سلامتی و زیبایی مو با مصرف پیاز به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان تضمین می شود. همانطور که همه می دانیم پیاز، یک ماده غذایی مفید و ارزان قیمت، فواید شگفت انگیزی برای سلامتی و زیبایی مو دارد. از دیرباز در طب سنتی از پیاز برای درمان مشکلات مو استفاده می شده است و امروزه نیز تحقیقات علمی، خواص بی نظیر آن را تأیید می کنند.

مصرف پیاز خام به افزایش رشد مو کمک می‌کند. پیاز سرشار از گوگرد است و با افزایش جریان گردش خون به سمت سر، رشد مجدد فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند. ماساژ آب پیاز روی پوست سر نیز یکی از بهترین روش‌های تحریک رشد مو است..

فهرست مطالب

اگرچه همه سبزیجات برای سلامتی بدن مفید هستند؛ اما پیاز دارای خواص حیرت انگیز و ویژه‌ای است. پیاز هم‌خانواده سبزیجاتی مانند سیر، پیازچه، موسیر و تره فرنگی محسوب می‌شود. این خانواده از سبزیجات حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف و همچنین ترکیبات گیاهی قوی هستند؛ به همین علت از بسیاری جهات باعث بهبود سلامتی انسان می‌شوند. خواص پیاز از زمان‌های بسیار قدیم شناخته شده بود؛ و از آن برای درمان مشکلاتی مانند سردرد، بیماری‌های قلبی و زخم‌های دهان استفاده می‌شد.

در این مقاله از گالری برادری، خواص پیاز و تأثیرات آن بر سلامتی و زیبایی موها را بررسی خواهیم کرد. هدف از این مقاله ارائه ارتباط بین آب پیاز و تقویت مو و سلامت موها است. با ما همراه باشید.‌

فواید مصرف پیاز برای مو

همه ما کم‌وبیش درمورد خواص پیاز برای سلامتی شنیده‌ایم اما زمان آن فرارسیده که با یکی دیگر از مزایای عجیب پیاز یعنی تأثیر آن در تقویت مو آشنا شویم. محققان طی آزمایش‌هایی که بر روی مواد مؤثره پیاز انجام داده‌اند به این موضوع پی برده‌اند که ترکیبات موجود در پیاز قادرند التهاب در ریشه و فولیکول‌های مو را کاهش دهند.

این مکانیسم درواقع همان مکانیسم لیزر درمانی و بعضی داروهای خوراکی ریزش مو است که با کاهش التهاب در ریشه مو به رشد مجدد موها و پرحجم شدن آن‌ها کمک می‌کنند.این ماده خوراکی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفیدی است که می‌توانند بر روی مو تأثیرات مثبت داشته باشند. در ادامه به تأثیرات مصرف پیاز بر سلامت و زیبایی مو می‌پردازیم.

سلامتی زیبایی مو

1. تقویت رشد مو

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در ژورنال Drug Delivery and Therapeutics منتشر شد، که در آن پتانسیل پیاز در بهبود رشد مو ارزیابی شده است. در این پژوهش محققان یک شامپوی پیاز با استفاده از روش زیر تهیه و بر روی افراد داوطلب آزمایش کردند. محققان از عطرها و اسانس‌ها برای پوشاندن بوی احتمالی عصاره پیاز استفاده می‌کنند

۱۰۰ گرم پیاز تازه را به قطعات کوچک خرد کرده و با استفاده از غذاساز پیازها به قطعات ریزتر خرد شدند . پیازهای خردشده فشرده شدند و سپس با استفاده از یک پارچه موسلین عصاره صاف شد . سپس عصاره پیاز (معمولاً از یک تا سه میلی‌لیتر) به شامپوی طبیعی روغن نارگیل، کرچک و یا اکالیپتوس اضافه شد.

محققان دریافتند که ترکیب تهیه‌شده فاقد عوارضی مثل سوزش و التهاب پوستی است و همچنین شامپوی تولیدشده از خواص زیر نیز  برخوردار است:

  • این ترکیب غنی از مواد مغذی بوده و در تغذیه بهتر فولیکول‌های مو مؤثر است
  • در مرطوب شدن پوست و موی خشک اثر مفیدی دارد
  • رشد مو را تقویت می‌کند
  • پس از استفاده از شامپو، موها بوی پیاز به خود نمی‌گیرند

در صورت تمایل می‌توانید از همین فرآیند برای اضافه کردن عصاره پیاز به شامپوی خود استفاده کنید. نگران بوی تند پیاز نباشید؛ محققان از عطرها و مقدار کمی آب‌لیمو برای از بین بردن بو استفاده کردند. بدین ترتیب پس از استفاده اثری از بوی پیاز نبود..

