منافذ باز پوست یکی از مشکلات رایج پوستی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. این منافذ می‌توانند ظاهری نازیبا به پوست بدهند و زمینه‌ساز مشکلاتی مانند آکنه و چربی اضافی شوند. درواقع این منافذ، روزنه‌های کوچکی هستند که در سراسر پوست شما، به خصوص در صورت، قفسه سینه و پشت شما وجود دارند. آنها به غدد چربی متصل هستند که چربی (سبوم) را تولید می‌کنند. این چربی به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک می‌کند و همچنین می‌تواند به سلول‌های مرده پوست و سایر مواد زائد کمک کند تا از منافذ خارج شوند.

عناوینی که خواهید خواند

منافذ باز پوست همان چاله‌ها یا گودال‌های کوچکی هستند که روی پوست ظاهر می‌شوند و پوست را مانند پوست پرتقال می‌کنند. این منافذ باعث می‌شوند پوست کدر و پیر به نظر بیاید. افرادی که پوست چرب دارند، مستعد ابتلا به این مشکل هستند، چون تولید سبوم در پوست آن‌ها بالا است. منافذ می‌توانند همچنین منجر به عارضه‌هایی مثل جوش سیرسیاه و آکنه شوند و ظاهر پوست را زشت کنند.

عوامل مختلفی مثل استرس، ژنتیک و مراقبت ناکافی از پوست می‌توانند احتمال بروز منافذ باز را بیشتر کنند. با افزایش سن پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد که این موضوع عارضه‌ی ذکر شده را بدتر می‌کند. در ادامه، به توضیح علل، روش‌های پیشگیری و درمان منافذ باز پوست می‌پردازیم.

انواع منافذ باز پوست

با توجه به نوع پوست شما انواع منافذ پوست وجود دارد که عبارتند از:

منافذ باز صورت
  • منافذ O شکل: این منافذ که احتمالا در منطقه T (پیشانی، بینی و چانه) دیده می‌شوند، گرد هستند. اگر مستعد آکنه هستید یا پوست چربی دارید، ممکن است این نوع منافذ بزرگ را روی پوست صورت خود مشاهده کنید.
  • منافذ U شکل: خشکی پوست در ایجاد این نوع منافذ نقش دارد.
  • منافذ Y شکل: با افزایش سن، تولید کلاژن در پوست کاهش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود منافذ شکل قطره‌ی آب به خود بگیرند که به منافذ Y شکل هم معروف هستند. منافذ Y شکل بیشتر روی گونه‌ها ظاهر می‌شوند.

علل منافذ باز پوست

اگر به پوست برخی افراد نگاه کنید، روزنه‌های بسیار ریزی را روی آن مشاهده خواهید کرد که یکدست بودن و زیبایی پوست آن‌ها را از بین برده است. این روزنه‌ها همان منافذ پوست هستند که گشاد شده‌اند و روی پوست به رنگ تیره دیده می‌شوند. دلیل تیره بودن منافذ پوست این است که این روزنه‌ها در واقع پیازهای بسیار ریز مو هستند که به دلیل باز شدن منافذ از پوست بیرون زده‌اند. در کنار این پیازهای کوچک غدد چربی وجود دارد.ترشح چربی از این غدد باعث می‌شود که پوست بعد از ایجاد منافذ چرب‌تر شود و همین چربی بیشتر خود زمینه‌ای برای ایجاد مشکلات بیشتر خواهد بود. البته توجه کنید که وجود منافذ پوست به‌خودی‌خود مشکل‌آفرین نیست.

در صورتی که عوامل خارجی مانند چربی، پوست مرده، جوش و آکنه جلوی تنفس پوست را بگیرند، پوست برای تنفس، منافذ خود را بازتر می کند. طبق آخرین تحقیقات انجام شده، تصور می شود که چربی و سبوره، از بین رفتن الاستیسیته و قوام پوست و اندازه بزرگ فولیکول مو بیشترین ارتباط را با بزرگ شدن منافذ پوست دارند و علل اصلی باز شدن منفذهای پوست هستند.

1.ژن‌ها و وراثت

  • ژنتیک نقش مهمی در اندازه منافذ پوست دارد. اگر والدین شما منافذ بزرگی داشته باشند، احتمالاً شما نیز این مشکل را به ارث برده‌اید.

2.نوع پوست

  • افراد با پوست چرب یا پوست ترکیبی بیشتر در معرض داشتن منافذ باز هستند زیرا غدد چربی آنها چربی بیشتری تولید می‌کنند.

3.آفتاب

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند باعث آسیب به پوست شما شود و منافذ شما را بزرگتر نشان دهد.

4.سن

  • با افزایش سن، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و منافذ شما ممکن است بزرگتر به نظر برسند.

5.مراقبت از پوست

  • عدم پاکسازی منظم و استفاده از محصولات نامناسب می‌تواند به انسداد و گشاد شدن منافذ پوست منجر شود.

