از ادکلن گرفته تا ادوتویلت (EDT) و ادوپرفیوم، همه ما دوست داریم که هر نوع عطری را که استفاده می کنیم، به نوعی معرف و امضای ما باشد. یکی از فاکتورهای مهم هر عطر، ماندگاری بوی آن بر تن و بدن انسان است. آیا می‌توان کاری کرد که بدون توجه به غلظت و نوع عطر (اگر چه فاکتورهای مهمی در ماندگاری بوی عطر هستند) بتوان تا حد ممکن نسبت به ماندگاری بوی آن کمک کرد؟
پاسخ پرسش البته مثبت است. نقاطی از بدن وجود دارند که به «نقاط نبض دار بدن» (Pulse Points) معروف هستند.

قرن‌هاست که انسان‌ها از عطر برای خوشبو کردن خود و محیط زندگی‌شان، استفاده می‌کند. با گذشت زمان و پیشرفت علم، جوامع توانستند از مواد طبیعی و مصنوعی، انواع عطر و ادکلن را تولید و از استشمام رایحه مطبوع آن‌ها لذت ببرند. در واقع این خوشبوکننده‌های مسحورکننده، عنصر حیاتی در تعریف شخصیت و استایل هر کدام از ما هستند. هر فردی با نوعِ رایحه‌ای که انتخاب می‌کند، درواقع خلق و خو و نگرشش نسبت به اطرافیان و دنیایی که در آن زندگی می‌کند را به نمایش می‌گذارد. پس بسیار مهم و ضروری است که به صورت درست مصرف شوند.

اما اسپری کردن عطر اگر به صورت درست و اصولی انجام نشود، تاثیر چندانی در ماندگاری و همچنین پخش رایحه آن ندارد. حتی اگر از بهترین و با کیفیت‌ترین خوشبوکننده استفاده کنید. از این رو ما در این مقاله برایتان می‌گوییم که محل مناسب زدن عطر کجاست و چه نکاتی لازم است رعایت شود تا ماندگاری و پخش آن، ایده‌ال باشد. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بسیاری از افراد خصوصا آنها که علاقه زیادی به استفاده مکرر عطر و ادکلن دارند، با چالش اسپری آن به بهترین قسمت از بدن یا لباس مواجه هستند. در واقع آنها می‌پرسند که برای پخش بهتر رایحه و ماندگاری، عطر را کجا بزنیم ؟ به لباسمان اسپری کنیم یا به پوست بدنمان بزنیم؟ جالب است بدانید که این سوال، نه متعلق به امروز است و نه آیندگان پاسخ قطعی آن را خواهند یافت. پرسشی است که از گذشته تا به امروز برجای مانده است و پاسخ‌های مختلفی به آن داده شده است.

برای ماندگاری بیشتر بوی عطر باید مطمئن باشید که عطر به پوست شما اسپری شده است تا تمام طول روز بر سطح آن بماند. در ادامه به شما قوانین استفاده از عطر و روش‌های ماندگارتر کردن بوی آن را توضیح می‌دهیم.

ترکیب عطر با روغن طبیعی بدن، رایحه ای خوشبوتر و دلنشین تری برایتان ایجاد خواهد کرد!

بهترین نقاط بدن برای استفاده ادکلن

بهترین نقاط بدن برای استفاده از ادکلن نقاطی هستند که گرم هستند و جریان خون بیشتری دارند. این نقاط باعث می شوند که رایحه ادکلن بهتر پخش شود و ماندگاری بیشتری داشته باشد. برخی از بهترین نقاط بدن برای استفاده از ادکلن عبارتند از:

پشت گردن

گردن یکی از بهترین نقاط بدن برای اسپری کردن ادکلن است. اگر پوست گردن شما حساس نیست، می‌توانید عطر را به گردن خود بزنید و از ماندگاری بیشتر آن لذت ببرید. حتی می‌توانید گردنبند و زیورآلاتی که روی گردن خود استفاده می‌کنید را به عطر آغشته کنید تا پس از تماس با گردن، بوی خود را پخش کنند.

مچ دست

مچ دست یکی از نقاطی است که برای زدن عطر، شناخته شده تر از سایر جاهای بدن است. مچ دست به دلیل داشتن نبض نسبتا قوی می‌تواند رایحه عطر را به خوبی پخش کرده و آن را تا مدت طولانی حفظ کند. یکی از نقاط قوت مچ دست برای عطر، سهولت انجام آن است. شما چه در خانه و چه در وسط یک مراسم می‌توانید در چند ثانیه عطر را روی مچ دست خود اسپری کنید؛ بدون این که نیازی به تغییر دادن وضعیت لباس خود داشته باشید.

داخل آرنج

این نقطه هم یکی دیگر از نقاط بدن است که برای اسپری کردن عطر مناسب است. به ویژه در روزهای گرم که معمولاً لباس‌های نازک و آستین کوتاه پوشیده می شود، بهترین جا برای عطر و ماندگاری آن همین نقطه است. البته توجه داشته باشید که اسپری کردن عطر به این نقاط، چند لحظه‌ای صبر کنید تا رطوبت عطر خشک شود و پس از آن در صورت لزوم آرنج خود را تا کنید، و الا در کیفیت ماندگاری بوی عطر تاثیر منفی می‌گذارد.

