولترامارین.
  • روغن ها: روغن ها به مداد چشم کمک می کنند تا روان تر شود و اعمال آن آسان تر شود. رایج ترین روغن های مورد استفاده در مداد چشم عبارتند از: روغن معدنی، روغن جوجوبا و روغن کرچک.
  • مواد نگهدارنده: مواد نگهدارنده به جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها در مداد چشم کمک می کنند. رایج ترین مواد نگهدارنده مورد استفاده در مداد چشم عبارتند از: پارابن ها، فنوکسی اتانول و سوربات پتاسیم.

نحوه انتخاب رنگ مداد چشم

انتخاب رنگ مداد چشم مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا چشمان خود را زیباتر و جذاب‌تر نشان دهید. در اینجا چند نکته برای انتخاب رنگ مداد چشم مناسب ارائه می‌شود:

رنگ چشم:

  • چشم‌های قهوه‌ای: می‌توانید از مداد چشم مشکی، قهوه‌ای، خاکستری، بنفش، سبز و آبی استفاده کنید.
  • چشم‌های آبی: می‌توانید از مداد چشم مشکی، قهوه‌ای، خاکستری، آبی، بنفش و سبز استفاده کنید.
  • چشم‌های سبز: می‌توانید از مداد چشم مشکی، قهوه‌ای، خاکستری، بنفش، سبز و مسی استفاده کنید.
  • چشم‌های فندقی: می‌توانید از مداد چشم مشکی، قهوه‌ای، خاکستری، بنفش، سبز و طلایی استفاده کنید.

رنگ پوست:

  • پوست روشن: می‌توانید از رنگ‌های روشن‌تر مانند آبی، سبز و بنفش استفاده کنید.
  • پوست متوسط: می‌توانید از رنگ‌های قهوه‌ای، خاکستری و مشکی استفاده کنید.
  • پوست تیره: می‌توانید از رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای تیره و بنفش استفاده کنید.

نوع آرایش:

  • آرایش طبیعی: از رنگ‌های قهوه‌ای، خاکستری و مشکی استفاده کنید.
  • آرایش مجلسی: از رنگ‌های مشکی، بنفش، سبز و آبی استفاده کنید.
نکات دیگر:
  • اگر می‌خواهید چشمانتان بزرگ‌تر به نظر برسد، از مداد چشم روشن استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید چشمانتان کوچک‌تر به نظر برسد، از مداد چشم تیره استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید چشمانتان رنگی‌تر به نظر برسد، از مداد چشم به رنگ مکمل رنگ چشم خود استفاده کنید.

در نهایت، انتخاب رنگ مداد چشم به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. می‌توانید از رنگ‌های مختلف استفاده کنید و ببینید کدام رنگ به شما بیشتر می‌آید.

نحوه استفاده از مداد چشم

برخی افراد ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از بروز هر گونه خطا ابتدا آرایش چشم خود را انجام دهند. این فقط به تجربیات شخصی بستگی دارد.اگر هم به آرایش چشم علاقه ندارید فقط از یک پودر مات درزمینه سایه چشم استفاده کنید که تفاوت بین رنگ پوستتان را کاهش می‌دهد و یک سطح ایده ال را ایجاد خواهد کرد.

برای کشیدن خط چشم با کمک مداد، می‌توانید یکی از حالت‌های دودی و سایه دار یا تیز و دنباله دار را انتخاب کنید. باید بدانید که خط چشم پیچیده ترین مرحله آرایش روزانه به شمار می‌رود که می‌تواند ظاهر شما را زیبا جلوه دهد یا آن را خراب کند.

مداد چشم را تیز کنید. قبل از استفاده از مداد چشم، آن را با مداد تراش تیز کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا خطوط دقیق‌تری ایجاد کنید.مطمئن شوید که پوست اطراف چشم و پلک‌هایتان کاملا تمیز است، چون این نکته ماندگاری و پوشش دهندگی آرایش چشمتان را طولانی تر خواهد کرد. یک اتاق با نور کافی و آینه مناسب انتخاب کنید. سعی کنید تعدادی پد پنبه ای اماده داشته باشید.

