ماسک‌ صورت از محصولات محبوبی هستند که برای تأمین رطوبت و حفظ طراوت و شادابی پوست طراحی شده‌اند. این ماسک‌ها معمولاً حاوی ترکیباتی هستند که به حفظ رطوبت و بهبود بافت پوست کمک می‌کنند. 

رسیدگی به پوست و مو یکی از قدیمی‌ترین عادات بشر است. در گذشته افراد و به خصوص زنان برای داشتن پوست و موی زیبا و جذاب از انواع مواد طبیعی، میوه و گیاهان استفاده می‌کردند.

امروزه اما علاوه بر ماسک‌های طبیعی و میوه‌ای، تعداد زیادی ماسک‌های دارویی و شیمیایی نیز به بازار آمده که هر کس بسته به مشکل پوستی که با آن روبروست، می‌تواند تحت نظر پزشک معالج، مشورت با پزشک داروخانه و یا حتی مشاوران زیبایی حاضر در داروخانه‌ها، یک یا چند ماسک مناسب تهیه کرده و در جهت بهبود و زیبایی پوست صورت و موهای خود از آن‌ها استفاده کند

ماسک‌های مراقبت از پوست جزو محصولات مورد علاقۀ بسیاری از افراد و به خصوص خانم هاست. استفاده از ماسک صورت یک روش مناسب برای مراقبت از پوست است که می‌تواند موجب آبرسانی بهتر به پوست، از بین بردن چربی‌های اضافی و بهبود ظاهر منافذ پوست بشود. از ماسک‌های مراقبت از پوست می‌توان هفته‌ای یک بار استفاده کرد.

فهرست مطالب مقاله

نور آفتاب، آلودگی ها، افزایش سن، استفاده از سیگار و محصولات آرایشی نامناسب، دشمنان پوست هستند و سلامتی و زیبایی آن را تهدید می کنند.
یک راه ساده برای محافظت از پوست، استفاده از ماسک های صورت می باشد که به آبرسانی پوست، شفافیت و پاکسازی، از بین بردن چربی های اضافی، کنترل چربی پوست کمک می کنند و راهی عالی برای خارج کردن آلودگی ها و باکتری ها از پوست می باشند.
ماسک ها معمولا از عصاره میوه ها و گیاهان طبیعی تهیه میشوند و با هدف های متفاوتی از جمله روشن کنندگی، جمع کنندگی منافذ پوست، التیام بخشی و جوانسازی و … تولید می گردند. یکی از آزاردهنده ترین بلاهایی که ممکن است بر سر پوست ما بیاید، کم آبی یا به اصطلاح دهیدراته شدن آن می باشد. کم آبی موجب خشکی و دهیدراته شدن پوست و به دنبال آن ایجاد چین و چروک، تیرگی و پیری زودرس بر روی پوست می باشد.
امروز در این مقاله می خواهیم به شما 6 مورد از مواد موثر در ماسک‌های صورت را معرفی کرده و مورد بررسی قرار دهیم. 

مواد موثر در ماسک‌های صورت

انواع ماسک‌ صورت توانایی درمان مشکلات کم آبی و خشکی و همچنین چربی پوست را دارد. معمولا این نوع ماسک ها حاوی جلبک دریایی آلوئه ورا، روغن های ماساژ، ویتامین و گیاهان دارویی هستند. مزایای ماسک صورت کاملاً به ماسکی که انتخاب می کنید، بستگی دارد. ولی در حالت کلی اکثریت ماسک های صورت شامل مواد زیر می باشند:

ماسک‌ صورت
  • 1.هیالورونیک اسید:

    • یک مرطوب‌کننده قوی که قادر به جذب و نگهداری آب در پوست است. هیالورونیک اسید می‌تواند پوست را نرم و لطیف کند.
  • 2.گلیسرین:

    • ماده‌ای مرطوب‌کننده که رطوبت را به پوست می‌رساند و از تبخیر آب از سطح پوست جلوگیری می‌کند.
  • 3.آلوئه ورا:

    • یک ماده طبیعی با خاصیت مرطوب‌کنندگی و تسکین‌دهندگی که به بهبود نرمی و لطافت پوست کمک می‌کند.
  • 4.عصاره‌های گیاهی:

    • موادی مانند عصاره خیار، بابونه و چای سبز که به تسکین و آرامش پوست کمک می‌کنند و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند.
  • 5.سرامیدها:

    • چربی‌های طبیعی موجود در پوست که به تقویت سد محافظتی پوست کمک کرده و رطوبت را در پوست نگه می‌دارند.
  • 6.نیاسینامید (ویتامین B3):

    • نیاسینامید یک ماده مفید که علاوه بر مرطوب‌کنندگی، به کاهش التهابات پوستی و بهبود رنگ پوست کمک می‌کند.

انواع ماسک‌های صورت

یکی از بهترین و طبیعی ترین شیوه ها برای مراقبت از پوست جهت داشتن پوستی سفید،شفاف، زیبا و بدون چین و چروک استفاده از ماسک صورت می باشد. توجه داشته باشید اگر ماسک صورت متناسب با نیاز پوست افراد انتخاب شود، در از بین رفتن آلودگی ها، ناخالصی ها، چربی اضافه و پاک کردن منافذ پوست تاثیر گذار هستند.

