اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به طور مداوم از محصولات بهداشتی پوست و مو استفاده میکنید حتما نام ویتامین E را در بین محتویات طیف وسیعی از این محصولات مشاهده کرده اید. این ویتامین با خواص متنوّع و فوقالعاده خود سالهاست که مورد توجّه بسیاری از کمپانی های تولید کننده محصولات مراقبتی و درمانی قرار دارد.
ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی با چندین شکل است، اما آلفا توکوفرول (alpha tocopherol) تنها شکل این ویتامین است که مورد استفاده بدن انسان قرارمیگیرد. نقش اصلی ویتامین E در بدن انسان این است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و الکترون های آزاد (که به آنها رادیکال های آزاد نیز گفته میشود) را از بین ببرد. این رادیکال های آزاد میتوانند به سلول ها آسیب برسانند و این نکته به خوبی نشان دهنده نقش بارز ویتامین E در سلامت بدن است. این ویتامین همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از تشکیل لخته در عروق قلب جلوگیری می کند.
ویتامین E در روغن های گیاهی، آجیل، دانه ها، میوه ها و سبزیجات یافت میشود. برخی از مواد غذایی حاوی این ویتامین عبارتند از: روغن جوانه گندم، روغن آفتابگردان، کاژیره، روغن سویا، بادامها، چغندر، کلم، اسفناج، فلفل دلمه ای قرمز، انبه و آووکادو.

 

فواید ویتامین E برای پوست

یک مرطوب کننده شگفت انگیز
شناخته شده ترین ویژگی ویتامین E توانایی آن در درمان پوست های خشک است. ویتامین E به عنوان یک ماده مغذّی محلول در چربی، سنگین تر از محصولات محلول در آب است. استفاده از آن باعث مقابله با از دست دادن رطوبت، (علت اصلی کم آبی پوست) میشود و پوست کدر را بازسازی و جوانسازی میکند.

 

کند کردن روند پیری زودرس پوست
ویتامین E از تسریع روند پیری بدن و پوست که در نتیجه آن پوست شل، چروک و کدر میشود جلوگیری میکند. ویتامین E باعث افزایش تولید کلاژن پروتئینی میشود که وظیفه حفظ خاصیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد و در نتیجه خطوط و چین و چروک های پوست – که اولین نشانه های پیری پوست هستند – را کاهش میدهند.

 

درمان آفتاب سوختگی
رادیکال های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش میتوانند منجر به ایجاد لکه های تیره و آفتاب سوختگی شوند. ویتامین E آسیب را خنثی کرده و پوست آفتاب سوخته را ترمیم میکند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره روغن ویتامین E (یا حتی محتویات یک کپسول ویتامین E) را به آرامی در ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

 

خداحافظی با پوست تیره و کدر
یکی از آسیب هایی که رادیکال های آزاد ایجاد میکنند افزایش رنگدانه در مناطق آسیب دیده است که به صورت لکه های تیره ظاهر میشوند. برای درمان این موارد ، محتویات یک کپسول ویتامین E را با یک قاشق مرطوب کننده یا روغن زیتون مخلوط کرده و روزی یک بار روی نواحی تیره و لکه ها بمالید. درمان را برای مدتی ادامه دهید و خواهید دید که خطوط و نقاط تیره به طرز چشمگیری روشن می شوند.

 

پاکسازی عمیق پوست
ویتامین E یک نرم کننده سنگین است و باعث تمیز کردن عمیق چرک ها، ناخالصی ها و همچنین حفظ تعادل چربی پوست می شود. اگر میخواهید پوست صورتتان تمیز و پاک شود میتوانید چند قطره روغن ویتامین E را روی دست یا روی یک پنبه تمیز بریزید و به آرامی صورت خود را پاک کنید تا نتیجه غوق العاده آن را ببینید.

 

محافظت از ناخن های خشک و ترک خورده
مالیدن چند قطره روغن ویتامین E بر روی کوتیکول ها و ناخن های خشک، یک مرطوب کننده درمانی و شفابخش فوق العاده برای ناخن های خشک و ترک خورده است.

 

محو کردن عوارض کشش پوست
علائم کشش، نوارهای سفیدی هستند که در اثر کشیدگی بیش از حد پوست ظاهر میشوند و باعث می شوند که حالت ارتجاعی و نرمی پوست از بین برود. این یک عارضه جانبی نسبتاً شایع پس از دوران بارداری و افزایش وزن است.

 

تسکین ترک ها و زخم های لب
زخم های خشک شده و ترک لب ها به دلیل خشکی بیش از حد پوست ایجاد میشوند که منجر به خونریزی یا زخم های دردناک میشود. کافی است کپسول ویتامین E را باز کرده و محتویات آن را مستقیماً روی زخم بمالید. این کار باعث تسکین فوری درد میشود. همچنین میتوانید آن را به عنوان مرطوب کننده به لب های خود بمالید. این کار از پیشروی زخم لب های شما جلوگیری میکند.

 

فواید ویتامین E برای مو

محرک رشد مو
پایه و اساس موهای سالم ، پوست سر سالم است. سلامت پوست سر توسط تعدادی از عناصر مانند سطح pH ، تولید روغن ، گردش خون در پوست سر و سلامت فولیکول ها تعیین میگردد. هنگامی که پوست سر شما خشک میشود، غدد چربی بیش از حد شروع به کار می کنند و پوست سر شما بیش از حد لازم چرب میشود. چربی اضافی فولیکول های مو را مسدود کرده، باعث خارش، شوره و ریزش مو میشود. ویتامین E با تأمین رطوبت و تسکین غدد چربی و ایجاد تعادل بین عناصر مختلف، اطمینان حاصل میکند که پوست سر شما احیاء شده و موهایتان سالم و قوی رشد کنند.

