پوست خشک و پوست دهیدراته دو مفهوم متفاوت هستند، هرچند ممکن است علائم مشابهی داشته باشند.تفاوت پوست دهیدراته (کم آب) و پوست خشک در این است که پوست دهیدراته آب از دست داده است. (هم پوست چرب میتواند کم آب باشد هم پوست خشک)  اما پوست خشک به پوستی گفته می شود که به طور موروثی و یا تحت تاثیر عوامل محیطی قادر به تولید چربی مفید و موثر پوست نیستند.

تشخیص اینکه پوست شما خشک است یا دهیدراته می‌تواند دشوار باشد، زیرا علائم این دو می‌تواند همپوشانی داشته باشد. پوست خشک و پوست دهیدراته هر دو می‌توانند زبر، پوسته‌پوسته و تحریک‌پذیر باشند، اما تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد.

یکی از شایع‌ترین شکایت‌های افراد با شروع فصل پاییزو بهار ، خشکی پوست است که با معمولا با احساس خارش و حتی ترک‌خوردگی همراه می‌شود. البته خشکی ذاتی پوست با کاهش رطوبت پوست که تحت‌ عنوان پوست دهیدراته شناخته می‌شود، تفاوت‌هایی دارد که لزوم شناخت علائم هر یک در بهبود پوست موثر است.

معمولا پوست خشک و دهیدراته با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند اما از آنجا که علل بروز آنها متفاوت است نیاز به اقدامات بهبود و درمان متفاوتی نیز دارند.

فهرست عناوین مقاله

پوست خشک و دهیدراته دو اصطلاحی هستند که معمولا به اشتباه جای یکدیگر به کار می‌روند در صورتی که تفاوت بین پوست خشک و دهیدراته بسیار زیاد است. پوست خشک یکی از انواع پوستی است که بخاطر کمبود چربی پوست رخ می‌دهد اما پوست دهیدراته یک عارضه است که بخاطر کمبود آب در بدن برای پوست اتفاق افتاده می‌افتد.

در این مقاله از گالری برادری به تفاوت پوست دهیدراته و خشک می‌پردازیم و شما را راهنمایی می‌کنیم تا متوجه شوید پوست شما خشک است یا در اثر کم آبی دهیدراته شده است؟ سپس با توجه به تفاوت بین پوست خشک و دهیدراته بهترین روش های درمان را برای هر دو مشکل به شما معرفی می‌کنیم.

برای اینکه بدانیم چگونه یک مرطوب کننده یا آبرسان پوست خوب برای پوستمان انتخاب کنیم، ابتدا باید تشخیص دهیم پوستمان دهیدراته است یا خشک.

چگونه پوست خشک را از پوست دهیدراته تشخیص دهیم؟

  • خشکی پوست یک ویژگی سرشتی است اما دهیدراته شدن پوست اکتسابی است.
  • پوست خشک چربی کمتری دارد اما پوست دهیدراته آب کمتری دارد.
  • خشکی پوست دائمی است. دهیدراته بودن موقتی است.
  • پوست خشک یک نوع پوست است. پوست دهیدراته یک عارضه است.
  • پوست دهیدراته در اثر عوامل مختلفی مثل شرایط آب و هوایی، رژیم غذایی نادرست، عدم نوشیدن آب کافی و مواجهه بیش از حد در برابر آفتاب ایجاد می شود.

پس نتیجه می گیریم که پوست خشک به دلیل کمبود روغن طبیعی پوست است، در حالی که پوست دهیدراته ناشی از کمبود آب در لایه‌های پوست است.

یک راه تشخیص :
پوست گونه خود را مطابق شکل، خیلی آرام نیشگون بگیرید. اگر سریع به جای خود بازگشت پوست تان دهیدراته نیست. اما اگر چروک خورد و سریع به جای خود برنگشت احتمالا دهیدراته است.

توجه داشته باشید که قوام یا الاستیسیته پوست(کشسانی پوست) به دو عامل بستگی دارد:
1- میزان رطوبت لایه فوقانی پوست
2- میزان کلاژن و الاستین لایه میانی پوست

پوست خشک

پوست خشک نوعی پوست است که به طور ذاتی فاقد چربی و روغن کافی است. این مشکل به دلیل کمبود سبوم (روغن طبیعی پوست) در لایه‌های پوست رخ می‌دهد.