 

فقط از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرکمدوژنیک (NON-COMEDOGENIC) استفاده کنید. کلمه‌ی «غیرکمدوژنیک» به این معنا است که این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. همان طور که قبلا گفتیم وقتی منافذ پوست با کرم یا محصولات آرایشی دیگر بسته شوند، بزرگ‌تر دیده می‌شوند و بیشتر به چشم می‌آیند. پس برای این که منافذ پوست شما مسدود نشوند، روی همه‌ی محصولاتی که برای صورت خود استفاده می‌کنید، از ضدآفتاب و کرم مرطوب‌کننده گرفته تا کرم پودر به دنبال این عبارت‌ها بگردید:

  • غیرکمدوژنیک (non-comedogenic)
  • فاقد چربی (oil free)
  • منافذ را مسدود نمی‌کند.

انواع درمان منافذ باز پوست

برای کوچکتر نشان دادن منافذ باز پوست و افزایش زیبایی و صافی صورت باید روش هایی را امتحان کرد که بدون عوارض باشد و همچنین تأثیر زیاد و سریعی بر روی پوست بگذارد. منافذ باز پوست صورت بیشتر در نواحی بینی و پیشانی است که برای پی بردن به درمان قطعی منافذ باز پوست صورت در ادامه با ما همراه باشید.

  • پاکسازی منظم: صورت خود را دو بار در روز با یک شوینده ملایم و بدون روغن بشویید.
  • لایه برداری: از یک لایه بردار ملایم 1 تا 2 بار در هفته برای از بین بردن سلول های مرده پوست و کمک به کوچکتر شدن منافذ استفاده کنید.
  • استفاده از تونر: از یک تونر بدون الکل برای کمک به سفت شدن منافذ و از بین بردن چربی اضافی استفاده کنید.
  • مرطوب کننده: از یک مرطوب کننده بدون روغن استفاده کنید تا پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست مخصوص منافذ باز: به دنبال محصولاتی باشید که حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا رتینول باشند.
  • جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب: از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر به طور روزانه استفاده کنید.
  • آرایش سبک: از آرایش سبک و بدون روغن استفاده کنید.
  • از فشار دادن یا کندن جوش ها خودداری کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: از یک رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید.
  • آب کافی بنوشید: حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید.
  • استرس خود را کنترل کنید: استرس می تواند باعث تولید بیش از حد سبوم و بزرگ شدن منافذ شود.

چه چیزی منافذ پوست را مسدود می‌کند؟

وقتی چربی در منافذ پوست جمع ‌شود و با آلودگی و لوازم آرایش روی پوست ترکیب ‌شود، منافذ مسدود می‌شوند. در نتیجه منافذ پوست کشیده می‌شوند و بزرگ‌تر به چشم می‌آیند. البته توجه داشته باشید اگر منافذ پوست مسدود شوند ممکن است پوست دچار آکنه یا جوش شود. بنابراین هدف همیشه کوچک کردن منافذ باز است و نه بستن کامل آن‌ها، البته بستن آن‌ها کاری امکان‌ناپذیر است.

منافذ پوست مسدود

زمان مراجعه به پزشک

اگر تغییر روتین مراقبت از پوست و اصلاح سبک زندگی تاثیری بر منافذ باز پوست نداشت، وقت آن است که برای دریافت درمان‌های تخصصی به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک می‌تواند از روش‌های خاصی مانند میکرونیدلینگ و لیزر درمانی برای رفع مشکل شما استفاده کند. اگر آکنه شدید در ایجاد منافذ باز پوست نقش داشته باشد، متخصص پوست با تجویز آنتی‌بیوتیک یا رتینوئید به درمان آن کمک می‌کند.

کلام آخر

پوست بزرگترین عضو بدن است. حاوی میلیون ها منافذ است، حتی اگر بیشتر آنها برای چشم انسان قابل مشاهده نباشند. همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه تنفس می دهند. هر منافذ حاوی یک فولیکول مو است. هر منافذ همچنین حاوی غدد چربی (روغنی) است که روغنی به نام سبوم می سازد.

غدد چربی بیشتر در منافذ صورت، کمر، سینه و کشاله ران شما وجود دارند. هورمون ها در تحریک این غدد به منظور تولید مقادیر فراوان سبوم نقش دارند. به همین دلیل است که منافذ روی صورت شما، به ویژه منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها، ممکن است بزرگتر از سایر نواحی بدن شما به نظر برسند.

نهایتا متوجه شدیم که منافذ روی پوست به عملکرد آن کمک می‌کنند. اما اگر از اندازه آن‌ها ناراضی هستید، راهکارهای خانگی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود ظاهر پوست خود کمک بگیرید. در صورتی که روش‌های خانگی در درمان منافذ باز پوست بی‌تاثیر بودند، برای مشاوره به متخصص پوست مراجعه کنید.