2. کاهش ریزش مو

مطالعات علمی نشان می‌دهند که آب پیاز از راه‌های مختلفی به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. پیاز سرشار از گوگرد است، که عنصری ضروری برای بدن به شمار می‌رود. گوگرد در اسیدهای آمینه که اجزای تشکیل‌دهنده پروتئین‌ها هستند، یافت می‌شود. پروتئین‌ها به‌ویژه کراتین که غنی از گوگرد است برای داشتن موهای سالم حائز اهمیت هستند.

هنگامی‌که پوست سر را با آب پیاز ماساژ می‌دهیم گوگرد موردنیاز برای تقویت ریشه مو تأمین‌شده و ازاین‌رو احتمال ریزش مو کمتر می‌شود. علاوه بر این، گوگرد موجود در پیاز در تولید کلاژن نقش کلیدی دارد و کلاژن نیز به سهم خود به تولید سلول‌های پوستی سالم و رشد مو کمک می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که آب پیاز در تقویت گردش خون موضعی مؤثر است. استفاده از آب پیاز برای مو و پوست سر می‌تواند خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را افزایش دهد که به‌نوبه خود رشد مو را بهبود می‌بخشد.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۰۲ با هدف پی بردن به مکانیسم تأثیرگذاری آب پیاز در تقویت مو انجام شد. در این تحقیق مشخص شد که آب پیاز برای تقویت مو مفید است و در مردان تأثیری بیشتری نسبت به زنان دارد. با این همه، تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی عملکرد آب پیاز و فواید آن برای رشد مو لازم است چراکه بیش از دو دهه از مطالعه ذکرشده سپری‌شده و تحقیقات جدیدی در این زمینه در دسترس نیست.

3. بهبود گردش خون در پوست سر

استفاده از آب پیاز بر روی پوست سر می‌تواند گردش خون را افزایش دهد که این امر به تغذیه بهتر فولیکول‌های مو و رشد موهای جدید کمک می‌کند.

4. افزایش ضخامت و حجم مو

پیاز به دلیل داشتن ترکیبات مغذی و خواص منحصر به فرد می‌تواند به افزایش ضخامت و حجم موها کمک کند. در اینجا به چند دلیل علمی که پیاز می‌تواند به تقویت و افزایش حجم موها کمک کند، اشاره می‌شود:

  • گوگرد یکی از مواد معدنی اصلی موجود در پیاز است که نقش حیاتی در تولید کلاژن و کراتین، دو پروتئین ضروری برای سلامت موها، ایفا می‌کند.
  • پیاز دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی است که می‌تواند به بهبود سلامت پوست سر کمک کند. با از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های مضر به افزایش ضخامت مو کمک می کند.
  • پیاز غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فلاونوئیدها و کوئرستین است که به محافظت از موها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.آنتی‌اکسیدان‌ها به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند و رشد موهای جدید را تحریک می‌کنند.
  • پیاز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی مانند ویتامین C و ویتامین B6 و … برای موها است.

5. درخشان و نرم کردن مو

پیاز به دلیل داشتن ترکیبات مغذی و ویتامین‌های فراوان می‌تواند به درخشان و نرم کردن موها کمک کند. استفاده از پیاز به عنوان یک ماده طبیعی برای مراقبت از مو، نه تنها موها را تقویت می‌کند بلکه آنها را نرم و براق می‌سازد.

6.رفع شوره سر

آب پیاز دارای خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است، به همین دلیل است که برخی از کارشناسان طب سنتی از آن به‌عنوان یک درمان عفونت یاد می‌کنند. بسیاری از مردم شوره سر را به دلیل قارچی به نام مالاسزیا فورفور تجربه می‌کنند، بنابراین خواص ضدقارچی پیاز قطعاً می‌تواند به‌عنوان یک مبارزه‌کننده برای رفع شوره سر مفید باشد. از آنجایی که تحقیقات زیادی در مورد این خاصیت پیاز وجود ندارد، یک درمان برای شوره سر متوسط تا شدید محسوب نمی‌شود؛ اما اگر پوسته‌های گاه‌به‌گاه دارید، می‌توانید آب پیاز را روی پوست سر خود بمالید. همچنین می‌توانید آب پیاز را با مواد بالقوه مبارزه با شوره سر ترکیب کنید و استفاده نمایید. 

