ریزش مو یک مشکل رایج است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و علل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد. اگر بعد از شستن موها یا بعد از شانه کردن، حجم زیادی از موها بریزد، فرد دچار ریزش مو است.

علت‌های ریزش مو می‌تواند متنوع باشد و از عوامل مانند عفونت‌های قارچی، کمبود مواد مغذی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، وراثت، کم‌کاری تیروئید، نقص در سیستم ایمنی، تغذیه نامناسب، استرس، و مصرف داروها ناشی شود .

برای درمان ریزش مو، می‌توان از راه‌های مختلفی مانند مصرف مکمل‌های ویتامینی، استفاده از محصولات حفظ سلامت مو، درمان‌های هورمونی، و درمان‌های پوستی مانند مزوتراپی و لیزر درمانی استفاده کرد. همچنین، مشاوره پزشک در مورد علت ریزش مو و درمان مناسب بسیار مهم است.

فهرست محتوا

داشتن موهای پرپشت و سالم نقشی اساسی روی اعتماد به نفس و ظاهر افراد دارد، اما متاسفانه همه‌ی ما این واقعیت را می‌دانیم که تراکم مو با افزایش سن، هورمون‌ها و عواملی دیگر کمتر می‌شود. از همین رو ممکن است با ریزش مو مواجه شوید که می‌تواند ناراحت کننده باشد.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت روزافزون علم راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید از ریزش موهای خود جلوگیری کنید یا ریزش را به حداقل برسانید. بهترین راه برای کند کردن یا متوقف کردن ریزش مو، رسیدن به علت زمینه‌ای آن است مثل زایمان، جراحی یا یک عامل استرس‌زا. در این مطلب از گالری برادری به چندین نکته برای جلوگیری از ریزش مو، به حداقل رساندن آن خواهیم پرداخت. 

برای درمان ریزش مو قبل از هر چیز باید علت آن مشخص شود. گاهی اوقات تشخیص علت ریزش مو کار آسانی است. مانند ریزش موی مردانه. اما گاهی تشخیص علت ریزش مو کاری دشوار است و باید با آزمایش، شرح حال دقیق و معاینه به دلیل آن پی برد.

ساختار مو

در سر انسان حدود 100 تا 150 هزار فوليكول مو وجود دارد. فوليكول مو به صورت پوششي قسمت انتهايي ساقه مو را در بر گرفته است. هر فوليكول شامل عروق خوني است كه تغذيه را براي رشد موي جديد برعهده دارد. در ابتداي تولد تمام فوليكول هاي مو در بدن وجود دارد و در طول زندگي فرد موي هر فوليكول طي سيكلي تكراري رشد و سپس ريزش مي كند. مو بخش كراتينه فوليكول مو است

دلایل مختلف ریزش مو

ریزش مو دلایل مختلفی دارد. گاهی با یک معاینه ساده توسط پزشک یا انجام آزمایشی میتوان به دلیل ریزش مو پی برد اما گاهی هم تشخیص دلیل ریزش مو سخت است. در اینجا به مهمترین دلایل ریزش مو اشاره می کنیم كه ممكن است يك عامل يا مجموعه اي از عوامل سبب ريزش موهاي مختلفي در بدن گردند:

  • ژنتیک

 شایع ترین دلیل ریزش مو، ویژگی های ارثی است که از خانواده به شما منتقل می شود. کچلی مو نیز معمولا به علل ژنتیکی اتفاق می افتد. اگر در خانواده خود سابقه کچلی یا ریزش مو داشته باشید، به احتمال زیاد شما نیز این ژن را دارید.

هرچه تنش و فشار روانی در محل کار و زندگی عمومی بیشتر باشد، ریزش مو بیشتر می شود. شما می توانید با گام های ساده، مانند استراحت در حین کار، مدیتیشن، پیاده روی، از استرس و فشار روحی خلاص شوید.

  • اختلالات هورمونی و بالا رفتن سن

تغییرات هورمونی به ویژه در زنان در دوران بارداری و پس از زایمان، استفاده از قرص های ضد بارداری، دوران قاعدگی، یائسگی و بالا رفتن سن باعث کاهش رشد مو و ریزش آن ها می شوند. با رعایت نکات مراقبت از مو در دوران بارداری میتوانید این مشکل را مدیریت کنید.

  • بیماری

 بیماری هایی از جمله کرونا، مشکلات تیروئیدی، عفونت پوست سر، بیماری های مربوط به فولیکول مو، سرطان، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و حتی افسردگی می توانند باعث ریزش مو شوند.

