در این مقاله قصد دارم درباره ماچا یا بهتر بگویم، چای سبز ماچا که یک دمنوش ژاپنی است، با شما صحبت کنم؛ البته در انتهای این مقاله طرز درست کردن این چای مفید را هم آموزش خواهم داد تا کسانی که این چای خوشمزه را خریداری کرده اند، ولی نتوانستند طعم واقعی آن را بچشند، بتوانند مانند ژاپنی ها از خوردن ماچا لذت ببرند و در مهمانی های ویژه خودشان از ان استفاده نمایند. پس با ما همراه باشید تا ببینید ماچا چیست و چرا یک معجزه ای برای بدن است و اصلا چرا درکشورهای آسیایی و جالب تر از آن، در کشورهای اروپایی مانند لندن، این چای این قدر طرفدار دارد.

ماچا چیست؟

در واقع ماچا، پودر شده برگ های چای سبز است و طبق تحقیقات انجام گرفته شده، غنی از آنتی اکسیدان EGCG می باشد. برای تهیه ماچا که کشور مبدا آن یوجی ژاپن می باشد، ابتدا این گیاه را با سایبان ها یا با سایه هایی از درخت بامبو می پوشانند تا مواد غنی داخل آن که شامل کلروفیل، کافئین، کاتچین، اسید آمینه و پلی فنل ها است، محفوظ بماند.

پس از برداشت ماچا که به روش دستی و مانند چای سبز برداشت می شود، ابتدا قسمت هایی از ماچا را که شیرین بوده برداشته و خشک می کنند و به روش سنتی با استفاده از آسیاب های سنگی که زمانی در ایران هم به کرات از آن استفاده می شد، این برگ های خشک را پودر می کنند و از پودر آن به روش های گوناگون در چای، غذا و دسر و حتی استفاده برای محصولات بدن نیز استفاده می کنند.

ناگفته نماند که ژاپنی ها، چای ماچا را برای مهمانی های ویژه و رسمی خود استفاده می کنند. یک فنجان چای ماچا مانند دیگر چای ها نیاز به دم کردن ندارد البته در ادامه روش تهیه ان را توضیح می دهم، به خاطر مغذی بودن و ایجاد شور و نشاط، 10 برابر چای سبز برای بدن نیز مفید می باشد.

نکته: از آنجاییکه طبع ماچا سرد است. افرادی که دارای طبع سرد بوده و تمایل دارند از این گیاه غنی استفاده نمایند، می توانند به هنگام استفاده از ترکیباتی که دارای طبع گرم است مانند دارچین، عسل و یا غیره، به مقدار کم نیز استفاده نمایند.

آیا ماچا کافئینی مانند قهوه دارد؟

همانطور که در بالا گفتم، ماچا دارای مواد مغذی بسیاری نسبت به چای سبز می باشد و مقدار کافئین به کار رفته در ماچا از چای سبز بیشتر و از قهوه کمتر می باشد و به صورت تقریبی، کافئین ماچا با کافئینی که در چای سیاه مورد استفاده قرار می گیرد، یکی است. البته طرز تهیه ماچا و مقداری که باید در چای استفاده شود، کاملا متفاوت بوده و بر این اساس، مقدار کافئین نیز متغیر خواهد بود. حتما به هنگام خرید ماچا به مقدار مورد استفاده از آن که در بسته بندی ذکر می شود، دقت نمایید.

از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کافئین قهوه تاثیر منفی بر روی غدد آدرنالین میگذارد و افزایش گلوکز و آدرنالین  و انسولین به خاطر مصرف کافئین قهوه باعث ایجاد استرس  و بی خوابی می شود ولی کافئین موجود در ماچا کاملا برعکس بوده و به تدریج به بدن نفوذ کرده و انرژی را به طور ثابت در مدت 3تا 4 ساعت افزایش می دهد و مانند کافئین به یکباره افزایش و سپس کاهش نمیدهد و درواقع شوک به بدن وارد نمیکند. انرژی ماچا پایدار بوده و چون ماچا دارای مواد مغذی مانند ال تیانین است به بدن کمک می کند که تمرکز بیشتر شود.

شاید برای شما سوال پیش آید که کافئین دارای تاثیرات منفی بر بدن است و چطور ممکن است که در ماچا باعث بیخوابی و استرس و غیره نشود. برای پاسخ به این سوال باید بگویم که کافئین و ال تیانین موجود در ماچا کاملا عکس یکدیگر عمل کرده و بهتر است بگویم مکمل یکدیگر نیز عمل می کنند و در صورت افزایش ضربان قلب و فشار خون با کافئین، این اعمال با وجود ال تیانین نیز کاهش میابند.

طرز تهیه چای ماچا با شیر گرم

قبل از اینکه چای ماچا را اماده کنید، باید مانند ژاپنی ها یک زمانی برای ساییدن و پودر کردن دانه های ماچا با استفاده از آسیاب برقی یا مخلوط کن چوبی مخصوص ژاپنی ها که به شکل W  یا M است و حتی با یک چنگال شروع به پودر کردن و یکدست کردن ماچا کنید، البته این ساییدن در کاسه چوبی به نام چاوان که مخصوص ژاپنی ها است، انجام می شود.

مقداری که برای چای ماچا در نظر میگیرید باید در حدود 1 گرم باشد. بعد از اینکه تمامی دانه های ماچا پودر شد، حالا باید چند قاشق آب ولرم را در درون کاسه بریزید و مجددا با همان وسیله شروع به مخلوط کردن نمایید؛ تا زمانیکه یک سری حباب های ریز و درشت روی آب نمایش داده شود. در این مرحله چای ما آماده است و بعد از ریختن در لیوان موردنظر، مقداری شیر گرم را با مقداری عسل یا شیره درخت افرا مخلوط نمایید.

چای ماچای سرد

در صورتی که تمایل دارید به روش سرد از ماچا استفاده نمایید، بعد از ساییدن ماچا به روش بالا، مقداری اب سرد را ریخته و مجددا با چنگال هم بزنید تا کف کند و بعد به آن یخ و آب سرد اضافه نمایید و یک آیس تی ماچای خوشمزه را ایجاد نمایید. بهتر است که این چای خوشمزه را سه بار در روز بسته به حساسیت نداشتن کافئین و با هدف کاهش وزنو افزایش سوخت و ساز بدن مصرف نمایید. امتحان کنید.

مواد تشکیل دهنده چای ماچا

آمینواسید

آمینواسید، زنجیره یا حلقه‌ی کربن است. آمینواسیدها در تقویت سوخت‌وساز بدن نقش مؤثری دارند.

کاتچین (Catechin)

این ماده از جنبه‌ی غذایی یکی از مشهورترین آنتی‌اکسیدان‌های غذایی را داراست. این آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سبز ماچا بیش‌تر از انواع چای سیاه وجود دارند.

آنتی‌اکسیدان

وجود آنتی‌اکسیدان مربوط به وجود مقادیر زیادی از کاتچین در چای سبز ماچا است

مهم‌ترین خواص چای ماچا عبارتنداز:

  • تقویت سوخت و ساز بدن
  • جلوگیری از پیری
  • سوزاندن چربی‌های اضافی
  • افزایش قابلیت چربی سوزی بدن
  • انرژی بخشی
  • سم‌زدایی از کبد
  • کاهش استرس
  • تقویت کننده‌ی باکتری‌های نوع خوب در روده
  • ضد التهاب
  • پایین نگه‌ دارنده‌ی قند خون و آدرنالین
  • و ضد سرطان بودن