بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم نوع A است که یک نوروتوکسین است. این ماده توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می شود و برای فلج موقت عضلات صورت استفاده می شود. بوتاکس معمولاً برای کاهش ظاهر خطوط ریز، چین و چروک و سایر علائم پیری استفاده می شود. همچنین می تواند برای درمان برخی از شرایط پزشکی مانند اسپاسم عضلانی و تعریق بیش از حد استفاده شود. 

در اصل بوتاکس نام اولین توکسینی بود که توسط شرکت الرگان آمریکا به بازار ارائه شد. این سم قوی از یک نوع باکتری با نام کلوستیریدیوم بوتولینیوم ترشح می‌شود. تزریق مقدار کمی از این ماده به طور مستقیم در ماهیچه، فعالیت ماهیچه را کم کرده و خطوطی را که در نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می‌آید، از بین می‌برد. در نتیجه صورت جوان‌تر، صاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد.

فهرست مطالب

جذابیت چهره و زیبایی صورت، خاص بودن و تمامی این فاکتورها منجر شده است تا خانم ها و اقایان زیادی در دنیا علاقه مند به تزریق بوتاکس پیشانی و صورت شوند. زیرا با این روش می توانند به راحتی مشکلاتی که بر روی چهره آنها ایجاد شده است را ترمیم کنند. از جمله مشکلاتی همچون چین و چروک های ایجاد شده بر روی صورت، مخصوصا در ناحیه پیشانی. روش های بسیاری وجود دارد که می تواند به رفع چین و چروک های صورت و پیشانی کمک کند. اما از میان تمامی این روش ها، می خواهیم به تزریق بوتاکس اشاره کنیم.

علاوه بر برخی از مراقبت‌های ساده مانند اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب و ترک سیگار، درمان‌های غیرتهاجمی‌ متعددی مانند تزریق سم بوتولینوم یا «بوتاکس»، لیزر، لایه برداری شیمیایی، تزریق مواد پرکننده بافت برای از بین بردن چین و چروک وجود دارد. بوتاکس صورت، یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی است که برخلاف سایر عمل‌ها، نیازی به جراحی ندارد. در این مقاله از گالری برادری، هر آن‌چه لازم است درباره بوتاکس و عوارض آن بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نحوه عملکرد بوتاکس چگونه است؟

مقدار کمی از بوتاکس توسط سوزن ظریف به داخل عضلات منطقه تزریق می‌شود، این امر باعث غیر فعال شدن عضله تولید کننده چین می‌شود و در نتیجه چروک فعال محو می‌شود. برای همین بوتاکس برای برطرف کردن چین اخم (بین دو ابرو)، خطوط پیشانی و خطوط دور چشم بسیار عالی عمل می‌کند.

بوتاکس مقدار

چند واحد بوتاکس دریافت خواهید کرد؟

تعداد واحدهای بوتاکس که یک فرد دریافت می‌کند به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • ناحیه مورد درمان: نواحی مختلف صورت به تعداد متفاوتی از واحدهای بوتاکس نیاز دارند. به عنوان مثال، پیشانی معمولاً به واحدهای بوتاکس بیشتری نسبت به دور چشم نیاز دارد.
  • عمق چین و چروک: چین و چروک‌های عمیق‌تر به واحدهای بوتاکس بیشتری نسبت به چین و چروک‌های ظریف‌تر نیاز دارند.
  • اهداف فرد: برخی از افراد ممکن است به دنبال نتایج ظریف‌تری باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دنبال نتایج چشمگیرتری باشند.

