ضد آفتاب و مصرف آن افزون بر حفظ زیبایی و سلامت پوست، در جلوگیری از سرطان پوست هم اثرگذار است با این حال اگر طرز صحیح استفاده از کرم ضدآفتاب را بلد نباشید، امکان دارد با اینکه وقت و هزینه خود را جهت خرید آن صرف کرده‌اید، نتیجه مطلوب و مدنظر خود را از آن نگیرید. مثلا یکی از مسائلی که شاید علاقه داشته باشید بدانید این است که قبل از ضد افتاب چی بزنیم یا چه مقدار کرم ضد آفتاب بزنیم و چگونه از این کرم استفاده کنیم؟

کرم ضد آفتاب یک محصول موضعی محافظت از پوست در مقابل نور خورشید است که بخشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) را جذب یا منعکس می کند و بنابراین به محافظت در برابر آفتاب سوختگی کمک می کند . کرم های ضد آفتاب به صورت لوسیون، اسپری، ژل، فوم، پودر و دیگر محصولات موضعی تولید می شوند. استفاده از این کرم ها به همراه دیگر وسایل محافظتی مانند لباس های پوشیده، کلاه، آفتابگیر، دستکش، عینک و … توصیه می شود.

فهرست مطالب مقاله

معمولا یک روتین پوستی شامل چند محصول مختلف است. از بعضی از این محصولات می‌توانید بسته به اهداف خود صرف‌نظر کنید، اما مرطوب‌کننده‌ و کرم ضدآفتاب‌ هر دو ضروری هستند. چه بیرون بروید و چه روز خود را در داخل خانه سپری کنید، برای کسب بیشترین فایده از محصولات مراقبت از پوست باید بدانید که چگونه و چه زمانی و چه مقدار از آن‌ها استفاده کنید. 

ضد آفتاب چند نوع دارد؟

ضدآفتاب‌ها انواع مختلفی دارند. این محصولات از نظر ترکیب، نحوه‌ی عملکرد در برابر نور خورشید و افرادی که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، با هم تفاوت دارند. به‌طور کلی، ضدآفتاب‌های رایج را می‌توان به دو گروه طبقه‌بندی کرد:

ضد آفتاب انواع1

ضدآفتاب‌هایی که برچسب «طیف گسترده»، «محافظت چندگانه» یا «محفاظت در برابر UVA/UVB» دارند، معمولاً حاوی ترکیبات هر دو دسته (معدنی و شیمیایی) مانند آووبنزون تثبیت‌شده، اکامسول، اکسی بنزون، دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی (زینک اکساید) هستند.

۱. ضدآفتاب شیمیایی

ضدآفتاب‌های شیمیایی حاوی موادی مانند اکسی‌بنزون، آزوبنزون، اکتیسالات و… هستند. این محصولات از موادی تشکیل شده‌اند که اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید را بعد از جذب به گرما تبدیل کرده و سپس آن را از سطح پوست آزاد می‌کنند.

فرمولاسیون ضدآفتاب‌های شیمیایی به‌صورتی طراحی شده است که به‌سرعت جذب پوست شوند و در برابر آب مقاوم باشند. بنابراین، اگر شنا می‌کنید یا فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهید که باعث تعریق زیاد می‌شوند، ضدآفتاب شیمیایی بهترین عملکرد را برای شما دارد.

۲. ضدآفتاب فیزیکی

ضدآفتاب فیزیکی که به‌ آن ضدآفتاب مینرال یا معدنی هم گفته می‌شود، از ترکیباتی مثل دی‌اکسید تیتانیوم و زینک اکسید تشکیل شده است. ضدآفتاب‌های فیزیکی به‌عنوان یک سپر محافظ عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، مانند آینه اشعه‌های مضر خورشید را منعکس می‌کنند و به آن‌ها اجازه نمی‌دهند وارد پوست شوند. اما ممکن است کمی روی پوست احساس سنگینی ایجاد کنند و رنگ سفیدی روی آن باقی بگذارند.

اگر پوست حساسی دارید، ضدآفتاب‌های فیزیکی می‌توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. آن‌ها روی سطح پوست قرار می‌گیرند و به همین دلیل آن را کمتر تحریک می‌کنند.

