مژه ها نه تنها به زیبایی چشم ها می افزایند، بلکه از چشم ها در برابر گرد و غبار و عوامل خارجی محافظت می کنند و معمولا داشتن مژه های بلند و پرپشت، آرزوی بسیاری از خانم ها و آقایان است.

مژه‌ها به دلیل اینکه چشم‌ها را قاب می‌کنند، بسیار مورد توجه هستند و می‌توانند گیرایی چشم را هم تحت تاثیر قرار دهند. پس تصور نکنید که کاری بیهوده انجام می‌دهید و سالم بودن و پرپشت شدن مژه تاثیر چندانی بر زندگی شما ندارد. انسان تا زمانی که چیزی را از دست ندهد، قدر آن را نمی‌داند.

ولی این را هم بدانید که مژه‌ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله استرس، عدم تعادل هورمونی، کمبودهای تغذیه‌ای یا حتی مشکلات تیروئیدی دچار ریزش شوند. با این حال، رایج‌ترین دلیل از دست دادن مو مربوط به چرخه رشد مو است و این امر کاملا طبیعی است.

فهرست محتوا

میل به بهتر شدن در هر فردی فارغ از جنسیت دیده می‌شود و هر خانمی دوست دارد از آنچه هست زیباتر به نظر برسد. زیباتر بودن و داشتن چهره زیبا هم نوعی موفقیت است که البته شاید برای همه افراد هم این‌گونه محسوب نشود! ولی به هر حال نیازی است که خانم ها به خوبی آن را درک می‌کنند. حتی افرادی که به آرایش کردن عادت ندارند هم برای خروج از خانه از ریمل استفاده می‌کنند تا با مژه‌های بلند و پرپشت‌تر، چشمانی درشت و شفاف‌تر داشته باشند.

خانم‌ها در هر سنی به سراغ راحت‌ترین و کم‌دردسرترین روش برای زیباتر کردن مژه‌ها می‌روند که شامل ریمل، کاشت مژه و مژه مصنوعی است. نمی‌خواهیم بگوییم که استفاده از ریمل به‌طور کلی مضر است، که البته اگر برند مورد اعتمادی را انتخاب نکنید این‌گونه خواهد بود. ولی کاشت مژه و استفاده از مژه مصنوعی با روش اشتباه و بیش از حد، به مژه‌هایتان آسیب می‌زند. بنابراین چه چیزی می‌تواند بهتر از این باشد که بدون نگرانی از آسیب مواد مضر، با تقویت مژه و بدون استفاده از مواد آرایشی، مژه‌های پر پشت و سالم‌تری داشته باشید؟ در این مقاله از گالری برادری به چند نکته مهم برای رشد سریع مژه می‌پردازیم.

علت ریزش مژه ها چیست؟

از نظر داگلاس اوترو، آرایشگر مشهور و متخصص مژه، زمان رشد مجدد مژه برای هر فرد متفاوت است. او معتقد است سبک زندگی در رشد مژه نقش مهمی را ایفا می‌کند. افرادی که فعال هستند، مژه‌هایشان سریع‌تر رشد می‌کند.

Otero معتقد است عوامل خاصی وجود دارد که می‌تواند چرخه رشد طبیعی مژه‌ها را متوقف کند. در مواردی مانند سوختگی یا واکنش‌های آلرژیک به چسب مژه، تولید مو از فولیکول ممکن است بیشتر طول بکشد.

ریزش مژه ممکن است به عوامل مختلفی برگردد که شامل عوامل داخلی و خارجی است. برخی از این عوامل عبارتند از:

۱. عوامل داخلی

  • ژنتیک: ژنتیک نقش مهمی در سلامت و ضخامت موها، از جمله مژه‌ها، دارد. اگر والدین یا افراد خانواده دیگری مشکل ریزش مو داشته‌اند، احتمالاً شما هم این مشکل را تجربه خواهید کرد.
  • تغذیه نامناسب: کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، روی، ویتامین D و ویتامین B می‌تواند به ضعف موها و ریزش آنها منجر شود.
  • مشکلات تیروئید: اختلالات تیروئیدی ممکن است روی رشد موها، از جمله مژه‌ها، تأثیر بگذارد.
  • بارداری و تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوران بارداری، یائسگی و سایر مراحل زندگی ممکن است روی رشد موها تأثیر بگذارد و باعث ریزش مژه‌ها شود.

۲. عوامل خارجی

  • استفاده از آرایش‌های غیرمناسب: استفاده مداوم و بی‌احتیاطانه از محصولات آرایشی چشم مانند ریمل، فرمژه و ایجاد اصلاحات متعدد می‌تواند باعث ریزش مژه‌ها شود.
  • تماس با مواد شیمیایی: تماس مژه‌ها با مواد شیمیایی مانند شوینده‌های قوی، صابون‌ها یا محصولات مویی با مواد شیمیایی ممکن است باعث ریزش آنها شود.
  • استفاده از ابزارهای گرمایی: استفاده از ابزارهایی مانند دستگاه حرارتی حالت دهنده مژه و یا پرز مژه می‌تواند به ضعف مژه‌ها و ریزش آنها منجر شود.