قفسه سینه

قفسه سینه یک نقطه عالی برای استفاده از ادکلن است. این نقطه گرم است و جریان خون زیادی دارد. رایحه ادکلن در این نقطه به خوبی پخش می شود و ماندگاری بالایی دارد.

پشت زانوها

این هم یکی دیگر از نقاط پالس بدن است که برای پخش بو در پایین تنه انسان در مواقعی که لباسی که بر تن دارید کوتاه تر باشد و نهایتا تا زانوی شما را پوشش دهد مناسب است. به ویژه اگر عطر بلافاصله پس از لوسیون کردن پاهای خود و پس از حمام کردن انجام شود، بسیار موثرتر است.

هنگام استفاده از ادکلن، مهم است که آن را در نقاطی اسپری کنید که پوست شما در معرض هوا قرار می گیرد. این باعث می شود که رایحه ادکلن به سرعت پخش شود و ماندگاری بالایی داشته باشد. همچنین، مهم است که از اسپری کردن بیش از حد ادکلن خودداری کنید. اسپری کردن بیش از حد ادکلن می تواند باعث شود که رایحه آن سنگین و تند شود.

نقاط پالس بدن شامل ۵ نقطه است که عبارتند از: پشت گردن، زیر گلو(قفسه‌سینه)، گودی آرنج، روی مچ دست‌ها و در گودی پشت زانوها. این پنج نقطه جزو گرم‌ترین نقاط بدن انسان محسوب می شوند. 

نکات مهم هنگام اسپری کردن عطر و ادکلن

یکی دیگر از مواردی که باید حتما هنگام اسپری کردن عطر و ادکلن به آن توجه کرد، رعایت نکاتی است که به پخش بهتر، ایجاد رایحه‌ای دلخواه و مطبوع‌ و همچنین ماندگاری بهتر آن کمک می‌کند. این نکات عبارت‌اند از:

  1. اسپری عطر روی پوست تمیز و خشک بسیار مهم است. پوست تمیز باعث می‌شود که عطر بهتر جذب شود و رایحه آن بهتر بماند.
  2. بهتر است عطر را از فاصله حدود ۱۵-۲۰ سانتی‌متری از پوست اسپری کنید تا به طور یکنواخت روی پوست پخش شود.
  3.  از اسپری زیاد خودداری کنید. مقدار کمی از عطر کافی است و استفاده از مقدار زیاد ممکن است هم خودتان و هم دیگران را از تندی رایحه آن، آزار دهد.
  4. بهتر است عطرهایی را که دانه‌های روغنی معطر و الکل آن زیاد است، روی لباس خود اسپری نکنید؛ زیرا ممکن است باعث لکه‌های دائمی شود.
  5.  اگر از چندین نوع عطر استفاده می‌کنید، بهتر است هر کدام را در نقاط مختلف بدن اسپری کنید تا رایحه‌ها با هم تداخل نکنند.
  6. هنگام اسپری کردن عطر، مواظب باشید تا وارد نقاط حساس بدن مانند چشم‌ها و دهان نشود.
  7.  اگر عطر را برای استفاده روزانه می‌خواهید، از عطرهای خنک و ملایم استفاده کنید. برای مراسم رسمی و دورهمی‌های شبانه می‌توانید از عطرهای تلخ و گرم استفاده کنید.
  8. هنگام استفاده عطر، به فصل و هوای محل اقامت خود توجه کنید. در فصل‌های گرم، از عطرهای سبک‌تر و خنک‌تر استفاده کنید و در فصل‌های سرد، از عطرهای گرم‌تر استفاده کنید.
  9. عطر را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا رایحه آن در طولانی مدت حفظ شود.
  10. هنگام خرید عطر، حتماً قبل از خرید تست کنید تا مطمئن شوید که رایحه آن با پوست شما سازگار است و به آن آسیب نمی‌رساند.
ادکلن زمان

نقاطی از بدن که نباید عطر بزنید

در نواحی ظریف تر بدن مانند زیر بغل و ناف ، در صورت عدم تعادل باکتری های پوست، عفونت راحت تر ایجاد میشود. توصیه میشود به این نقاط بدن، عطر نزنید.

استفاده از عطر در صورت، میتواند باعث ایجاد لک در پوست صورت شما شود.

مولکول های عطر به خوبی روی موی سر ماندگاری دارند. چرا که ساختار مو، نسبتا خشک است و رایحه ها را بدون تغییر جذب و در خود نگه میدارد. اما ایراد کار اینجاست که الکل موجود در عطر، باعث خشکی بیشتر موهای شما میشود و به آنها آسیب میرساند. به همین دلیل، فقط در موارد استثنایی به موی خود عطر بزنید.

ادکلن عطر

کلام آخر

اگر بخواهم لپ مطلب را بیان کنم، باید بگویم بهترین جا برای اسپری کردن عطر و ادکلن، نقاط گرم ونبض داری است که بیرون لباس قرار دارند. قسمت هایی از بدن مانند شانه، مچ، سینه، گردن و آرنج حرارت بیشتری دارند، از همین رو می توانند بهترین گزینه برای زدن عطر باشند. البته کیفیت محصول خریداری شده و نحوه نگهداری آن در ماندگاری اش تاثیر بسزایی می گذارد. اگر پیدا کردن محصولات اورجینال و باکیفیت برایتان سخت است، پیشنهاد می کنیم به فروشگاه برادری مراجعه کنید و از میان انواع عطر و ادکلن اصل، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.