چگونه از ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی استفاده کنیم؟

برای پاسخ به سوال چگونه ضد آفتاب شیمیایی بزنیم، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تمیز کردن پوست : پوست خود را با محصولات تمیز کننده مناسب شستشو دهید و آن را به طور کامل خشک کنید. این کار به پوست شما کمک می‌ کند تا ضد آفتاب بهتر جذب شود.
  2. زدن ضد آفتاب روی صورت: توصیه می‌ شود حجمی به اندازه یک سکه، دو بند دو انگشت یا یک قاشق چای‌ خوری استفاده کنید. می‌ توانید ضد آفتاب را به دست خود بزنید و سپس به آرامی روی پوست خود بمالید.
  3. توزیع ضد آفتاب: ضد آفتاب را به طور یکنواخت روی پوست خود پخش کنید. با انگشتانتان ضد آفتاب را روی پوست بمالید. به خصوص به نقاط آفتاب‌ دیده مانند صورت، گردن، گوش، دست‌ ها و پاها توجه کنید.
  4. جذب ضد آفتاب: پس از مالیدن ضد آفتاب روی پوست، صبر کنید تا کاملاً جذب شود. این زمان به ضد آفتاب اجازه می‌ دهد تا به پوست نفوذ کند و محافظت لازم را ارائه دهد.
  5. تمدید ضد افتاب: هر 2 تا 3 ساعت یا پس از شنا یا تعریق شدید، ضد آفتاب را دوباره استفاده کنید.
  6. رعایت دستورالعمل تولید کننده: همیشه به دستورالعمل‌ ها و توصیه‌ های شرکت تولید کننده ضد آفتاب توجه کنید و مقادیر و زمان‌ های توصیه شده را رعایت کنید.

بهتر است قبل از استفاده از ضد آفتاب شیمیایی، دستورالعمل‌ های موجود بر روی بسته‌ بندی محصول را مطالعه کنید و همیشه به توصیه‌ های تولید کننده پایبند باشید.

حتی گوش‌ها نیز ممکن است در معرض تابش خورشید قرار بگیرند و دچار آفتاب‌سوختگی شوند؛ پس تمام نواحی که نور خورشید به آنها برخورد می‌کند با ضد آفتاب بپوشانید. مثلا اگر به یک استخر روباز رفته اید، لازم است تا گوش، کمر، شانه‌ها و حتی پشت زانوهای خود را نیز کرم ضد آفتاب بزنید.

استفاده از ضد آفتاب فیزیکی بسیار مهم است زیرا می‌ تواند پوست را در برابر اشعه‌ های مضر UV آفتاب محافظت کند.

چگونه ضد آفتاب فیزیکی بزنیم آورده شده است:

  1. انتخاب محصول مناسب: برای استفاده از ضد آفتاب فیزیکی، ابتدا باید یک محصول مناسب را انتخاب کنید. ضد آفتاب‌ های فیزیکی معمولاً حاوی عناصر معدنی مانند اکسید روی و یا تیتانیوم دی‌ اکسید هستند. اطمینان حاصل کنید که محصول شامل این عناصر است.
  2. بررسی عامل حفاظت: هنگام خرید ضد آفتاب، برچسب روی بسته‌ بندی را بررسی کنید و عامل حفاظت درج شده را بررسی کنید. عامل حفاظت (SPF) نشان دهنده میزان محافظت در برابر اشعه UVB است. برچسب می‌ تواند ارقامی مانند SPF 30 یا SPF 50+ داشته باشد.
  3. استفاده قبل از ورود به محیط آفتابی: پیش از ورود به محیط آفتابی، ضد آفتاب را به پوست خود بزنید. به طور معمول، مقداری از ضد آفتاب را به صورت یک لایه نازک بر روی پوست صورت و بدن تمپ بزنید و از طریق ماساژ ملایم، ضد آفتاب را به پوست جذب کنید.
  4. تمدید استفاده: برای حفظ محافظت، هر 2 تا 3 ساعت یا پس از شنا یا تعرق شدید، ضد آفتاب را دوباره به پوست بزنید.
  5. استفاده در هر فصل: ضد آفتاب برای استفاده در تمام فصل‌ ها ضروری است. اشعه مضر UV در طول سال و در هر آب و هوایی وجود دارند. بنابراین، حتی در روز های ابری و یا در فصل‌ های سرد، ضد آفتاب را به پوست خود بزنید.

کی و چه موقعی از ضدآفتاب استفاده کنیم؟

نکته مهم بعدی که در استفاده از ضدآفتاب باید در نظر داشته باشید، زمان استفاده از آن است.

ضد آفتاب کی

10 صبح تا 4 بعدازظهر شدت تابش نور خورشید بیشتر از دیگر ساعت‌ها است و ممکن است حتی اگر ضد آفتاب هم بزنید باز هم کمی دچار سوختگی شوید بنابراین از این اتفاق تعجب نکنید.

