ماندگاری آرایش یکی از بزرگترین دغدغه‌های بانوان می‌باشد. برای اکثر خانم‌ها این اتفاق افتاده‌ است که‌ آرایش صورتشان در مهمانی‌ها بهم می‌ریزد و مجبور به تجدید دوباره آن می‌شوند . معمولاً خانم‌ها برای آرایش خود زمان زیادی می‌گذارند. اما بعد از چند ساعت مشاهده‌ می‌کنند که آرایش از روی صورت آن‌ها پاک شده‌است و یا به پوستشان ماسیده است.

بله درست است همه ما به دنبال روش‌هایی برای ماندگاری آرایش صورت هستیم. مخصوصاً در فصل تابستان که به خاطر گرمای هوا تعریق زیاد می‌شود. افرادی که نسبت به بقیه تعریق بیشتری دارند همواره به دنبال راهکار ماندگاری آرایش خود هستند. روش‌های زیادی برای ماندگاری آرایش بر روی پوست وجود دارد که در این مقاله به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

عناوین مطالبی که خواهید خواند

قطعا همه ی ما دوست داریم آرایشی که در صبح انجام می دهیم تا پایان روز به همان کیفیت روی صورت ما باشد و نیازی به نگاه کردن مکرر در آینه و بازسازی چندین باره آرایش در طول روز نباشد. همینطور هیچکس دوست ندارد بعد از زمان طولانی صرف وقت برای انجام آرایشی زیبا و شیک برای مهمانی یا جشن، کمی بعد ببیند که در میانه های جشن نیمی از آرایش او پاک شده در حالی که دیگر وقت و موقعیتی برای تجدید آرایش نیست.

امروزه به دلیل کار و مشغله زیاد، بسیاری از خانم ها زمان بیشتری را در بیرون از خانه و در محیط کاری سپری می کنند و حمل کیف لوازم آرایشی و تجدید آرایش در بیرون از خانه را دوست ندارند. چون تجدید این کار هم زمان بر و هم آزاردهنده است. با چند راهکار ساده و مفید به شما خواهیم گفت که چطور و از چه لوازم آرایشی استفاده کنید تا دیگر مجبور نباشید میکاپ خود در خارج از منزل و محیط های کاری تجدید کنید. با این مطلب از گالری برادری همراه باشید.

روش ها و ترفندهای ماندگاری آرایش

در دنیای مدرن امروز، شاهد گشایش درب‌های جدیدی از علم و تکنولوژی به روی صنعت آرایش و زیبایی هستیم. از تکنیک‌ها و ترفندهای نوین گرفته تا نسل جدید محصولات آرایشی، همه چیز برای تجربه میکاپ بی‌نقص فراهم شده است. کافی است برخی اصول اولیه و محصولات کاربردی در این زمینه را بشناسید تا شما هم بتوانید میکاپی کم نظیر و حرفه‌ای و ماندگار برای خودتان اجرا کنید.

بنابراین اگر شما هم جزو خانم هایی هستید که علاقه به تمدید آرایش خودتان در طی روز ندارید و یا وقت آن را ندارید، پس قطعا بارها برای تان سوال پیش آمده که برای ماندگاری بیشتر ارایش چه باید کرد و روش‌های انجام یک آرایش ماندگار کدام‌اند. این مساله جای نگرانی نیست زیرا با چند ترفند ساده می توانید به گونه ای آرایش کنید که آرایش تان ماندگاری لازم را در طول روز داشته باشد.

1.روتین پوستی قبل از آرایش

فرقی نمی‌کند که لوازم آرایشی مصرفی شما تا چه اندازه گران قیمت و لاکچری است. هنگامی که پوست برای پذیرش لایه‌های میکاپ آماده نشده باشد، احتمالا با عوارض ناخوشایندی از قبیل ماسیدن آرایش، خشکی پوست و کاهش ماندگاری میکاپ مواجه می‌شوید. البته با داشتن روتین پوستی مناسب، جای هیچ گونه دغدغه و نگرانی در این مورد وجود نخواهد داشت.

  • ابتدا پوستتان را با شوینده مناسبی بشویید تا تمام چربی‌های اضافی و آلودگی‌ها از بین بروند.
  • در مرحله بعد، به کمک تونرها پاکسازی پوستتان را تکمیل کنید.
  • در این قسمت از روتین، استفاده از سرم آبرسان نقش بسیار مهمی در حفظ هیدراته ماندن پوست و جلوگیری از خشکی آن دارد.
  • برای اتمام روتین مراقبتی پیش از میکاپ، از مرطوب کننده‌ها کمک بگیرید. مرطوب کننده، سد لیپیدی پوست را تقویت می‌کند و مانع از خشکی و ماسیدن آرایش می‌شود.