این نوع از پوست ها همواره احساس خشکی، کشیدگی و خارش داشته و گاهی پوسته پوسته می شوند. همچنین توانایی حفظ و نگهداری رطوبت در این پوست ها بسیار کم است و به همین دلیل اغلب مواقع زبر هستند و حتی بیشتر از سایر افراد در معرض بروز علائم پیری زودرس نظیر خطوط و چروک پوستی می باشند.

علت‌ها: معمولاً به عوامل ژنتیکی، افزایش سن و یا شرایط محیطی مانند هوای سرد و خشک وابسته است.

ویژگی‌ها:

    • احساس زبری و خشکی
    • پوست ممکن است پوسته‌پوسته شود.
    • احتمال خارش و تحریک‌پذیری
    • خطوط ریز و چین‌وچروک‌های زودرس

درمان خشکی پوست

برای درمان خشکی پوست از مرطوب‌کننده‌های حاوی روغن، مصرف کرم‌های چرب و استفاده از محصولات ملایم و غیرتحریکی استفاده کنید

پوست دهیدراته

پوست دهیدراته به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن پوست آب کافی ندارد. این مشکل می‌تواند برای انواع مختلف پوست (چرب، مختلط، یا خشک) اتفاق بیفتد.

پوست های دهیدراته یا کم آب معمولا کدر و بی حال و خسته به نظر می رسند و گاهی قرمز می شوند. این پوست ها منافذ باز بسیار زیادی نیز دارند. از طرفی نواحی اطراف چشم در این افراد تیرگی و گودی بیشتری داشته و اثری از شادابی و طراوت در آن ها دیده نمی شود. در افراد دارای پوست های دهیدراته خطوط ریز و چروک ها زودتر نمایان می گردد. این پوست ها استحکام و انعطاف پذیری کافی را نداشته و دچار افتادگی و شل شدن می شوند.  

علت‌ها: عوامل محیطی، استفاده از محصولات مراقبتی ناسازگار، رژیم غذایی نامناسب، مصرف کم آب و استرس می‌توانند منجر به دهیدراته شدن پوست شوند.

ویژگی‌ها:

  • احساس کشیدگی پوست
  • ظاهر کدر و بی‌جان
  • خطوط ریز که ممکن است موقتی باشند
  • افزایش حساسیت و تحریک‌پذیری

درمان دهیدراته بودن پوست

برای درمان پوست دهیدراته افزایش مصرف آب، استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی آب، استفاده از سرم‌های هیالورونیک اسید و اجتناب از محصولات خشکی‌زا مانند صابون‌های قوی و محصولات حاوی الکل مؤثر می باشد.

محصولات مناسب پوست خشک و دهیدراته

نوع محصول توضیحات مثال‌ها
شوینده‌ها ملایم و بدون عطر باشند. از شوینده‌های قوی که پوست را خشک می‌کنند خودداری کنید. ژل شستشوی صورت بی یلندا
مرطوب کننده‌ها به طور مرتب، به خصوص بعد از حمام یا دوش، از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده‌های حاوی هیالورونیک اسید، گلیسرین و سرامیدها مفید هستند. کرم آبرسان درماگور
آبرسان‌ها آبرسان‌ها را می‌توان زیر مرطوب کننده استفاده کرد تا رطوبت بیشتری به پوست برسد. سرم هیالورونیک اسید دکتر کلوگل
ماسک‌ها ماسک‌های مرطوب کننده و آبرسان می‌توانند به طور یک یا دو بار در هفته برای افزایش رطوبت پوست استفاده شوند. ماسک ورقه‌ای آبرسان گابلین
روغن‌ها روغن‌های صورت مانند روغن آرگان و روغن نارگیل می‌توانند به حفظ رطوبت پوست کمک کنند. روغن آرگان گلیس
ضد آفتاب‌ها از ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر به طور روزانه استفاده کنید تا از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. ضد آفتاب بی رنگ درماگور