 

کمک و مراقبت از رشد مو
ویژگی آنتی اکسیدان ها این است که گردش خون را در بدن و پوست سر بهبود بخشند. بنابراین افزایش گردش خون باعث تقویت تار موها از ریشه تا ساقه میشود. علاوه بر این، ویتامین E فولیکول های خشک و آسیب دیده مو را ترمیم میکند و باعث رشد موهای سالم میشود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک یا دو کپسول ویتامین E را در مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل گرم بشکنید، مخلوط را روی پوست سر و مو ماساژ دهید و بگذارید یک ساعت استراحت کند. برای بهترین نتیجه، شستشوی پایانی را با آب گرم انجام دهید.

 

جلوگیری از سفید شدن زودرس مو
موهای خاکستری محصول فرعی پوسیدگی بافت مو است. آنتی اکسیدان های قوی موجود در ویتامین E از تجزیه بافت جلوگیری کرده و احتمال سفید شدن زودرس را کاهش میدهد. کار ساده ای مثل چرب کردن موها به طور منظم می تواند معجزه کند. این کار ریشه موها را عمیق کرده و بافت موها را قوی نگه میدارد.

 

جلوگیری از بروز شکاف نوک مو
چه کسی از داشتن موهای زیبا، رنگ شده، سشوار کشیده و حالت دار لذت نمیبرد؟ البته عوارض جانبی آن شکاف نامطلوب نوک موها است. برای جلوگیری از این عارضه شما میتوانید پوست سر و موهای خود را با نرم کننده های روغنی که به ترمیم کوتیکول مو کمک کرده و شکاف مو را ترمیم میکند، ماساژ دهید. اندازه مساوی روغن زیتون ، روغن نارگیل، روغن ویتامین E و هر روغن دیگری که دارید – مانند روغن کنف – را با هم مخلوط کرده و برای ماساژ به منظور تغذیه پوست سر استفاده کنید. به آرامی آن را به انتهای نوک مو (محلی که نوک نو شکاف داده است) بمالید تا مهر و موم شود و از شکاف بیشتر جلوگیری شود.

 

مراقبت از پوست و مو با ویتامین E
ویتامین E به دلیل تأثیر قوی در برابر رادیکال های آزاد، که مسئول روند پیری سلول های پوست هستند، به عنوان ویتامین جوانی شناخته شده است. این ویتامین همچنین به داشتن خواص آرامش بخش و مواد مغذّی نیز معروف است و به طور سنتی برای مراقبت از پوست استفاده میشود.
یکی از بهترین محصولات برای مراقبت و تقویت پوست بدن، شامپو بدن اسپانول حاوی ویتامین E است. این شامپو همچنین یک محصول منحصر به فرد برای مراقبت از بدن است. فرمول غنی شده با ویتامین E این شامپو آزمون های مختلف پوست شناسی را با موفقیّت گذرانده است. این فرمول غنی شده با ویتامین E چهار وظیفه عمده دارد:
خاصیت ارتجاعی بیشتری به پوست ببخشد.
به سطح پوست آبرسانی کند.
مواد مغذّی را به پوست برساند.
بافت آسیب دیده یا مرده پوست را بازسازی کند.
به طور عمیق عمل نرمکنندگی پوست را انجام دهد.

برای محافظت بیشتر از پوست بدن و جلوگیری از پیری زودرس پوست، روغن بدن اسپانول با ویتامین E محصولی است که میوانید در کنار شامپو بدن اسپانول استفاده کنید. فرمول غنی از ویتامین جوانی، غشای سلولی شما را بازسازی کرده و بافت های جِلدی پوست را تجدید میکند. با این کار میتوانید به سادگی آثار افزایش سن را کاهش داده و از وقوع چین و چروک زودرس جلوگیری کنید. علاوه بر این، ویتامین E موجود در این محصول پوست شما را آبرسانی و تغذیه میکند تا درخشان به نظر برسد. نتیجه نهایی این فرایند پوستی صاف، براق و جوان خواهد بود.

روغن بدن اسپانول حاوی بیشترین مقادیر ویتامین E با مبارزه با رادیکال های آزاد و خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی خود، تاثیرات مخرب الکترون های آزاد را از بین میبرد. این محصول همچنین انتخاب خوبی برای ماساژ بدن و استفاده پس از اپیلاسیون نیز میباشد. استفاده منظم و ماساژ ملایم روغن بدن اسپانول حاوی ویتامین E بر روی علائم کشیدگی پوست خاصیت ارتجاعی آن را باز میگرداند و علائم کشش واضح را به مرور زمان محو میکند.

این روغن از راه های مختلفی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد:
به منظور مرطوب ماندن پوست پس از حمام، روی پوست خیس خود مقدار کافی از روغن را بمالید و به آرامی ماساژ دهید و سپس بدن خود را (بدون شستشو با آب) با حوله خشک کنید. برای تجربه یک حمام معطر به آب گرم حمام، مقداری از روغن اسپال را اضافه کنید. و اگر به دنبال آرامش جسمی و یک ماساژ خوب هستید، روغن را روی پوست پخش کنید و با حرکات آهسته و عمیق به طور ملایم ماساژ بدهید.

 

محصولات مرتبط :