نکته: توجه داشته باشید که این مراحل، چارچوب کلی روتین پیش از آرایش را بیان می‌کنند. نوع روتین و محصولات مورد استفاده در روتین مراقبتی، به جنس پوست و نیازهای شخصی شما بستگی دارد و قابل تغییر است.

2.تکنیک آندرپینینگ در آرایش را رعایت کنید

در آرایش، آندرپینینگ به معنای استفاده از محصولات پایه‌ای مانند پرایمر، کانسیلر و فونداسیون است که به ایجاد پایه‌ای مستحکم و ماندگار برای آرایش نهایی کمک می‌کند.  این تکنیک از ابداعات خلاقانه میکاپ آرتیست معروف، مری فیلیپس است. از آنجایی که این تکنیک (آندرپینینگ under painting) یکی از تکنیک‌های جذاب و کاربردی برای افزایش ماندگاری آرایش است و این روزها به عنوان یکی از داغ‌ترین ترندهای آرایشی شناخته می‌شود، لازم است که با اجرای آندر پینتینگ در آرایش آشنا شویم و طبق مراحل زیر پیش می رویم:

  • پرایمر

    اگر دوست دارید آرایشی با ماندگاری بالا داشته باشید، پرایمر را دست کم نگیرید. پرایمرها، بافت غلیظ و ابریشمی دارند که به خوبی سطح پوست را پوشش می‌دهد. این محصول، ناهمواری‌ها و منافذ باز را می‌پوشاند و پوستتان را کاملا صاف و یکدست می‌کند. همچنین، پایه‌ای چسبناک برای دیگر لایه‌های آرایشی فراهم می‌آورد.

    نقش دیگر پرایمر، ایجاد لایه بافری است که بخش محصولات مراقبت پوستی و لایه‌های آرایشی را از هم جدا می‌کند. به این معنی که مانع از ادغام آن‌ها می‌شود و در پروسه میکاپ، از پوستتان محافظت می‌نماید. برای استفاده از پرایمر، مقداری از آن را روی پوستتان بمالید و به کمک براش مناسبی پخش نمایید. سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا پرایمر به خوبی جذب پوست شود و منافذ را کاور کند. حالا می‌توانید با خیال راحت به سراغ مراحل بعدی میکاپ بروید.

  • کانسیلر

    استفاده از کانسیلر برای پوشاندن لکه‌ها، تیرگی‌ها و نواقص پوستی است. کانسیلر به یکنواخت شدن رنگ پوست کمک می‌کند.کانتور وکانسیلر را طبق نکات زیر انجام دهید:

    • خطوط تیره و روشن کانتور را با توجه به اصول کانتورینگ روی پوستتان اجرا کنید. کانتور روشن را در وسط پیشانی، برجستگی گونه‌ها، امتداد خط بالای ابرو، وسط چانه و پل بینی بزنید. نواحی امتداد خط فک، گودی گونه، بالای پیشانی و دو طرف بینی را با کانتور تیره پر کنید.
    • در ادامه، لک‌های پوستی و جای جوش را به صورت نقطه‌ای با کانسیلر بپوشانید.
    • به سراغ رژگونه بروید و مقداری از آن را در امتداد سیب گونه به سمت بالای شقیقه‌ها بمالید. در تکنیک آندرپینینگ، بهتر است از رژگونه‌های کرمی و مایع استفاده کنید.
    • حالا بلندر تمیزی را بردارید و آن را کمی مرطوب نمایید. به کمک بلندر، خطوط کانتور را تا حدودی فید کنید. در این مرحله لازم نیست تمام خطوط را کاملا محو کنید.
    • در مرحله آخر، فونداسیون محبوبتان را بردارید و به کمک بلندر آن را روی تمام سطح پوستتان پخش کنید. نکته مهم در این مرحله، عدم پخش شدن خطوط کانتور و رژگونه به نواحی اطراف است.

    برای اتمام زیرسازی، می‌توانید از هایلایترهای طلایی و صورتی کمک بگیرید و قسمت بالای گونه، استخوان ابرو و پل بینی را برجسته‌تر کنید.