به طور کلی، افراد برای درمان خطوط اخم بین ابروها 20 تا 30 واحد بوتاکس، برای درمان خطوط پیشانی 15 تا 25 واحد بوتاکس و برای درمان خطوط پنجه کلاغی 10 تا 20 واحد بوتاکس دریافت می‌کنند.با این حال، اینها فقط میانگین هستند و تعداد واحدهای بوتاکس که هر فرد دریافت می‌کند می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

بوتاکس را از چه سنی میتوان شروع کرد؟

تصمیم برای استفاده از بوتاکس باید با دقت و با توجه به عوامل مختلف اتخاذ شود. این عوامل شامل سن، وضعیت پوست، مشکلات زیسته‌ای، و ترجیحات شخصی شما است. اما در اکثر موارد، استفاده از بوتاکس به مرور زمان با پیری پوست مرتبط است. در زیر به برخی از نکات مهم درباره شروع استفاده از بوتاکس اشاره می‌کنم:

  1. سن: معمولاً بوتاکس برای افراد بالای 18 سال مناسب است، زیرا پوست در این سن بیشتر ثابت و پایدار است و علائم پیری اولیه ممکن است ظاهر شود.

  2. علائم پیری: استفاده از بوتاکس معمولاً برای کاهش خطوط و چین‌وچروک‌های ناشی از انقباض عضلات صورت، مانند چین و چروک‌های پیشانی و چشم، مناسب است.

  3. استانداردهای پزشکی: پیش از تصمیم‌گیری برای بوتاکس، بهتر است با یک پزشک متخصص پوست یا پزشک زیبایی مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند شرایط خاص پوست شما را ارزیابی کرده و راهنمایی درباره میزان و نحوه استفاده از بوتاکس ارائه دهند.

  4. ترجیحات شخصی: ممکن است برخی از افراد ترجیح دهند تا به دستاوردهای زیبایی خود برسند بدون استفاده از روش‌های تزریقی مانند بوتاکس. بنابراین، تصمیم‌گیری برای استفاده یا عدم استفاده از بوتاکس به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

در کل، انتخاب شروع بوتاکس به مشورت با یک پزشک متخصص و درک دقیق از نیازها و تصمیم شخصی شما بستگی دارد.

تزریق بوتاکس چه فواید و مزایایی دارد؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا ستارگان هالیوودی با وجود بالا رفتن سن، طراوت و جوانی پوست خود را حفظ می‌کنند؟ بسیاری از مردم خواهان دانستن راز پوست زیبای آنها هستند. اینجا یکی از این رازها را با شما در میان می‌گذاریم.

یکی از دلایل آن تزریق بوتاکس است. تزریق بوتاکس بیشترین میزان رضایت بین کارهای زیبایی را دارد و یکی از پرکاربردترین روش‌های غیرجراحی در فیلد زیبایی است.تزریق بوتاکس فواید و مزایای بسیاری دارد که به شرح زیر می باشد.

فواید زیبایی تزریق بوتاکس

  1. کاهش ظاهر خطوط ریز و چین و چروک ها: بوتاکس با فلج موقت عضلات صورت که باعث ایجاد این چین و چروک ها می شوند، عمل می کند. این می تواند خطوط اخم، خطوط پیشانی، خطوط پنجه کلاغی و خطوط گردن را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
  2. صاف کردن پوست: بوتاکس می تواند به صاف شدن پوست و ایجاد ظاهری جوان تر و شاداب تر کمک کند.
  3. لیفت ابرو: بوتاکس می تواند برای بلند کردن ابروها و بازتر شدن چشم ها استفاده شود.
  4. کاهش تعریق زیر بغل: بوتاکس می تواند برای مسدود کردن غدد عرق و کاهش تعریق بیش از حد در زیر بغل استفاده شود.
  5. کاهش ظاهر جای زخم: بوتاکس می تواند برای صاف کردن ظاهر جای زخم و بهبود ظاهر کلی پوست استفاده شود.
  6. کاهش سردردهای میگرنی: بوتاکس می تواند برای درمان و پیشگیری از سردردهای میگرنی استفاده شود.
  7. کاهش اسپاسم عضلات صورت: بوتاکس می تواند برای درمان اسپاسم عضلات صورت، مانند بلفارواسپاسم (پریدن پلک) و دیستونی (انقباض غیرارادی عضلات) استفاده شود.
بوتاکس فواید