در خصوص انواع ماسک صورت باید بدانیم ماسک صورت با اهداف مشخصی تولید می شوند‌ مثلاً برخی از این ماسک ها برای جلوگیری از جوش زدن، برخی برای آبرسانی پوست، برخی سفید کننده و یا برای پاکسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرند. در باکس زیر چند مورد از انواع ماسک صورت آورده شده است.

ماسک‌های ورقه‌ای

ماسک‌هایی که به شکل ورقه‌ای و از جنس پنبه یا الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند و به مواد آبرسان آغشته شده‌اند.

ماسک‌های کرمی

ماسک‌هایی که به صورت کرم غلیظ هستند و برای مدت مشخصی روی پوست قرار می‌گیرند و سپس شسته می‌شوند.

ماسک صورت1

ماسک‌های ژلی

ماسک‌هایی با بافت ژل که خنکی و تازگی خاصی به پوست می‌بخشند و برای پوست‌های حساس مناسب هستند.

ماسک‌های خواب

ماسک‌هایی که در طول شب روی پوست می‌مانند و رطوبت و مواد مغذی را به عمق پوست منتقل می‌کنند.

روش استفاده از ماسک صورت

طرز استفاده از ماسک صورت شاید به نظر بسیار ساده برسد. اما جالب است بدانید با اطلاع از برخی نکات مهم مانند زمان استفاده، مدت زمان ماندن ماسک روی پوست و مراقبت‌های بعد از آن می‌توانید عملکرد این محصولات را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشید.

نحوه استفاده از ماسک صورت با توجه به نوع آن متفاوت است. هر ماسک صورت بسته به ترکیباتی که در آن به کار رفته است، نیاز به مدت زمان مشخصی دارد. اما به طور کلی انواع ماسک صورت باید بین ۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت باقی بمانند.

مدت زمان کمتر از میزان گفته شده، باعث کاهش عملکرد ماسک صورت شده و در صورتی که بیشتر روی پوستتان باقی بماند نیز ممکن است موجب تحریک پوست، ایجاد حساسیت و خشکی آن شود. به هر حال بهترین کار این است که به دستورالعمل روی محصول دقت کنید و مطابق با آن عمل نمایید.

نکاتی در مورد استفاده از ماسک صورت

🔱 بهتر است در فضایی مرطوب مانند حمام برای استفاده از ماسک ها استفاده شود.
🔱 قبل از استفاده ماسک را روی قسمتی از گردن یا پوست تست کنید تا در صورت حساسیت و قرمزی و التهاب از آن استفاده نکنید.
🔱 مواد را به اطراف چشم و لب خود نزنید.
🔱 در صورت بروز قرمزی، خارش یا حساسیت شدید از ماسک استفاده نکنید.
🔱 برای آبرسانی بیشتر به پوست، حتما از یک کرم آبرسان نیز استفاده کنید..
🔱 ماسکها را بصورت هفته 2 تا 3 بار استفاده کنید. 

استفاده از ماسک ها نیز مانند استفاده از سایر محصولات بهداشتی، میزان و زمان مصرف دارد که با توجه به نوع پوست شما متفاوت خواهد بود. بهتر است یک یا دو روز در هفته را برای استفاده از ماسک به پوست صورت خود اختصاص دهید.

بعضی از ماسک ها همچون ماسک های آلوئه ورا، ماسک های حاوی آنتی اکسیدان ها، ماسک های حاوی اسید هیالورونیک و… اگر به صورت روزانه مورد استفاده قرار بگیرند پوست صورت را با مشکلاتی مواجه نخواهند کرد. اما بعضی از ماسک های مخصوص لایه برداری، ضد جوش، ضد آکنه و ضد پیری  باید مطابق با تجویز پزشک و دستور خاص آن ها مصرف شوند در غیر این صورت ممکن است صدمات جدی را به پوست صورت وارد کنند.

توجه داشته باشید که ماندن طولانی مدت ماسک به روی پوست به معنای تاثیر عمیق تر و بیشتر آن نخواهد بود. هر یک از ماسک ها حتی ماسک های طبیعی و خانگی نیز مدت زمان محدودی که معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه متغیر است برای استفاده و مصرف دارند که باید به آن توجه شود در غیر این صورت ممکن است پوست شما دچار آسیب شود.

پس از قرار دادن ماسک به روی پوست خود و گذشت زمان کافی باید پوست صورت را به طور کامل شست و شو دهید.در غیر این صورت ممکن است مقادیر باقی مانده ماسک به روی پوست باعث وارد شدن صدماتی به منافذ و سلول های آن شود.

در صورتی که پوست شما دچار عفونت و یا خراشیدگی شده و یا از جمله پوست های حساسی است که ممکن است در صورت مواجه شدن با مواد مختلف دچار آلرژی و حساسیت شود بهتر است پیش از استفاده از ماسک با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

کلام آخر

اگر می خواهید خستگی های یک روز کاری را از بین ببرید و پوست خسته خود را تسکین دهید استفاده از ماسکهای صورت را به شما توصیه می کنم . استفاده از ماسک خیار منافذ پوست شما را کوچکتر و پوست را روشن و شفاف و جوش های سر سیاه را از بین می برد. ماسکهای صورت در بهبود بیماری های پوستی شما بسیار مفید هستند و میتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید. برای خرید انواع کرم و محصولات زیبایی و مراقبتی پوست به گالری برادری مراجعه کنید.