نکته طلایی و مهم: استفاده همزمان از کانسیلرهای معمولی و اصلاح کننده(رنگ‌های سبز، زرد، بنفش، نارنجی، صورتی و… )، امکان اجرای میکاپ بی‌عیب و نقص و بسیار ماندگار را برایتان فراهم می‌کند. فقط در نظر داشته باشید که ابتدا باید کانسیلر اصلاح کننده را روی پوست بزنید و سپس به سراغ کانسیلر معمولی و هماهنگ با تناژ طبیعی پوستتان بروید.

**کانسیلر سبز: پوشاندن التهابات و قرمزی پوست

**کانسیلر زرد: کاور کردن کبودی پوست و نقاط تیره اطراف دهان و بینی

**کانسیلر نارنجی (هلویی): پوشش سیاهی دور چشم

**کانسیلر بنفش: اصلاح رنگ پریدگی و بی‌حالی پوست

  • پودر تثبیت‌کننده (فیکساتور)

    استفاده از پودر تثبیت‌کننده(فیکساتور) برای فیکس کردن آرایش و جلوگیری از درخشش پوست است و در حقیقت مرحله نهایی برای تضمین ماندگاری میکاپ می باشد. این محصول آرایشی، با هدف تثبیت لایه‌های میکاپ روی سطح پوست تولید شده است. فیکساتور از نظر کاربرد و فرمولاسیون، در دو شکل پودری و اسپری عرضه می‌شود:

    • فرمولاسیون پودری، پوششی مات و مخملی روی پوست به وجود می‌آورد. پودر فیکس، چربی طبیعی پوست را کنترل می‌کند و مانع از براق شدن سطح پوست بعد از تکمیل مراحل آرایش می‌شود. این محصول، انتخابی شگفت‌انگیز برای پوست‌های چرب است.
    • اگر از طرفداران آرایش براق و طبیعی هستید، اسپری فیکس برای شما است. این اسپری، پوششی سبک روی پوست ایجاد می‌کند و ظاهری طبیعی به آرایشتان  هدیه می‌دهد. و در صورتی که پوست خشک و حساسی دارید و اغلب با پدیده ماسیدن آرایش روبرو می‌شوید، بهتر است به سراغ اسپری فیکس بروید.

3.استفاده از محصولات ضدآب و مقاوم و باکیفیت

یکی از راز‌های ماندگاری آرایش برای مدت طولانی بر روی پوست استفاده از محصولاتی است که ضد آب می‌باشد. محصولاتی مانند ریمل ضد آب یا خط چشم طولانی مدت، خط لب، یا رژ لب که رنگدانه های شدیدی را بدون نیاز به لایه اضافی ایجاد می کنند، انتخاب کنید.

نکته مهم و نهایی درباره میکاپ حرفه‌ای، استفاده از محصولات مرغوب و اصل است. مصرف لوازم آرایشی فیک و بی‌کیفیت نه تنها میکاپتان را خراب می‌کند، بلکه باعث آسیب‌های پوستی جبران ناپذیر نیز می‌شود. انتخاب برند مناسب و تهیه ملزومات آرایشی از فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی معتبر، مهم‌ترین نکته برای تهیه لوازم آرایشی اصل است.

4.ماندگاری بیشتر آرایش چشم

  • پرایمر چشم: پرایمر چشم را به پلک‌ها بزنید تا سایه چشم بهتر بچسبد و ماندگاری بیشتری داشته باشد.
  • سایه چشم کرمی و پودری: ابتدا از سایه چشم کرمی و سپس از سایه چشم پودری استفاده کنید تا دوام بیشتری داشته باشد.
  • مداد چشم و ریمل ضدآب: برای خط چشم و ریمل از محصولات ضدآب استفاده کنید.

5.ماندگاری بیشتر آرایش لب

برای افزایش ماندگاری آرایش لب، می‌توانید از تکنیک‌ها و ترفندهای زیر استفاده کنید:

ماندگاری آرایش لب
  • پرایمر لب: از پرایمر لب استفاده کنید تا رژ لب بهتر بچسبد.
  • مداد لب: کل لب‌ها را با مداد لب پر کنید و سپس رژ لب را بزنید. این کار به ماندگاری بیشتر رنگ لب کمک می‌کند.
  • رژ لب مات: رژ لب‌های مات معمولاً ماندگاری بیشتری دارند.
  • تثبیت با پودر: یک لایه نازک پودر فیکس‌کننده را با استفاده از دستمال کاغذی روی رژ لب بزنید.

