شستن مو معمولا یک حرکت تکراری و روزمره است که خیلی به آن توجه نمی کنیم. اما بهتر است از این بعد روش مناسب و سلامتی را در پیش بگیرید. ممکن است شما یکسری عادات همیشگی برای شستن موهای خود داشته باشید اما اکثر افراد آسان ترین راه را انتخاب می کنند. موها را خیس می کنند شامپو می زنند و سپس آن را کاملا بی توجه آب کشی می نمایند. ولی این روش بیشترین صدمه را به موها وارد می کند.

حمام کردن، استفاده از شامپو و شستن مو برای افراد مختلف، با فاصله‌های زمانی متفاوتی انجام می‌شود. برخی عادت دارند هر روز دوش بگیرند و مسلماً در این صورت موهای خود را هم شامپو می‌کنند. ولی برای برخی دیگر یکی از نشانه‌های تمیزی سر و بدن، سنجیدن میزان چربی موی سر است. یعنی فرد زمانی روانه حمام می‌شود که حس کند موهایش به اندازه کافی چرب شده و وقت شامپو کردن موی سر رسیده است.

فهرست مطالب مقاله

جنس و نوع مو، ضخامت تارهای مو، چربی سر، سبک زندگی و نوع محصول استفاده شده برای شستن مو عواملی هستند که فاصله شامپو زدن مو را تعیین می‌کنند. به‌طور متوسط برای یک فرد عادی، با توجه به جنس مو، شستن یک روز در میان و یا حتی دو و سه روز در میان آن مناسب است. برای شستشوی مو نمی‌توان یک حکم کلی صادر کرد. اگر موهای سرتان به‌طور واضحی چرب شده است، کف سرتان می‌خارد یا به دلیل کثیفی مو پوسته‌پوسته شده، بدون شک علائمی را می‌بینید که هشدار می‌دهد زمان شامپو زدن مو فرا رسیده است.

شستشوی غیر‌اصولی موها باعث چرب شدن بیشتر پوست سر یا ایجاد شوره و موخوره می‌شود. به همین دلیل بهتر است یک‌بار برای همیشه نحوه صحیح شامپو زدن را یاد بگیرید تا در کنار انتخاب شامپوی مناسب، با شستن صحیح موهایتان از آن‌ها مراقبت کنید. در این مقاله از گالری برادری روش درست شامپو زدن مو و تمام بایدها و نبایدهای استفاده از شامپو را با هم مرور می‌کنیم.

نحوه شستن موهای چرب

کسانی که پوست سرشان چرب باشد در کمتر از 24 ساعت موهایشان ظاهری چرب به خود می گیرد و مجددا نیاز به استحمام خواهند داشت. خوشبختانه این افراد نیازی به نگرانی از دست رفتن رطوبت موهایشان ندارند زیرا پوست سرشان به اندازه کافی چربی (سبوم) تولید می کند. عرق کردن شدت تولید چربی پوست سر را افزایش می دهد. موهای چرب را بهتر است روزانه بشویید.

شستن مو

نحوه شستن موهای معمولی و خشک

اما موهای معمولی و خشک باید هر 2 یا سه روز یکبار با شامپو شسته شوند. اگر موهای خود را رنگ کرده اید این فاصله زمانی باید بیشتر شود. در ماه حداقل دو یا سه بار موهای خود را با آب خالی شستشو دهید. مخصوصا اگر موها بلند باشند. زیرا زمان بیشتری لازم است تا چربی های طبیعی پوست سر به ساقه ها برسند. افزایش سن باعث کاهش تولید سبوم می شود. بنابراین با بالا رفتن سن باید دفعات و حجم مصرف شامپو را کمتر نمود.

در نتیجه اگر احساس خشکی و وز بودن در موهای خود دارید موها را کمتر با شامپو بشویید.

مضرات شستن مو با آب داغ

شستن مو با آب داغ می‌تواند مضراتی برای سلامت و زیبایی موها و پوست سر داشته باشد. آب داغ باعث خشک و شکننده شدن موها می گردد. برای جلوگیری از ریزش موها از گرمای زیاد آب دوری کنید.

تصور نکنید که اگر موها را با آب داغ بشویید، چربی آن بهتر از بین می‌رود. بلکه موجب آسیب‌دیدگی چربی کف سر می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو این عادت را کنار بگذارید.

روش درست شامپو زدن موی سر

استفاده از تکنیک‌های مناسب در روش صحیح شامپو زدن به شما کمک می‌کند تا بدون آسیب زدن به پوست سر و فولیکول‌های مو، شادابی و سلامت موها را تجربه کنید. بنابراین، یک بار برای همیشه قدم به قدم با مراحل شامپو کردن موی سر همراه ما باشید. روش صحیح شستن مو و استفاده از شامپو شامل مراحل زیر است:

1.آماده‌سازی مو

موهای خود را به خوبی شانه کنید تا گره‌ها باز شوند. این کار کمک می‌کند که موها کمتر دچار شکستگی شوند.

2.خیساندن مو

موهای خود را به خوبی با آب ولرم (نه خیلی داغ و نه خیلی سرد) خیس کنید. آب داغ می‌تواند باعث خشکی پوست سر و موها شود.