بهترین توصیه‌ها برای بهبود خشکی پوست

متخصصان پوست معتقدند که کافئین عاملی مهم در ایجاد خشکی پوست صورت و بدن است. برای داشتن پوست زیبا سعی کنید خوردن قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین را به حداقل برسانید. روزانه از روتین پوستی مناسب و ضدآفتاب استفاده کنید. خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه مثل گوجه‌فرنگی، کاهو و هندوانه بدن شما را از کم‌آبی محافظت می‌کنند.موارد زیر هم مهم و تأثیرگذار است:

خرید بهترین انواع محصولات مراقبت از پوست از گالری برادری

1.نوشیدن آب فراوان

آب ماده اساسی همه سلول‌های بدن از جمله پوست است. 70درصد پوست از آب تشکیل شده ‌است. نوشیدن آب به حفظ رطوبت مورد نیاز بدن کمک می‌کند و تعادل سلول‌های پوست را بهبود می‌بخشد.

2.محافظت از پوست در برابر دمای بیرون

از شست‌وشوی پوست با آب گرم باید پرهیز کرد زیرا گرمای آب، خشکی پوست را تشدید می‌کند. همچنین هنگام حضور در شرایط دمایی سرد، لازم است پوست با محصول مرطوب‌کننده ماساژ داده ‌شود تا در برابر عوامل آسیب‌رسان بیرونی محافظت گردد.

3.استفاده از محصولات متناسب با ساختار پوست

در صورتی‌که خشکی پوست همیشگی لازم است از محصولات حاوی ترکیبات چرب استفاده شود تا لایه محافظ پوست ترمیم و رطوبت طبیعی پوست حفظ گردد.

برای پوست دهیدراته نیز ماساژ پوست با کرم‌ و دیگر محصولات آبرسان توصیه می‌شود. افرادی که پوست چرب اما کم‌آب دارند باید محصولات بدون چربی تهیه کنند تا سطح چربی زیاد پوست آزاردهنده نباشد.

پوست ماساژ

برای انتخاب محصولات پوستی مناسب برای پوست های کم آب لازم است که به ترکیبات آن توجه داشته باشید. زیرا برخی از ترکیبات به کار رفته در محصولات ممکن است سبب کم آبی بیش تر و یا حتی التهاب پوست شود. موارد گفته شده در زیر به شما کمک می کند تا انتخاب محصول مناسبی داشته باشید:

  • عدم استفاده از محصولات تحریک کننده پوست مانند اسانس نعناع، الکل، منتول و رایحه‌های تند که سبب زبرتر شدن و ملتهب تر شدن پوست می شوند.
  • عدم استفاده از اسکراب های لایه بردار با فیس براش؛ زیرا این ابزار می توانند سبب آسیب بیشتری بر روی سطح پوست دهیدراته شود.
  • عدم مصرف بیش از اندازه از محصولات مراقبت پوستی، با وجود این که مواد اولیه نظیر ویتامین C، AHA، BHA و رتینول برای پوست مفید اند، اما استفاده بیش از حد از آن ها سبب بی رنگ و رو به نظر رسیدن پوستتان می شود.
  • عدم استفاده از سرم ها و مرطوب کننده های حاوی آنتی اکسیدان
  • عدم استفاده از پاک کننده های صابونی

کلام آخر

تشخیص دقیق نوع پوست و علت خشکی آن، برای درمان صحیح ضروری است. اگر پوست شما مستعد خشکی است، مهم است که یک روتین مراقبت از پوست مناسب برای خود ایجاد کنید. برای درمان پوست خشک و دهیدراته تنها استفاده از آبرسان و مرطوب کننده کافی نیست، بلکه باید یک روتین پوستی منظم داشته باشید و از محصولات متعددی مانند ضد آفتاب، شوینده، تونر و … استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

مراقبت از پوست یک فرآیند مداوم است و باید به طور منظم انجام شود تا پوست سالم و زیبا باقی بماند. با انجام نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید از خشکی پوست جلوگیری کرده و پوستی نرم، لطیف و درخشان داشته باشید.