6.لایه‌بندی مناسب

  • لایه‌های نازک آرایش

    اگرچه به نظر غیر منطقی می رسد، اما لایه های بیش از حد روی آرایش باعث می شود محصولات زیبایی شما در طول روز از بین بروند. برای ماندگاری آرایش صورت، از اعمال فونداسیون ضخیم و کیکی مانند برای پوشش کامل خودداری کنید.استفاده کم از این مواد باعث می‌شود تاعلاوه بر داشتن یک آرایش لایت این مواد بهتر جذب پوست شود. همچنین دوام و ثبات آن نیز بیشتر باشد.

     لایه های ضخیم فونداسیون به پوست نمی چسبد و به راحتی روی پوست نمی خوابد بنابراین پس از چند ساعت استفاده، از صورت سر می خورد. همانطور که محصولات آرایشی خود را اعمال می کنید، با یک لایه نازک شروع نمایید و از انگشت خود یا یک اسفنج آرایشی برای آغشته کردن محصول به پوست خود استفاده کنید.

7.کنترل چربی پوست با استفاده از کاغذهای بلاتینگ

کاغذهای بلاتینگ یک ابزار کارآمد و ساده برای کنترل چربی پوست و حفظ تازگی آرایش در طول روز هستند. با انتخاب کاغذهای با کیفیت و استفاده صحیح از آن‌ها، می‌توانید پوستی مات و بدون براقیت داشته باشید.

تجمع چربی روی پوست یکی از دلایل اصلی ذوب شدن آرایش در طول روز می باشد. از کاغذهای مخصوص برای پاک کردن و از بین بردت تجمع چربی روی صورت خود استفاده کنید. اگر پوست شما به طور طبیعی چرب است، از یک روکش مات یا کرم پودر یا پرایمر بدون چربی استفاده کنید تا از تجمع چربی اضافی و لکه دار شدن آرایشتان جلوگیری نمایید.

کاغذ بلاتینگ را به آرامی روی مناطق چرب پوست مانند پیشانی، بینی، چانه و گونه‌ها قرار دهید و فشار ملایمی وارد کنید. کاغذ را روی پوست نکشید، زیرا ممکن است آرایش را خراب کند.برای پوست صورت کاغذ را به طور ناپیوسته روی پوست فشار دهید و سپس بردارید و به نقطه دیگری منتقل کنید. این کار به جذب بهتر چربی کمک می‌کند. سعی کنید از یک کاغذ جدید برای هر قسمت از صورت استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید و چربی‌ها به خوبی جذب شوند.

8.تجدید آرایش در طول روز

  • اسپری فیکس کننده بزنید

    اگر پوست خشکی دارید، ممکن است یک اسپری فیکس کننده را به یک پودر فیکس ترجیح دهید، زیرا اولی به صورت شما ظاهری شبنم گونه می بخشد و آرایش چشم و لب شما را به همراه کرم پودرتان تنظیم می کند. برای استفاده از اسپری فیکس کننده آرایش، بطری اسپری را در فاصله شش اینچی از صورت خود نگه دارید و پس از اتمام آرایش خود، دو بار اسپری کنید. همچنین حتما از اسپری فیکس‌کننده در طول روز برای تجدید و تثبیت آرایش استفاده کنید.

  • تجدید آرایش لب‌ها

    رژ لب و مداد لب را در کیف خود نگه دارید تا در صورت نیاز تجدید کنید.

کلام پایانی

در نهایت اینکه، میکاپ و آرایش در عصر نوین، تنها با هدف خلق زیبایی بیشتر اجرا نمی‌شود. بلکه به عنوان نوعی توانایی فردی و ارزشمند تلقی می‌شود. اجرای آرایش مناسب و حرفه‌ای، استایلی آراسته و جذاب برایتان رقم می‌زند و در دیدگاه اطرافیان نیز بسیار موثر است. یاد گرفتن چند تکنیک آرایشی در این زمینه می‌تواند برایتان کمک کننده باشد.

بدون نقص و شاداب نگه داشتن صورت خود در طول روز نیازی به دردسر ندارد. فقط یک برنامه داشته باشید و به آن پایبند باشید! فقط کافیست روتین مخصوص آرایش را انجام دهید تا ماندگاری آرایش صورت خود را تضمین کند.

در صورتی که نیاز به خرید محصولات آرایشی اصل دارید میتوانید به فروشگاه های آرایشی و بهداشتی و مراقبتی برادری مراجعه کنید و از بهترین لوازم بهره مند شوید و از اصالت محصول مطمئن باشید.