پشت پلک‌های خود رابا کرم مرطوب کننده چرب کنید. همچنین قبل از استفاده از مداد چشم، می توانید پلک خود را با پرایمر یا سایه چشم بپوشانید. این کار به مداد چشم شما کمک می‌کند تا صاف‌تر برود و ماندگاری بیشتری نیز داشته باشد.به آرامی گوشه خارجی چشم را نگه دارید این عمل به صاف کشیدن خط چشم کمک می‌کند، اما مراقب باشید کشیدگی در پوست ایجاد نکنید.

مداد را درگوشه چشم نزدیک خط مژه قرار دهید وبه آرامی یک خط باریک تا گوشه خارجی چشم بکشید سعی کنید خط پر رنگ تری در گوشه خارجی چشم نسبت به گوشه داخلی چشم ایجاد کنید، زیرا باعث می‌شود چشم شما روشن تربه نظر برسد.

ضخامت خط به سلیقه فرد بستگی دارد. اما لازم به ذکر است که خط باریک طبیعی تر به نظر خواهد رسید. برای داشتن یک خط نارک تر از تیز بودن مداد خود اطمینان حاصل کنید و بجای نوک از کنار مداد برای کشیدن خط استفاده کنید این تکنیک باعث می‌شود که مداد از صورتتان فاصله بگیرد و راحت تر خود را در آینه ببینید.

اگر می‌خواهید یک خط چشم بالدار یا چشم گربه ای بکشید، به یک مداد چشم ضخیم تر نیازخواهید داشت. پس یک خط زاویه دار 45 درجه از پایین گوشه خارجی چشم بکشید که کوتاهی یا بلندی آن به سلیقه خودتان متغیر می‌باشد.

وقتی که نوک مداد روی خط مژه قرار گرفت آن را به خط مژه نزدیک کنید، بدون فشار زیاد و با ملایمت خط را از گوشه خارجی به سمت گوشه داخلی چشم بکشید. خط روی پلک پایین باید نازک تر باشد، به طور متوسط مناسب ترین اندازه یک سوم ضخامت خط پلک بالایی است. البته این نکات به نظر شما بستگی دارد می‌تواند نازک تر یا حتی ضخیم تر شود و یا حالت تمیز یا دودی و سایه دار داشته باشد.

اگر اشتباه کردید با ملایمت آن را با یک تکه پد پنبه ای یا میسلار واتر (پاک کننده آرایش بر پایه مایع) تمیز کنید.در صورت تمایل، خطی را در امتداد خط مژه پایینی خود بکشید. بهتر است با یک برس مخلوط کن، خطوط را برای ایجاد ظاهری دودی پخش کنید.در پایان می‌توانید از ریمل استفاده کنید. ریمل به چشم و خط چشم جلوه خاصی می‌دهد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد مداد چشم‌های بدون ریزش یکی از انواع لوازم آرایش صورت هستند که برای افزایش جلوه به چشم‌ها استفاده می‌شوند. این محصولات کاربردی به دلیل برخی مزایای خود به یکی از پرطرفدارترین ابزار برای آرایش چشم‌ها تبدیل شدند.

بنابراین متوجه شدیم که آرایش چشم همواره با اهمیت‌ترین مرحله هر آرایشی است. به نحوی که درصد بالایی از مواد آرایشی موجود در بازار یا حتی کیف آرایشی شما، به مواد و ابزارهای آرایش چشم اختصاص دارد. دقیقا به همین دلیل ابزار و لوازم آرایش چشم مانند مداد چشم نیز در این میان اهمیت بسیار زیادی می‌یابد. برای خرید کرم دور چشم و مداد چشم حتما سری به فروشگاه و گالری برادری بزنید.