  • تغییرات شرایط

 یک سری تغییرات جسمی و روحی مانند استرس شدید، فوت یکی از نزدیکان، کاهش وزن زیاد و غیراصولی در زمان کم و … در کنار تغییرات جغرافیایی و فصلی مانند تغییر مکان و شرایط زندگی نیز می توانند باعث ریزش مو شدید شوند. جالب است بدانید تغییر وضعیت آب و هوایی یکی از علل ریزش مو در فصل بهار است.

  • کمبود مواد مغذی

 کمبود ویتامین ها، پروتئین، آهن و دیگر مواد مغذی در بدن و رژیم غذایی شما تاثیر زیادی در میزان رشد و ریزش مو‌ دارد. توصیه میشود در صورت گیاهخوار بودن با یک پزشک مشورت کنید.

  • رسیدگی غلط به موهای وز

روش های غیراصولی و نااستاندارد برای از بین بردن وز موها شاید صافی و لختی را موقتا به شما هدیه دهد اما قطعا در ادامه ریزش موها را در پی دارد.

  • مراقبت نادرست از مو

موها برای سالم ماندن نیاز به مراقبت صحیح دارند. کشیدگی مو بر اثر شانه زدن های محکم یا بستن همیشگی مو به صورت دم اسبی، گوجه کردن، حتی بستن مو هنگام خواب می تواند باعث ریزش مو شود.

  • استفاده از محصولات مویی نامناسب

 استفاده از محصولات فیک مراقبت از مو، شامپوهای بی کیفیت، محصولات ناسازگار با نوع مو علاوه بر اینکه باعث شوره سر شده، میتواند به سلامت موهای شما نیز آسیب زند. از شامپوها و محصولات مویی ملایم استفاده کنید و در هنگام شستشو از مالیدن و ماساژ محکم بپرهیزید.

ریزش مو رنگ
  • رنگ کردن مداوم یا استفاده از وسایل گرمایشی

 استفاده از سشوار، اتو مو، اتو مو شانه ای، محصولات رنگ و دکلره مو و … را تا حد امکان کاهش دهید. گرمای شدید و تاثیرات مواد شیمیایی باعث ضعیف شدن ریشه مو شده و به مرور زمان ریزش مو را در پی خواهد داشت. البته اگر رنگ کردن با مواد باکیفیت و کمی پایین تر از ریشه انجام شود، تاثیرات منفی نخواهد داشت.

  • حمام کردن با آب داغ

درست است که دوش گرفتن با آب داغ لذت بخش تر بوده و بدن را آرام میکند، اما غیرمستقیم موجب خشکی و ریزش مو میشود. استفاده بیش از حد از آب گرم باعث از بین رفتن چربی کف سر و خشکی آن شده، که منجر به خشکی و ضعیف شدن ساقه های مو، وزی و شکننده شدن آنها نیز میشود. موی ضعیف نیز پس از مدتی دچار ریزش میشود.

  • در معرض قرار گرفتن بیش از اندازه در برابر سرب و آرسنیک
  • فعاليت نابجا سيستم ايمني

در بعضي از بيماران بدون هیچ اقدام خاصی موها مجددا می رویند. اما برای کمک به بهبود سریعتر، کورتیکواستروئید موضعی یا ماینوکسیدیل استفاده می شود. کاهش استرس در بهبود این نوع ریزش مو تاثیر زیادی دارد.

نشانه‌های داشتن ریزش مو چیست؟

ریزش مو یکی از اتفاقاتی است که منجر به کم‌پشت‌ شدن موی سر افراد می‌شود و علاوه بر تاثیرات ظاهری که برای هر فرد به همراه دارد، بر روح و روان وی نیز تاثیرگذار است؛ هر چند که این موضوع گاهی بدون بازگشت است، اما گاهی می‌توان با انجام اقداماتی از ریزش مو جلوگیری کرد. اصلا نشانه های ریزش مو چیست و از کجا متوجه شویم ریزش مو داریم و باید درمان کنیم؟شاید ریزش مو طبیعی و نرمال باشد.در بخش زیر نشانه هایی از ریزش موی نیاز به درمان و توجه آورده شده است.