مزایای دیگر تزریق بوتاکس

  • روش سرپایی سریع: تزریق بوتاکس معمولاً در مطب پزشک انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می کشد.
  • دوره نقاهت کوتاه: هیچ دوره نقاهت واقعی وجود ندارد و اکثر افراد می توانند بلافاصله پس از تزریق به فعالیت های عادی خود بازگردند.
  • غیرتهاجمی: بوتاکس یک روش غیرتهاجمی است که نیازی به جراحی یا برش ندارد.
  • نتایج طبیعی: بوتاکس می تواند ظاهری طبیعی و جوان تر ایجاد کند.
  • اثرات طولانی مدت: نتایج بوتاکس معمولاً 3 تا 4 ماه باقی می ماند.

آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟

افراد مختلف ممکن است تجربه‌های متفاوتی در مورد درد یا ناراحتی از تزریق بوتاکس داشته باشند. برخی افراد ممکن است احساس درد کمی داشته باشند، در حالی که برای دیگران ممکن است درد بیشتری را از تزریق بوتاکس داشته باشند.از جمله عواملی که ممکن است به درد یا ناراحتی مرتبط با تزریق بوتاکس منجر شوند عبارتند از:

  1. منطقه تزریق: بستگی به محل تزریق بوتاکس، میزان درد ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، مناطق حساس‌تر صورت ممکن است احساس درد بیشتری داشته باشند.

  2. حساسیت شخصی: حساسیت به درد بین افراد متفاوت است. برخی از افراد ممکن است به درد کمتری حساس باشند، در حالی که برای دیگران ممکن است درد بیشتری را تجربه کنند.

  3. تجربه و مهارت پزشک: تجربه و مهارت پزشک در انجام تزریق بوتاکس می‌تواند تأثیر بسزایی در راحتی و کمیت درد داشته باشد. یک پزشک ماهر ممکن است با استفاده از تکنیک‌های صحیح و دقیق، درد و ناراحتی را کاهش دهد.

بوتاکس تزریق

اگر نگران درد یا ناراحتی از تزریق بوتاکس هستید، بهتر است با پزشک خود درباره این مسئله صحبت کنید. آنها ممکن است راهنمایی‌هایی برای کاهش درد و ناراحتی ارائه دهند، مانند استفاده از یخ قبل از تزریق یا استفاده از مخدر موضعی.

چه کسی کاندید مناسب برای تزریق بوتاکس است؟

تزریق از سن 18 تا 65 انجام می‌شود و دارای FDA آمریکا است. هر کسی که خواهان این است که چهره جوان‌تر و کم چروک‌تری داشته باشد کاندید مناسبی برای تزریق است.

در چه کسانی نباید تزریق انجام شود؟

تزریق بوتاکس برای برخی افراد ممکن است مناسب نباشد یا ریسک‌های اضافی داشته باشد. در زیر به برخی از مواردی که تزریق بوتاکس برای آنها مناسب نیست، اشاره می‌کنم:

  1. بارداری و شیردهی: زمانی که یک زن باردار است یا در دوره شیردهی قرار دارد، بهتر است از تزریق بوتاکس خودداری کند، زیرا تأثیرات آن بر جنین یا نوزاد نامعلوم است.

  2. حساسیت یا آلرژی به بوتاکس: افرادی که قبلاً به بوتاکس یا مواد دیگری که در ترکیب آن وجود دارد حساسیت یا آلرژی داشته‌اند، نباید از این روش استفاده کنند.

  3. عفونت در محل تزریق: در صورت وجود عفونت یا التهاب در محل تزریق، بهتر است تا زمان بهبود کامل از تزریق بوتاکس خودداری شود.