با توجه به عوامل مختلفی که می‌تواند ریزش مژه را تحت تأثیر قرار دهد، مراقبت دقیق از مژه‌ها و استفاده از محصولات مناسب و مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند از ریزش مژه‌ها جلوگیری کند. همچنین، در صورت بروز مشکلات جدی مانند ریزش شدید مژه‌ها، مشاوره با پزشک متخصص پوست و مو توصیه می‌شود.

با خرید پاک کننده آرایش چشم، مواد آرایشی راحت‌تر از چشم و مژه شما پاک خواهد شد. با استفاده از این محصول دیگر نیازی به کشیدن پد آرایشی روی چشم نخواهید داشت. بنابراین دچار قرمزی پوست و یا کنده شدن مژه نمی‌شوید.

راهکارهای مؤثر بر تقویت و رشد مژه ها

بلندشدن مژه و ضخیم‌شدن آن‌ها راه‌های مختلفی دارد و باید مانند موی سر از آن‌ها مراقبت کرد. برای مراقبت از مژه‌ها هم روش‌های مختلفی وجود داشته و به کمک آن‌ها می‌توان به آرزوی مژه‌های بلند و زیبا دست‌یافت. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به مژه و سلامت و زیبایی آن‌ها اهمیت می‌دهید به موارد زیر توجه کنید.

1.تغذیه

مطمئن شوید که رژیم غذایی شما شامل مواد مغذی مورد نیاز برای رشد سالم موها و مژه‌ها مانند پروتئین، ویتامین A، B، E و مواد معدنی مانند آهن است.

2.محصولات تقویت کننده مژه

امروزه محصولاتی مانند روغن‌های طبیعی، سرم‌ها و ماسک‌های تقویت کننده مژه موجود هستند که می‌توانند به رشد و تقویت مژه‌ها کمک کنند.

3.روش‌های طبیعی

مثل استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن آرگان یا روغن نارگیل برای ماساژ مژه‌ها، که می‌تواند به تقویت و رشد آنها کمک کند.

4.پاک نگه داشتن مژه‌ها

از جمله از آسیب‌هایی که به مژه‌ها می‌رسد می‌توان به باقی‌ماندن مواد آرایشی روی مژه‌ها اشاره کرد. بنابراین، حتماً مطمئن شوید که مژه‌هایتان پاک و تمیز می‌مانند.

5.مکمل‌های تقویت مژه

مصرف مکمل‌های تقویت مو می‌تواند به تقویت و رشد مژه‌ها کمک کند، اما باید توجه داشت که این مکمل‌ها به تنهایی نمی‌توانند عملکرد بهینه را داشته باشند و نیاز به مراقبت مناسب از مو و تغذیه سالم دارند. همچنین، قبل از شروع هرگونه مکمل جدید، بهتر است با پزشک یا متخصص مشورت کنید، به‌ویژه اگر دارای شرایط مربوط به سلامتی هستید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید.

6.استفاده از ماسک مژه

می‌توانید از ماسک‌های خانگی مانند مخلوط عسل و روغن زیتون یا مخلوط آووکادو و روغن آرگان برای تقویت مژه‌ها استفاده کنید.

7.مراقبت از سلامت عمومی

حفظ سلامتی عمومی و کاهش استرس نیز می‌تواند به تقویت و رشد مژه‌ها کمک کند.

با انجام مراقبت‌های مناسب و استفاده از روش‌های مؤثر، می‌توانید مژه‌هایتان را تقویت کرده و رشد آنها را افزایش دهید. اما به یاد داشته باشید که نتایج ممکن است به میزان واکنش شخصی شما نسبت داده شوند و نتایج فردی متفاوت باشد.

مراقبت از مژه ها

در کنار راهکارهایی که در بخش های قبلی به آنها اشاره شد، رعایت برخی نکات کلیدی نیز در مراقبت از مژه ها حائز اهمیت است:

  • از کشیدن مژه ها خودداری کنید: این کار می تواند به ریشه مژه ها آسیب برساند و باعث ریزش آنها شود.
  • از مالش چشم ها خودداری کنید: مالش چشم ها می تواند به فولیکول های مژه ها آسیب برساند و باعث ریزش آنها شود.
  • از محصولات آرایشی چشم با مواد شیمیایی خشن استفاده نکنید: این مواد می توانند به مژه ها آسیب برساند و باعث خشکی و شکنندگی آنها شوند.
  • از فرمژه به طور مکرر استفاده نکنید: استفاده بیش از حد از فرمژه می تواند به مژه ها آسیب برساند و باعث شکستن آنها شود.
  • از ریمل ضد آب به طور مداوم استفاده نکنید: ریمل ضد آب می تواند به مژه ها آسیب برساند و پاک کردن آن دشوارتر است.
  • از محصولات آرایشی چشم با تاریخ گذشته استفاده نکنید: استفاده از محصولات آرایشی چشم با تاریخ گذشته می تواند به چشم ها و مژه ها آسیب برساند.
  • از آرایش چشم خود در استخر و سونا خودداری کنید: کلر و گرما می توانند به مژه ها آسیب برساند.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید: عینک آفتابی می تواند از مژه ها در برابر اشعه مضر UV خورشید محافظت کند.
  • مژه های خود را به طور مرتب برس بکشید: برس زدن مژه ها به پخش شدن چربی طبیعی پلک ها به مژه ها کمک می کند و آنها را مرطوب و سالم نگه می دارد.
  • از مژه های مصنوعی به طور مداوم استفاده نکنید: مژه های مصنوعی می توانند به مژه های طبیعی شما فشار بیاورند و باعث ریزش آنها شوند.
  • به سراغ کاشت مژه و مانند آن نروید: در این روش که محبوب تعداد زیادی از خانم‌ها است، طی فرآیندی که زیر نظر فردی متخصص انجام می‌شود، تارهایی از مژه‌های مصنوعی با استفاده از پنس و چسب مخصوص ما بین تارهای طبیعی مژه‌ها قرار می‌گیرد. خودتان متوجه می‌شوید که این مواد برای مژه ها مضر و آسیب‌رسان است.
  • در صورت مشاهده هر گونه مشکل در مورد مژه های خود، به پزشک مراجعه کنید: ممکن است ریزش مژه ها ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

با رعایت این نکات ساده می توانید از داشتن مژه های سالم، بلند و پرپشت لذت ببرید.

رشد مجدد مژه چقدر طول می‌کشد و سرعت رشد مژه چقدر است؟

سرعت رشد مژه نیز متفاوت است. معمولاً، مژه‌ها با سرعتی در حدود ۰.۱ تا ۰.۵ میلیمتر در روز رشد می‌کنند. اما میزان رشد می‌تواند بین افراد مختلف متفاوت باشد و این میزان تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، سن، تغذیه، و مراقبت‌های شخصی قرار دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط بخش پوست دانشگاه کالیفرنیا، یک چرخه مژه کامل می‌تواند بین 5 تا 11 ماه ادامه داشته باشد. از آنجا که هر مژه در مرحله متفاوتی از چرخه رشد مو قرار دارد، با سرعت متفاوتی در حال رشد است. پس ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا مژه به طور کامل رشد کند. طبق تحقیقات آکادمی چشم پزشکی آمریکا، با فرض سالم بودن فولیکول‌های مژه، آن‌ها طی حدود 6 هفته دوباره رشد می‌کنند.

مراحل چرخه رشد مژه به چه صورت است؟

آناژن(مژه در حال رشد)، کاتاژن(رشد مژه متوقف می‌شود)، تلوژن(مژه در استراحت) و اگزوژن(رشد مجدد مژه) مراحل چرخه رشد مژه و به طور کلی مو هستند.

آیا قیچی زدن مژه، کار درست و مؤثری است؟

قیچی زدن مژه ممکن است به نظر برخی افراد یک راه حل سریع برای ترتیب دادن به مژه‌ها بیاید، اما این کار ممکن است باعث آسیب به مژه‌ها شود.

قطع مژه‌ها با قیچی می‌تواند منجر به شکستن مژه‌ها یا ایجاد حاشیه‌های تیز شود که می‌تواند به عفونت و التهاب پلک منجر شود. همچنین، استفاده از قیچی ناهنجاری‌های جلدی مانند جوش‌های موجود در اطراف پلک را نیز تشدید کند.

در مجموع، بهتر است از قطع مژه با قیچی خودداری کرده و به روش‌های مراقبتی و آرایشی موثرتر و مطمئن‌تر توجه کنید.

مژه قیچی1

روغن‌های طبیعی مناسب برای رشد مژه کدامند؟

روغن‌های طبیعی می‌توانند به عنوان یک راهکار طبیعی برای تغذیه و تقویت مژه‌ها مفید باشند. روغن نارگیل، روغن کرچک، روغن بادام شیرین و تلخ، روغن زیتون،روغن جوجوبا ،روغن آرگان و روغن خراطیجان بخشی از روغن‌های مناسب برای رشد مژه هستند.

برای خرید محصولات مراقبت پوست و مو می‌توانید به فروشگاه برادری مراجعه کنید. محصولات موجود در این فروشگاه کاملا اورجینال و اصل بوده و نگرانی بابت کیفیت و ضمانت محصولات آن نخواهید داشت.

کلام پایانی

مژه‌ها بخشی از موهای بدن ما هستند که در قسمت حساسی قرار دارند. برای سالم نگه داشتن مژه‌ها باید به آنها رسیدگی کرد. اگر ریزش مژه‌هایتان یک روند ادامه‌دار بود، حتما این موضوع را جدی بگیرید؛ زیرا ممکن است نشان دهنده یک بیماری حاد باشد.

در چنین مواقعی حتما به پزشک مراجعه کرده و دلیل را پیدا کنید و سپس با کمک راه‌کارهای گفته شده در بالا، نسبت به رشد سریع مژه اقدام کنید. اگر در مورد تقویت مژه و یا ریزش آن تجربه‌ای دارید و یا می‌خواهید سوالی مطرح کنید، آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.