اپیلاتور یا موکن یک دستگاه برقی است که برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شود. این دستگاه با کندن موها از ریشه کار می کند،اپیلاتور با نام اپیلیدی هم شناخته می‌شود و یکی از ملزومات بهداشتی است که اکثر خانم‌ها برای از بین بردن موهای زائد از آن استفاده می‌کنند. کمبود وقت از یک سو و هزینه گزاف لیزر درمانی از سوی دیگر باعث شده است تا افراد نتوانند از روش‌های موجود استفاده نمایند و موهای زائد خود را برای همیشه از بین ببرند. اپیلاتورها کمک می‌نمایند تا افراد بدون تجربه خاصی و با صرف کمترین هزینه، از شر موهای زائد خود خلاص شوند.

فهرست مطالب

یکی از دغدغه های اساسی خانم ها، مسئله موهای زائد بدن آن هاست. اغلب خانم ها زمان زیادی را صرف از بین بردن این موهای زائد می کنند. خوشبختانه طی سال های اخیر راه های زیادی برای راحت شدن بانوان از دردسر موی زائد به وجود آمده است. 

انواع دستگاه های موبر زنانه عبارتند از دستگاه لیزر،دستگاه اپیلیدی و اپیلاتور. انتخاب محصولات شیور زنانه ارتباط مستقیمی با حجم موهای زائد، ضخامت آن و نواحی مورد نظر دارد.در این مقاله قصد داریم تا شما را با فاکتورهای مهم در زمان خرید بهترین اپیلاتور موجود در بازار آشنا سازیم. از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پیشینه تاریخی کندن موهای زائد

کندن موهای زائد (epilation)سابقه ای طولانی در تاریخ بشر دارد. شواهد نشان می دهد که انسان ها از هزاران سال پیش از میلاد مسیح موهای زائد خود را می کندند.

در مصر باستان، زنان و مردان به طور منظم موهای زائد خود را با موچین، تیغ و موم داغ می کندند. کندن موهای زائد به عنوان نشانه ای از پاکیزگی و طبقه اجتماعی بالا در نظر گرفته می شد.

در یونان و روم باستان، کندن موهای زائد نیز رایج بود. زنان یونانی از موچین و موم داغ برای کندن موهای زائد خود استفاده می کردند، در حالی که مردان رومی از تیغ برای تراشیدن صورت خود استفاده می کردند.

در قرون وسطی، کندن موهای زائد به دلیل ارتباط آن با بت پرستی کمتر رایج شد. با این حال، در دوره رنسانس، کندن موهای زائد دوباره محبوب شد.

در قرن نوزدهم، اختراع موبرهای شیمیایی و تیغ های ایمنی، کندن موهای زائد را برای زنان آسان تر و مقرون به صرفه تر کرد.

در قرن بیستم، روش های جدیدی برای از بین بردن موهای زائد مانند لیزر و الکترولیز معرفی شدند.

مزایای اپیلاتور

با وجود اینکه روش‌های مختلفی برای رفع موهای زائد وجود دارد، باید از طریق تجربه متوجه شوید که کدام یک از این روش‌ها برای شما بهتر از روش‌های دیگر هستند. اپیلاسیون، وکس کردن و استفاده از ژیلت‌ها روش‌های از بین بردن موهای زائد محسوب می‌شوند، اما نتایج استفاده از این روش‌ها می‌تواند کمتر از حد مطلوب باشد. اگر به دنبال روش متفاوتی هستید، اپیلاتور می‌تواند به شما در رفع موثر موهای زائد کمک کند.

مزایای استفاده از اپیلاتور شامل موارد زیر می باشد:

  • موهای زائد را برای چند هفته از بین می برد: اپیلاتور موها را از ریشه می‌کند، به همین دلیل رشد مجدد آنها چند هفته طول می‌کشد.
  • باعث صاف و نرم شدن پوست می شود: پس از استفاده از اپیلاتور، پوست شما صاف و نرم تر می شود.
  • به مرور زمان موهای زائد را نازک تر و کم پشت تر می کند: با استفاده منظم از اپیلاتور، موهای زائد نازک تر و کم پشت تر می شوند.
  • استفاده از آن آسان است: اپیلاتورها طوری طراحی شده اند که استفاده از آنها آسان باشد.
  • قابل حمل است: اپیلاتورها را می توانید به راحتی با خود حمل کنید.