  • کم‌پشت شدن موها: برای اینکه بدانید موهایتان کم‌پشت شده است یا نه، می‌توانید هنگامی که موهای خود را دم‌اسبی بسته‌اید یا بافته‌اید، حجم آن را بررسی کنید.
  • عریض شدن خطوط روی سر: توجه کنید که خطوط روی سر از هم فاصله بیشتری گرفته‌اند یا نه؟ اگر این خطوط بیش از اندازه پهن و فاصله‌دار شده باشند، به‌طور قطع باید به دنبال درمان باشید.
  • وجود لکه‌های کچلی: اگر بخش‌هایی را به شکل دایره یا بیضی روی پوست سر خود مشاهده کنید که مو ندارد، دچار اختلال ریزش غیرطبیعی موها شده‌اید که به احتمال زیاد مزمن است و باید درمان شود؛ طاسی نقطه‌ای یا مدور به‌طور معمول تنها بر پوست سر تأثیر می‌گذارد، اما گاهی نیز ممکن است در ریش یا ابروها اتفاق بیفتد، در بعضی موارد، پوست پیش از ریزش مو دچار خارش یا درد می‌شود.
  • نازک شدن تدریجی بالای سر:این مورد شایع‌ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن بر مردان و زنان تأثیرگذار خواهد بود، در مردان، مو اغلب از ناحیه پیشانی در مسیری که حرف M را شبیه‌سازی می‌کند، عقب‌نشینی می‌کند و در زنان خط موی ناحیه پیشانی حفظ می‌شود ، اما ریزش بخشی از مو گسترش پیدا می‌کند.
  • سست شدن ناگهانی مو: یک شوک عاطفی یا فیزیکی می‌تواند موجب سست شدن مو شود، با شانه کردن یا شستن مو یا حتی با کشیدن آرام مو، ممکن است مشتی از مو بریزد، این نوع ریزش مو به‌طور موجب نازک شدن کلی مو می‌شود و طاسی تکه‌ای را ایجاد نمی‌کند.

سعی کنید موهای خود را نکشید، نپیچانید و مالش ندهید. مطمئن شوید که رژیم غذایی متعادلی دارید که شامل مقدار کافی آهن و پروتئین است. برخی رژیم های زیبایی خاص می توانند ریزش مو را بدتر کرده یا باعث تشدید آن شوند.

درمان ریزش مو

چه موهای بلند و حالت دار داشته باشیم، و چه موهای کوتاه و لخت، زمانی که موی ما ظاهر و احساس زیبایی داشته باشد ما هم همین احساس را خواهیم داشت. ولی در حالی که اکثر ما، روزانه به طور طبیعی ۱۵۰ تار مو از دست می دهیم، ریزش مو برای بسیاری از خانم ‏ها می تواند نگران کننده باشد. اگر می خواهید بدون دردسر روش های مختلف درمانی ریزش مو، از گیسوان خود محافظت کنید، راهنمایی‏ ها و نکته‏ های ما را در مورد ریزش مو بخوانید و موهایتان را سرزنده نگه دارید.َ

1.رژیم غذایی مناسب

ریزش مو بر اثر کمبود ویتامین ها قابل درمان بوده و اهمیت زیادی دارد. اگر مقدار معینی از مواد معدنی و ویتامین در رژیم غذایی شما وجود نداشته باشد، دیر یا زود به این عارضه دچار خواهید شد. ویتامین A، ویتامین B و بیوتین، ویتامین C، D، E، آهن، زینک بهترین نوع ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو هستند که به صورت قرص نیز عرضه میشوند.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین، سبزیجات خام و تازه نیز برای درمان سریع ریزش موی شدید خوبه. توصیه میشود حتما مواد غذایی مانند سبزیجات سالادی، ریحان، جعفری، تخم مرغ، آجیل، حبوبات، مرغ و ماهی، فلفل دلمه ای، اسفناج، سیب زمینی شیرین و … را در منو غذایی خود قرار دهید.

ریزش مو تغذیه1

برای حفظ بهداشت، شانه ها باید حداقل یک بار در هفته تمیز شوند تا ریزش مو تا حد امکان کاهش یابد. شانه های کثیف ممکن است باعث انتقال میکروب ها، گرد و غبار و سایر عواملی شوند که فولیکول های مو را ضعیف کرده و می ریزند.

2.استفاده از مکمل های تقویتی

استفاده از مولتی ویتامین های مخصوص مو می تواند در حفظ سلامت مو، پوست سر و فولیکول های مو موثر باشد. اره نخل و جینسینگ نیز دو ماده ای هستند که اثرات اثبات شده ای در کاهش ریزش مو و افزایش رشد دارند. مولتی ویتامین ها معمولا حاوی ویتامین D و بیوتین یا همان B7 بوده که جزو ویتامین های ضروری برای مراقبت از پوست صورت نیز هستند. کپسول های هیرتامین، کوکونات کلاژن و پاستیل شوگربیر هیر ازجمله بهترین مکمل های مراقبت از مو بوده که استفاده از آنها برای ریزش مو خوب است.

3.مراقبت صحیح از مو

موها برای سالم ماندن نیاز به مراقبت درست دارند. شستشوی منظم موها با شامپوهای ضد ریزش، استفاده از محصولات مراقبت مویی حاوی مواد مفید از جمله روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن آرگان و …، در کنار نوک گیری ماهانه و استفاده کمتر از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتو مو از جمله روش های درمان سریع ریزش مو در خانه است که همه میتوانند انجام دهند.