  4. مشکلات عضلانی و عصبی: افرادی که مشکلات عضلانی یا عصبی مانند میاستنیا یا بلفارواسپاسم (رعشه پلک) دارند، نباید از تزریق بوتاکس استفاده کنند، زیرا ممکن است وضعیت آنها تشدید شود.

  5. تاریخچه بیماری‌های خاص: افرادی که تاریخچه بیماری‌های خاصی مانند میاستنیا، مولتیپل اسکلروز، و بیماری‌های عصبی دارند، باید با پزشک خود در مورد مزایا و معایب تزریق بوتاکس مشاوره کنند.

  6. مصرف داروهای خاص: برخی از داروها مانند آنتی‌چولینرژیک‌ها ممکن است با بوتاکس تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از تزریق، به پزشک خود اطلاع دهید که هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید.

همچنین مهم است که قبل از تصمیم به تزریق بوتاکس، با پزشک خود مشورت کنید و وضعیت سلامتی و نیازهای خود را بررسی کنید. او می‌تواند شرایط و مزایای استفاده از بوتاکس را برای شما ارزیابی کند و توصیه‌های مربوط به درمان مناسب را ارائه دهد.

چه نوع چروکها‌یی توسط بوتاکس برطرف میشود؟

بوتاکس برای کاهش ظاهر خطوط ریز و چین و چروک های ناشی از فعالیت عضلات صورت موثر است. این نوع چین و چروک ها به عنوان “چین و چروک های دینامیک” شناخته می شوند و زمانی ظاهر می شوند که عضلات صورت حرکت می کنند، مانند زمانی که اخم می کنید، لبخند می زنید یا چشمان خود را جمع می کنید.

برخی از رایج ترین چین و چروک هایی که بوتاکس می تواند به طور موثر درمان کند عبارتند از:

  • خطوط اخم: این خطوط عمودی بین ابروها هستند که می توانند با اخم کردن عمیق تر شوند.
  • خطوط پیشانی: این خطوط افقی در پیشانی هستند که می توانند با بالا بردن ابروها ظاهر شوند.
  • خطوط پنجه کلاغی: این خطوط چین و چروکی هستند که در گوشه های چشم ایجاد می شوند و هنگام لبخند زدن عمیق تر می شوند.
  • خطوط خرگوش: این خطوط عمودی هستند که در امتداد پل بینی ایجاد می شوند و هنگام لبخند زدن یا اخم کردن عمیق تر می شوند.
  • خطوط گردن: این خطوط افقی در گردن هستند که می توانند با افزایش سن ظاهر شوند.

بوتاکس همچنین می تواند برای درمان برخی از “چین و چروک های استاتیک” استفاده شود، که خطوط و چین و چروک هایی هستند که حتی زمانی که عضلات صورت حرکت نمی کنند، قابل مشاهده هستند.با این حال، بوتاکس به اندازه خطوط دینامیک برای درمان این نوع چین و چروک ها موثر نیست.

تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟

بوتاکس روشی کم عارضه است و عوارض مطرح‌ شده برای آن نادر، جزئی و گذرا هستند. از عارضه‌های بی‌اهمیت و گذرای بعد از تزریق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی محل تزریق
  • ورم موضعی و درد محل تزریق
  • خون مردگی به خصوص در نواحی دور چشم
  • تهوع مختصر
  • ضعف عمومی و خارش
  • سردردی که ممکن است تا 3 روز طول بکشد
بوتاکس عوارض

بعضی عوارض احتمالی دیررس که اهمیت بیشتری دارند نظیر دوبینی، افتادگی پلک و ابرو نیز مطرح هستند. البته انتشار بوتاکس به عضله بالابرنده پلک به علت عدم رعایت مراقبت‌های بعد از آن موجب افتادگی کامل یا بخشی از پلک می‌شود که موقت است و بعد از 6 تا 8 هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

از جمله تاثیرات ثانویه تزریق بوتاکس می‌توان به خشکی موقتی چشم، اشک، تورم پلک، خطای دید، التهاب قرنیه، هماتوم یا تراوش و تجمع موضعی خون که به زودی منعقد می‌شود، دردهای موقتی و سوزش خفیف اشاره کرد که در صورت تزریق با تکنیک درست بسیار نادر است.