مزایای دیگر اپیلاتور:

  • بهداشت: اپیلاتورها باکتری ها را به خود جذب نمی کنند، به همین دلیل برای افرادی که پوست حساسی دارند مناسب هستند.
  • صرفه جویی در هزینه: اپیلاتورها در درازمدت می توانند صرفه جویی در هزینه باشند، زیرا نیازی به خرید تیغ یا کرم موبر ندارید.
  • تنوع: اپیلاتورها در انواع مختلفی با ویژگی های مختلف موجود هستند، به همین دلیل می توانید اپیلاتور مناسب خود را پیدا کنید.

انواع اپیلاتور

پس همانطور که گفتیم دستگاه اپیلاتور یا همان دستگاه اپیلیدی به یک وسیله‌ی برقی گفته می‌شود که می‌تواند با کمترین زحمت و در کمترین زمان موهای زائد سطح پوست شما را از بین ببرد. از این دستگاه به‌عنوان جایگزین قدرتمندی برای تیغ و ژیلت و همچنین موم و وکس یاد می‌شود که استفاده از آن‌ها برای بسیاری از خانم‌ها حساسیت‌آور است.اپیلاتور‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع کارکردشان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. اپیلاتورها همه با استفاده از نیروی برق یا باطری کار می‌کنند و تفاوت اصلی آن‌ها در شکل طراحی تیغه‌ها و صفحات گرداننده‌ آن‌ها است.

#1اپیلاتور‌های موچینی

در اپیلاتور‌های موچینی، صفحاتی تحت عنوان صفحات موچین روی یک چرخاننده‌ غلطکی سوار هستند و با چرخش غلطک به وسیله‌ نیروی برق، مو‌ها بین صفحات موچین به دام می‌افتند.

پس از هر بار استفاده از اپیلاتور‌های موچینی، مو‌هایی که بین صفحات موچین گیر کرده‌اند، با باز شدن صفحات از درون آن خارج می‌شوند. سرعت عملکرد اپیلایتور‌های موچینی به اندازه و تعداد صفحات موچین بستگی دارد.

#2اپیلاتور فنری

در اپیلاتور‌های فنری به جای صفحات موچین، فنر‌هایی روی غلطک دستگاه تعبیه شده است. با چرخش فنر‌ها، مو‌های زائد سطح پوست بین فنر‌ها به دام می‌افتند و به راحتی از سطح پوست کنده خواهند شد. 

#3اپیلاتور چرخشی

عملکرد اپیلاتور‌های چرخشی تا حد زیادی مشابه عملکرد اپیلاتور‌های فنری است. در این مدل از اپیلیدی‌ها به جای فنر، دیسک‌هایی روی دستگاه تعبیه شده‌اند که چرخش آن‌ها مو را از سطح پوست جدا می‌کند.

 

استفاده از اپیلاتور

چرخه رشد مو یکی از تغییرات اجتناب‌ناپذیر در بدن انسان است، اما انتخاب روش حذف آن‌ها با شماست. دستگاه‌هایی مانند اپیلاتور تنها یکی از پاسخ‌های امروزی به نیازها در رفع موهای زائد هستند. اکنون که می‌دانید اپیلاتور چیست و چه مزایا و معایبی دارد،به سراغ چگونگی کاربرد آن می رویم.

احتمالا متوجه شدید که با انتخاب اپیلاتور برای رفع موهای زائد تنها یک‌بار هزینه می‌کنید و یک دستگاه کاربردی دریافت خواهید کرد که در هر زمان و مکانی قابل استفاده خواهد بود.

اپیلاتور4

 اکنون کارکردن و استفاده صحیح از اپیلاتور را بررسی می کنیم.

قبل از استفاده:

  1. پوست خود را تمیز و خشک کنید: پوست خود را با آب گرم و صابون بشویید و به طور کامل خشک کنید.
  2. لایه برداری کنید: برای جلوگیری از موهای زیر پوستی، 24 ساعت قبل از اپلاسیون، پوست خود را لایه برداری کنید.
  3. از یک اسکراب ملایم استفاده کنید: استفاده از اسکراب به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند و اپلاسیون را آسان تر می کند.
  4. سرعت مناسب را انتخاب کنید: اپیلاتورها معمولاً دارای چندین تنظیم سرعت هستند. برای اولین بار، از سرعت کم استفاده کنید.
  5. ضد درد استفاده کنید: اگر پوست حساسی دارید، می توانید از کرم یا اسپری ضد درد استفاده کنید.

در حین استفاده:

  1. اپیلاتور را در خلاف جهت رویش موها نگه دارید: اپیلاتور را با زاویه 90 درجه نسبت به پوست خود نگه دارید و آن را در خلاف جهت رویش موها حرکت دهید.
  2. با فشار ملایم از اپیلاتور استفاده کنید: نیازی به فشار دادن اپیلاتور روی پوست نیست.
  3. قسمت های کوچک را اپیل کنید: اپیلاتور را روی قسمت های کوچک پوست حرکت دهید و هر قسمت را چند بار اپیل کنید تا تمام موها از بین بروند.
  4. از نواحی حساس دوری کنید: از اپیلاتور در نواحی حساس مانند صورت، زیر بغل و کشاله ران استفاده نکنید.