هم چنین استفاده کمتر از محصولات شیمیایی مانند رنگ مو یا دکلره روی موها و کف سر، در حفظ سلامت مو و کاهش ریزش آن نیز موثر است. البته اگر رنگ کردن به صورت درست و اصولی و با مواد باکیفیت انجام شود، تاثیرات منفی نخواهد داشت.

4.استفاده از محصولات دارویی

داروهایی از جمله ماینوکسیدیل، finasteride و phenylephrine باعث تقویت پوست سر و فولیکول ها، تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش می شوند اما گاها با عوارض جانبی همراه هستند. حتما برای مصرف با پزشک مشورت کنید.

5.استفاده از روغن های گیاهی

استفاده و ماساژ روغن های مو مانند زیتون، نارگیل، آرگان، اسطوخودوس، رزماری، علف لیمو و نعناع فلفلی، روغن جوجوبا، عصاره دانه انگور و آب پیاز روی پوست سر، میتواند موجب تحریک رشد مجدد تارهای مو شود. در کنار آن انجام ورزش هایی مانند یوگا برای کاهش استرس از دیگر روش هایی است که در سلامت مو اثربخش خواهد بود.

6.جراحی

برای زمانی که ریزش و کچلی مو ارثی بوده و با مراقبت های خانگی قابل درمان نیست، کاشت مو، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به کف سر (PRP)، لیزرتراپی برای تحریک رشد مجدد مو و … راهی موثر و کارآمد است.

مراجعه به پزشک

قبل از تشخیص هر نوع مشکلی، پزشک احتمالاً شما را معاینه می‌کند و در مورد رژیم غذایی، روال مراقبت از مو، سابقه‌ی پزشکی و خانوادگی شما می‌پرسد. همچنین ممکن است آزمایش‌هایی مانند موارد زیر را برای شما تجویز کند.

آزمایش خون: 
می‌تواند بیماری یا مشکل به وجود آورنده‌ی ریزش مو را نشان دهد.
تست کشش: 
پزشک به آرامی چند تار مو را می کشد تا ببیند چند تا از آن‌ها میریزند.
بیوپسی پوست سر: 
پزشک چند تار مو کنده شده از پوست سر را نیاز دارد تا ریشه‌ی مو را زیر میکروسکوپ بررسی کند.
میکروسکوپ نوری: 
پزشک شما از ابزار خاصی برای بررسی موهای شما استفاده می‌کند که میکروسکوپ نوری نام دارد. این وسیله به کشف اختلالات احتمالی ساقه‌ی مو کمک می‌کند.

جمع بندی

عوامل ژنتیکی و بالا رفتن سن 2 عامل انکار ناپذیر در ریزش مو هستند. اینکه صبحت را با جمع کردن موهای روی بالشتت شروع کنی یا در حمام به موهای ریخته شده ات نگاه کنی و غصه بخوری چیزی رو تغییر نمیده. به جای آن بهتر است بدانید برای ریزش مو چی خوبه و چه کارهایی باید کنید. ریزش مو درمان دارد. پس جای هیچ گونه نگرانی نیست. استرس فقط باعث تشدید آن میشود.

ریزش مو در بانوان و آقایان کاملا طبیعی است. با شناخت و بررسی دلایل میتوان آنرا درمان کرد. البته درمان سریع ریزش مو شدید فقط به استفاده از یک محصول خاص منتهی نمیشود. نتیجه رعایت چندین و چند کار از جمله ترک عادت های غلط، رسیدگی مرتب به موها، تغذیه درست، توجه به سلامت و بهداشت مو و پوست سر است.

شما می‌توانید با در نظر راه کار‌های مختلفی از برخی از انواع ریزش مو جلوگیری نمایید و مو‌های سالم و درخشانی داشته باشید. برخی از روش‌های جلوگیری از ریزش مو عبارت‌اند از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مصرف میزان کافی پروتئین، مصرف مولتی ویتامین، مصرف میزان مناسبی از بیوتین و سایر ویتامین‌های گروه B و استفاده از گیاه جادویی جینسینگ.

مراقبت صحیح از مو‌ها، شستشوی صحیح و به موقع، استفاده از روغن نارگیل، زیتون و بادام تلخ و عدم استفاده زیاد از حالت دهنده‌های حرارتی نیز از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌نماید. اگر همین حالا هم دچار ریزش مو هستید، می‌توانید از درمان‌های مختلف، اعم از درمان‌های دارویی و‌ روش‌هایی نظیر پی آر پی، کمک بگیرید. در مواردی که شدت ریزش مو نگران‌کننده است حتما به پزشک مراجعه نمایید.