برای اینکه ضدآفتاب شما به درستی به وظیفه‌اش عمل کند و تاثیر مورد انتظار را داشته باشد، توجه به زمان استفاده از آن نیز مهم است.

در رابطه با زمان استفاده از ضدآفتاب، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • قبل از ضدآفتاب حتما باید از آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • بهترین زمان استفاده از ضدآفتاب، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از خروج از خانه است؛ در غیر این صورت ضدآفتاب به‌درستی عمل نخواهد کرد و پوست شما از آسیب آفتاب، مصون نخواهد ماند.
  • به علاوه، اگر قرار است که مدت زیادی را خارج از خانه باشید، بهتر است که تقریبا هر ۳ ساعت یک‌بار، ضدآفتاب خود را تجدید کنید.
  • اگر هوا گرم است و فکر می‌کنید که امکان عرق کردن وجود دارد، یا اگر قرار است جایی بروید که احتمال خیس شدن صورتتان وجود دارد، بهتر است که از انواع ضدآفتاب مقاوم در برابر رطوبت (ضدآب) استفاده کنید.

چه مقدار و اندازه‌ای از ضدآفتاب استفاده کنیم؟

میزان استفاده از ضدآفتاب بسیار اهمیت دارد. استفاده بیش از اندازه از ضدآفتاب شاید بتواند تاثیر آن را زیاد کند، اما شکی نداشته باشید که استفاده کمتر از میزان لازم، هیچ اثری روی پوست شما نخواهد داشت.

درست به همین دلیل است که مقدار استفاده از ضدآفتاب بسیار باید کنترل‌شده و به اندازه کافی باشد.

مقدار استفاده از هر نوع ضدآفتاب، به شرح زیر است:

  • اگر ضد آفتاب بافت کرمی بود و دارای سری کوچک و باریک بود، میزان استفاده از باید حدود ۲ انگشت کامل باشد؛ به این صورت که شما ضدآفتاب را باز کرده، از بالا تا پایین دو انگشت خود را با ضدآفتاب یک خط می‌کشید.

سپس همان مقدار را روی صورت و گردن خود می‌مالید.

  • اگر ضدآفتاب شما بافت کرمی داشت و دارای سری بزرگ و گشاد بود، میزان استفاده از آن باید حدود ۲ بند انگشت باشد؛ به این صورت که شما ضدآفتاب را باز می‌کنید و یک خط صاف از ضدآفتاب بر روی دو بند انگشت از دو انگشت خود می‌کشید. این مقدار برای پوشش کل صورت کافی است.
  • اگر ضدآفتاب شما بافت رقیق و فلوییدی داشت نیز باید ۲ انگشت کامل از آن استفاده کنید. ضدآفتاب فلوییدی بسیار زودجذب است و استفاده کم از آن می‌تواند مانع پوشش کل صورتتان شود؛ به همین دلیل است که باید مقداری بیشتر از مواقع عادی از آن استفاده کرد.

از ضد آفتاب در هر بار مصرف، نه کم استفاده کنید و نه زیاد؛ درست همان‌طور که در قسمت بالا عنوان شد و به همان میزان ضد آفتاب را به پوست خود بزنید.

بهترین SPF برای ضدآفتاب کدام است؟

از دیگر مواردی که به هنگام استفاده از ضدآفتاب باید در نظر داشته باشید، SPF ضدآفتاب است.

SPF در حقیقت مخفف عبارت Sun Protection factor است و معنای آن نیز میزان حفاظت ضدآفتاب از پوست شما، در برابر اشعه‌های مضرآفتاب است.

هر چقدر که عدد SPF بالاتر باشد، قدرت محافظت ضدآفتاب در برابر اشعه‌های مضر نیز بیشتر خواهد شد.

در رابطه با انتخاب SPF ضدآفتاب، بد نیست که نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • به هیچ وجه سراغ ضدآفتابی که SPF آن زیر ۳۰ است نروید؛ زیرا عملا هیچ فایده‌ای برای محافظت از پوست شما ندارد.
  • یک ضدآفتاب استاندارد، باید حداقل دارای SPF 30 باشد؛ در این صورت می‌تواند تا ۹۶ درصد از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند.
  • ضدآفتاب دارای SPF 50 نیز از انواع متداول ضدآفتاب هستند و میزان محافظت‌کنندگی آن‌ها تا حدود ۹۸ درصد افزایش پیدا می‌کند.
  • در آخر توجه داشته باشید که SPF بالاتر از ۵۰، فرق چندانی با دو مورد قبلی ندارد و لازم نیست که زیاد برای آن حساسیت نشان دهید.