بعد از استفاده:

  1. از یک مرطوب کننده استفاده کنید: بعد از اپیلاسیون، از یک مرطوب کننده ملایم برای تسکین پوست خود استفاده کنید.
  2. لباس های گشاد و خنک بپوشید: از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان بعد از اپلاسیون خودداری کنید.
  3. از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید: بعد از اپلاسیون، از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید، زیرا ممکن است پوست شما تحریک شود.
لایه برداری1

نکات کلی:

  • در ابتدا ممکن است اپیلاتور دردناک باشد. با استفاده منظم، درد اپلاسیون کمتر می شود.
  • اگر پوست حساسی دارید، از اپیلاتور با سرعت کم استفاده کنید.
  • اگر از اپیلاتور برای اولین بار استفاده می کنید، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید.
  • اپیلاتور را به طور مرتب تمیز کنید.

امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

معیارهای انتخاب اپیلاتور مناسب

برای انتخاب اپیلاتور مناسب یا بهترین اپیلاتور برای پوست شما باید به نکات مشخصی توجه کنید. با توجه به این نکات می‌توانید اپیلاتوری را خریداری کنید که پوست شما کمترین حساسیت را با آن داشته باشد.هنگام انتخاب اپیلاتور، باید به موارد زیر توجه کنید:

معیارهای انتخاب اپیلاتور

نوع پوست

پوست حساس: اپیلاتور با دیسک یا اپیلیدی انتخاب کنید. این اپیلاتورها موها را با ملایمت بیشتری از بین می‌برند. پوست معمولی: اپیلاتور موچینی یا دیسکی انتخاب کنید.

بودجه و قیمت

قیمت مناسب: اپیلاتورهای موچینی ارزان تر هستند. قیمت متوسط: اپیلاتورهای دیسکی قیمت مناسب و میانه ای دارند. قیمت بالا: اپیلاتورهای اپیلیدی قیمت بالاتری دارند.

ویژگی ها

منبع تغذیه: اپیلاتورهای برقی یا بی سیم قابلیت ضد آب: اپیلاتورهای ضدآب و غیر ضدآب سرعت: اپیلاتورها با سرعت های مختلف ویژگی‌های اضافی: چراغ، برس تمیز کننده، پد خنک کننده

مارک

برندهای محبوب: براون، فیلیپس، پروویو، رمینگتون برندهای کمتر شناخته شده: ممکن است ارزان تر باشند، اما ممکن است کیفیت به اندازه برندهای محبوب نباشد.

معایب عوارض احتمالی اپیلاتور

  • در ابتدا می تواند دردناک باشد: استفاده از اپیلاتور در ابتدا می تواند دردناک باشد، به خصوص برای افرادی که پوست حساسی دارند.
  • ممکن است باعث قرمزی و التهاب پوست شود: استفاده از اپیلاتور می تواند باعث قرمزی و التهاب پوست شود، به خصوص در افراد با پوست حساس.
  • ممکن است باعث موهای زیر پوستی شود: استفاده از اپیلاتور می تواند باعث موهای زیر پوستی شود.
  • برای استفاده در تمام قسمت های بدن مناسب نیست: اپیلاتورها برای استفاده در تمام قسمت های بدن مناسب نیستند، به عنوان مثال برای استفاده در ناحیه تناسلی مناسب نیستند.

در نهایت، اپیلاتور می تواند یک روش موثر برای از بین بردن موهای زائد باشد.با این حال، قبل از استفاده از اپیلاتور، باید مزایا و معایب آن را به دقت بررسی کنید.

خرید اپیلاتور

اپیلاتور1

خرید وسایل شخصی برقی به ویژه دستگاه های حساس موبر زنانه از پر ریسک ترین خرید ها قلمداد می شود؛ به همین علت خرید از فروشگاه های معتبری که اصالت و کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می کند، منطقی به نظر می رسد. کافی است تصمیم به خرید گرفته، به سراغ فروشگاه و گالری برادری رفته و در بخش لوازم برقی به دنبال  اپیلاتور و بند انداز برقی بگردید و در نهایت پس از مقایسه کالاهای مختلف، بهترین آن را انتخاب کرده و سفارش دهید. مطمئن باشید که در کوتاه ترین زمان جنس مورد نظر درب منزل به شما تحویل داده می شود.