شستن مو مراحل

3.استفاده از شامپو

مقدار مناسبی از شامپو (به اندازه یک سکه) را در دست خود بریزید و بین دست‌ها بمالید و سپس به آرامی روی پوست سر و ریشه‌های موها بمالید.با نوک انگشتان به آرامی و به صورت دایره‌ای ماساژ دهید.

شستن شامپو

4.موهای خود را به خوبی با آب ولرم بشویید تا تمامی شامپو از موها خارج شود. باقی ماندن شامپو روی موها می‌تواند باعث خشکی و ایجاد شوره شود.

5.استفاده از نرم‌کننده (کانديشنر)

مقدار مناسبی از نرم‌کننده را روی انتهای موها بمالید. از مالیدن نرم‌کننده به ریشه‌ها و پوست سر خودداری کنید زیرا ممکن است باعث چرب شدن سریع موها شود. اجازه دهید نرم‌کننده چند دقیقه روی موها بماند (مطابق با دستورالعمل محصول).

6.شستن نرم‌کننده

موهای خود را به خوبی با آب ولرم بشویید تا تمام نرم‌کننده از موها خارج شود.

بهترین روش خشک کردن موها

زمانی که موها خیس هستند، در آسیب‌پذیر‌ترین حالت خود قرار دارند؛ پس مرحله خشک‌کردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از مو است. برای این کار به هیچ عنوان حوله‌های زبر را محکم روی موهای خود نکشید. بلکه آن‌ها را با یک حوله نرم به‌آرامی فشار دهید و تا حدامکان اجازه دهید موها خود به خود در هوای آزاد خشک شوند.

  • از مالش شدید موها خودداری کنید زیرا می‌تواند باعث شکنندگی و آسیب به موها شود.
  • اجازه دهید موها به طور طبیعی خشک شوند یا از حالت‌دهنده‌های حرارتی با دمای کم استفاده کنید.
  • اگر هم می خواهید از سشوار یا اتو مو استفاده کنید، حتما از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید تا موهایتان آسیب نبیند.

نکات مهم شستشو و خشک کردن مو

  • موهای خود را بیش از حد نشویید: شستن موها هر روز یا چند بار در روز می تواند به موها و پوست سر آسیب برساند. به طور کلی، 2 تا 3 بار شستشو در هفته برای اکثر افراد کافی است.
  • از آب داغ برای شستن موها استفاده نکنید: آب داغ می تواند به پوست سر و موها آسیب برساند. از آب ولرم برای شستن موها استفاده کنید.
  • اگر آب حمام دارای مواد معدنی و به‌ اصطلاح آب سخت است، از آب تصفیه شده برای شستن موهای خود استفاده کنید تا ترکیبات آب به موهای شما آسیبی نزند.
  • موهای خود را به آرامی ماساژ دهید: هنگام شستن موها، پوست سر را به آرامی ماساژ دهید. این کار به گردش خون در پوست سر کمک می کند و باعث می شود موها قوی تر رشد کنند.فشار زیاد به پوست سر و مو باعث ایجاد موخوره و آسیب به پوست سر می‌شود.
  • از شامپو و نرم کننده مناسب استفاده کنید: شامپو و نرم کننده مناسب برای نوع موی خود را انتخاب کنید.
  • شانه زدن مو: موهای مرطوب را با یک شانه دندانه‌پهن شانه کنید تا از گره‌ها باز شوند و از شکستگی موها جلوگیری شود.

  • از سشوار و اتو مو با احتیاط استفاده کنید: اگر می خواهید از سشوار یا اتو مو استفاده کنید، حتما از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید تا موهایتان آسیب نبیند.

با رعایت این نکات ساده می توانید موهای خود را به طور صحیح بشویید و از سلامت و زیبایی آنها لذت ببرید.

کلام پایانی

 درنهایت بهتر است بدانید که روش شستن انواع مو به جنس آن، بافت پوست سر، خشک یا چرب بودن مو و البته اولویت‌های شما بستگی دارد. برای بعضی از افراد شستن هر روزه موها باعث خشک شدن و تحریک‌پذیری پوست سر می‌شود. اما در بعضی دیگر از افراد در صورت عدم شستشوی روزانه، موها چرب می‌شود. به همین دلیل قبل از اینکه برای شستن موهایتان یا حتی خرید شامپو اقدام کنید، بهتر است موهای خود را بهتر بشناسید.

با انجام نحوه صحیح شامپو زدن و ماساژ صحیح مو از موهای خود مراقبت کنید و مانع از شکنندگی آن شوید. همان‌طور که در این مطلب خواندید، طریقه استفاده از شامپو کار بسیار آسانی‌ست و فقط نیاز به کمی توجه دارد. بسیاری در مورد تفاوت روش شستشوی مو در آقایان و خانم‌ها سوال می‌پرسند اما جالب است بدانید که روش صحیح شستن موی آقایان و خانم‌ها تفاوتی ندارد و تمام موارد برای هر دو قابل‌اجرا است.