پیش از زدن ضد آفتاب ابتدا آن را خوب تکان دهید تا تمام ترکیبات آن به خوبی با هم مخلوط شوند.

نکات قابل توجه برای خرید و استفاده از ضد آفتاب

در هنگام خرید ضدآفتاب و استفاده از آن به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از کرم ضدآفتاب باید بخش جدایی‌ناپذیر روتین پوستی شما باشد. حتی اگر قصد دارید برای مدت کوتاهی بیرون از خانه باشید، خوب است از ضدآفتاب استفاده کنید. کرم ضدآفتاب را روی پوست تمیز و خشک بمالید.
  • ضدآفتابی بخرید که SPF آن حداقل ۳۰ باشد. ترجیحا ضدآفتاب‌های مقاوم در برابر آب را انتخاب کنید.
  • بهتر است یک ضد‌آفتاب طیف گسترده (broad-spectrum) بخرید که هم اشعه UVA و هم اشعه UVB را مسدود کند. اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید بر اساس طول موج به سه نوع اصلی تقسیم می‌شود: UVB ،UVA و UVC. پرتوهای UVA طول موج بیشتری دارند و باعث ایجاد علائم پیری پوست می‌شوند (مانند چین و چروک و لکه‌های خورشید)، در حالی که پرتوهای UVB طول موج کوتاه‌تری دارند و مسؤول آفتاب‌سوختگی هستند. در کنار ضد آفتاب می‌توانید از انواع کرم ضد لک و کرم ضد چروک نیز استفاده کنید.
ضد آفتاب استفاده

کرم‌های ضد آفتاب را در جای خشک و خنک قرار دهید و به تاریخ انقضای آنها نیز توجه داشته باشید.

  • از ضدآفتاب در تمام طول سال استفاده کنید. اشعه‌ی مضر خورشید حتی در روزهای ابری هم می‌تواند به پوست شما نفوذ کند. اشعه‌ی ماوراء بنفش نه‌تنها باعث آسیب‌دیدگی پوست می‌شود و شما را مسن‌تر از سن خود نشان می‌دهد، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برد.
  • محصولات چندکاره را با دقت بخرید. ممکن است بخواهید برای جلوگیری از سردرگمی و همچنین صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ی خود، محصولی را انتخاب کنید که هم ضدآفتاب باشد و هم خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته باشد. در هنگام خرید چنین محصولی حتما مطمئن شوید که از SPF کافی برای محافظت از پوست شما در فضای باز برخوردار باشد.
  • از ضدآفتاب‌های مخصوص بدن برای صورت استفاده نکنید. پوست صورت با پوست سایر نواحی بدن متفاوت است. کرم ضدآفتابی که برای بدن طراحی شده است غالبا چرب است که این برای صورت ایده‌آل نیست. در مقابل، ضدآفتاب مخصوص صورت می‌تواند بدون مسدود کردن منافذ پوست یا چرب کردن بیش از حد آن، نیاز شما را برآورده کند.

سخن آخر

معمولا همه‌ی محصولات مراقبت از پوست، از جمله مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها، متناسب با انواع پوست طراحی شده‌اند و حاوی مواد مختلفی هستند. برای تایید نحوه‌ی تعامل آن‌ها با یکدیگر و تاثیری که روی عملکردهای هم دارند، به مطالعات بیشتری نیاز است. صرف‌نظر از این موضوع، توصیه می‌کنیم که برای داشتن پوست سالم و زیبا و جلوگیری از بروز علائم پیری زودرس، استفاده از ضدآفتاب و مرطوب‌کننده را جدی بگیرید و هیچ‌یک از آن‌ها را از برنامه‌ی روتین خود حذف نکنید.

گران‌ترین ضد آفتاب هرگز به معنای بهترین ضد آفتاب نیست. به هنگام انتخاب ضد آفتاب محصولی را انتخاب کنید که حداقل SPF آن معادل 30تا50 باشد تا محافظت مناسبی از پوست شما به عمل آورد. پس از انتخاب یک ضد آفتاب با کیفیت مطلوب، مهم است که با نحوه صحیح استفاده از ضد آفتاب نیز آشنا باشید تا آن‌طور که انتظار می‌رود تاثیر آن را روی پوست خود مشاهده نمایید. امیدواریم این مقاله از گالری برادری توانسته باشد اطلاعات مفیدی را به شما خواننده عزیز ارائه دهد.