توجه داشته باشید که در صورت بروز ورم شدید در ناحیه تزریق ماده، خونمردگی وسیع و نیز مشاهده افتادگی در پلک و ابرو باید پزشک متخصص زیبایی را از آنها مطلع کرد.

مراقبتهای قبل و بعد از تزریق چگونه است؟

مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق بوتاکس می‌تواند به اطمینان از موفقیت و ایمنی روند تزریق کمک کند، همچنین می‌تواند به کاهش عوارض جانبی و افزایش نتایج مطلوب کمک کند. در زیر مراقبت‌های مهم قبل و بعد از تزریق بوتاکس را مرور می‌کنم:

مراقبت‌های قبل از تزریق

  1. مشاوره با پزشک: قبل از تزریق بوتاکس، بهتر است با یک پزشک متخصص پوست یا پزشک زیبایی مشورت کنید. آنها می‌توانند شرایط و نیازهای خاص شما را ارزیابی کرده و به شما راهنمایی‌های لازم را بدهند.

  2. معرفی داروها و مکمل‌ها: به پزشک خود اطلاع دهید که در حال استفاده از هرگونه داروها، مکمل‌ها، یا مواد مخدر هستید، زیرا برخی از این مواد ممکن است با بوتاکس تداخل داشته باشند.

  3. مطالعه راهنمای تزریق: پیش از تزریق، مطالعه و درک راهنمای تزریق بوتاکس مهم است. اگر سوالی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت‌های بعد از تزریق

  1. استراحت و آرامش: پس از تزریق بوتاکس، سعی کنید فعالیت‌های سنگین را انجام ندهید و به بدنتان استراحت بدهید.

  2. اجتناب از لمس محل تزریق: پس از تزریق، اجتناب کنید محل تزریق را لمس کنید یا فشار دهید تا جلوگیری از جابجایی بوتاکس در محل تزریق شود.

  3. عدم تماس با حرارت یا سرما: پس از تزریق، به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت از حمام گرم، سونا، یا ورزش‌های شدید خودداری کنید تا بوتاکس به طور صحیح جا بیفتد.

  4. پیگیری با پزشک: در صورتی که هرگونه عارضه یا ناراحتی پس از تزریق بوتاکس احساس می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

مطمئن شوید که همهٔ مراقبت‌ها و راهنمایی‌های پس از تزریق بوتاکس را از پزشک خود دریافت کرده‌اید تا اطمینان حاصل شود که روند بهینه است.

تزریق ژل(فیلر) بهتر است یا بوتاکس ؟

تصمیم بین تزریق ژل و بوتاکس بستگی به نیازها و اهداف شخصی شما دارد، همچنین از عواملی مانند نوع چین و چروک، محل تزریق، و واکنش بدن به درمان نیز تأثیر می‌پذیرد.

بوتاکس فیلر

تزریق ژل خاصیت پر کنندگی قسمت­هایی از پوست که ضعیف شده است را دارد.برای شخصی که 30 ساله است بوتاکس تأثیر گذاری بیشتری دارد. اما در شخصی که 45 ساله است و تابحال بوتاکس انجام نداده است،چین وچروک­ها عمیق شده اند و باید فیلر یا ژل تزریق شود. بنابراین بوتاکس برای از بین بردن خطوطی که عمیق نیستند به کار برده می­شود.

هنگام ارزیابی گزینه بوتاکس در مقابل فیلر، به یاد داشته باشید که هر دو موثر هستند. شما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای مشکل پوست شما مناسب‌تر است. یک متخصص آموزش دیده بهترین فردی است که می‌تواند، به شما در انتخاب مناسب‌ترین روش کمک کند.