7.بهبود خارش و خشکی پوست سر با آب پیاز

خواص ضدالتهابی پیاز ممکن است به تسکین خارش پوست سر کمک کند. گاهی عصاره پیاز با سایر مواد طبیعی ترکیب می‌شود تا تأثیر آن بر درمان خارش پوست سر بیشتر شود. روش‌های زیر برای چنین هدفی مناسب هستند:

  • ۲ قاشق غذاخوری آب پیاز و نصف قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و ۳ قاشق چای‌خوری آب پیاز
  • ۳ قاشق غذاخوری آب پیاز، ۵ قاشق چای‌خوری روغن نارگیل و یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو

می‌توانید یکی از ترکیب‌های بالا را تهیه کرده و روی پوست سر خود بمالید، سپس بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.

8.مرطوب‌سازی و احیای موهای خشک و شکننده

پیاز حاوی ترکیبات زیادی است که ممکن است به تقویت موهای خشک و آسیب‌دیده کمک کند. به عنوان مثال می‌توان به فلاونوئیدهایی مانند کائمفرول و کوئرستین اشاره کرد که دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و گشادکنندگی عروق (رگ‌های خونی) هستند و به افزایش جریان خون در پوست سر کمک می‌کنند. با توجه به اینکه خواص عصاره خانگی پیاز از انواع تجاری آن بسیار بیشتر است، اکیداً توصیه می‌شود از نوع خانگی آن استفاده کنید؛ ولی اگر تهیه آن در خانه برایتان دشوار است، می‌توانید از شامپوهای دارای این خاصیت استفاده کنید.

روش های استفاده از پیاز برای مو

استفاده از پیاز برای تقویت و بهبود وضعیت موها می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. در اینجا چندین روش موثر برای استفاده از پیاز در مراقبت از موها معرفی می‌شود:

  • آب پیاز: رایج ترین روش استفاده از پیاز برای مو، استفاده از آب آن است. برای تهیه آب پیاز، پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس، آب پیاز را به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت روی پوست سر و موی خود ماساژ دهید و بعد با آب ولرم بشویید.
  • ماسک مو با پیاز: می توانید از پیاز به عنوان یک ماده اصلی در ماسک های موی خانگی خود استفاده کنید. برای مثال، می توانید پیاز را با ماست، عسل یا روغن زیتون مخلوط کنید و به عنوان ماسک مو استفاده کنید.
  • شامپو با عصاره پیاز: در بازار شامپوهای زیادی با عصاره پیاز وجود دارند که می توانید از آنها برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.

عوارض جانبی احتمالی استفاده از آب پیاز

استفاده از آب پیاز برای مو تقریباً بی‌خطر است؛ اما اگر به پیاز حساسیت دارید، نباید از آب آن برای موهای خود استفاده کنید. حتی در میان کسانی که حساسیت ندارند، آب پیاز می‌تواند برای پوست کاملاً سوزاننده باشد. عوارض جانبی ممکن است شامل قرمزی و خارش بشود که به قدرت محلول شما بستگی دارد. مخلوط کردن آب پیاز با یک نرم‌کننده مانند آلوئه‌ورا یا روغن نارگیل ممکن است از این امر جلوگیری کند.

اگر به خوردن پیاز حساسیت دارید، استفاده از پیاز روی پوست ایده خوبی نیست؛ زیرا ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک بیشتر در شما بشود.

همچنین اگر پوست حساسی دارید، ممکن است آب پیاز آن را تحریک کند. نکته کلیدی لازم به تذکر این است که آن را برای مدت طولانی روی پوست خود نگه ندارید.

مانند هر محصول یا درمان دیگری، اگر عصاره پیاز شما را تحریک می‌کند، استفاده از آن را متوقف کنید.

همچنین برخی داروها (مانند آسپرین) می‌توانند حساسیت فرد را به آب پیاز روی پوست افزایش دهند.

اگر در مورد تداخلات نگران هستید، ابتدا یک آزمایش پوست انجام دهید یا با پزشک خود مشورت کنید.

سلامتی زیبایی مو عوارض

سخن پایانی

آب پیاز یک درمان خانگی مطمئن، طبیعی و مقرون‌ به‌ صرفه است که می‌تواند برای موهای شما عالی باشد. بسیاری از مردم گزارش کرده‌اند که استفاده از این ماده ضخامت مو را بهبود می‌بخشد، رشد آن را تحریک می‌کند و حتی رشد جدید را در هنگام مقابله با ریزش مو بازسازی می‌کند. با این حال، آب پیاز درمانی برای اختلالات مرتبط با ریزش مو نیست. علاوه بر آب پیاز مواد غذایی دیگری هم برای مو مفیدند. برای آشنایی با آن‌ها مقاله علت ریزش مو و راه درمان آن را مطالعه نمایید.