اما در پاسخ به این سوال که فیلر بهتر است یا بوتاکس باید بگوییم که، بوتاکس برای مقابله با خطوط پنجه کلاغی بهتر است. اما فیلرها برای بازگرداندن حجم از دست رفته مانند خطوط لبخند باورنکردنی هستند.

کاربردهای پزشکی بوتاکس چیست؟

به منظور درمان بعضی از بیماری‌ها که بر سیستم عصبی عضلانی تاثیر می‌گذارند، از بوتاکس استفاده می‌شود. FDA استفاده از Botox را برای افراد بالای 18 سال تائید کرده است؛ مگر در موارد زیر که برای زیر 18 سال هم می‌توان از آن استفاده نمود:

  • اسپاستیسیتی اندام فوقانی در افراد بالای 2 سال
  • چشم‌های ضربدری یا استرابیسم در افراد بالای 12 سال
  • تعریق شدید زیر بغل یا هیپرهیدروزیس
  • پیشگیری از میگرن
  • کاهش علائم مثانه بیش فعال
  • اسپاسم پلک یا بلفارواسپاسم به دلیل دیستونی گردن

اثر بوتاکس صورت معمولا چقدر پایدار است؟

مدت زمان اثربخشی بوتاکس برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند نوع و میزان دوز استفاده شده، محل تزریق، و واکنش بدن به بوتاکس بستگی دارد. با این حال، به طور معمول اثرات بوتاکس بر روی پوست و عضلات صورت به مدت 3 تا 6 ماه دوام می‌آورد. پس از این مدت، تدریجاً تأثیر بوتاکس کاهش می‌یابد و عضلات زیر پوستی به تدریج به فعالیت عادی خود بازمی‌گردند.

بوتاکس چروک

برای حفظ اثربخشی بوتاکس، معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از گذشت چند ماه از تزریق اولیه، تجدید نظر و تزریق مجدد را انجام دهید. با تجدید نظر و تزریق مجدد، می‌توان اثرات بوتاکس را به طور مستمر حفظ کرد و از تشکر چین و چروک‌های دوباره پیشگیری کرد.

اگرچه تجربیات فردی ممکن است متفاوت باشد، اما برخی افراد ممکن است مواردی مانند متابولیسم فرد، نوع پوست، و روش‌های مراقبتی پس از تزریق بوتاکس را بر طول مدت اثربخشی آن تأثیرگذار باشند. همچنین، بعضی افراد ممکن است نیاز به دزهای بیشتر یا تکرار تزریق‌های بوتاکس باشند تا اثربخشی مطلوب را تجربه کنند.

در هر صورت، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا برنامه تزریق بوتاکس مناسبی برای نیازهای خود ترتیب دهید و از مراقبت‌های لازم پس از تزریق برای حفظ اثرات بوتاکس استفاده کنید.

چند وقت یکبار می‌توانیم بوتاکس بزنیم؟

به طور کلی هر 4 ماه یکبار می‌توان بوتاکس تزریق کرد. اما بدن افراد و واکنش بدن آنها به این ماده با هم متفاوت است. بنابراین بعضی از افراد ممکن است زودتر یا دیرتر به تزریق مجدد نیاز داشته باشند. بسیاری از پزشکان تزریق Botox را در فاصله زمانی کمتر از 3 ماه پیشنهاد نمی‌دهند.

کلام آخر

در اینجا مطالبی کلی در مورد بوتاکس را برای شما شرح دادیم. امروزه انجام Botox در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. اکثر افراد به منظور کاهش چین و چروک از بوتاکس استفاده می‌کنند. البته در موارد پزشکی هم از این دارو می‌توان بهره گرفت و در این مقاله به آن اشاره کردیم. شما می‌توانید شخصا Botox را از داروخانه‌ها تهیه نمایید و تزریق آن را به یک پزشک ماهر بسپارید.